Je bekijkt een artikel van

Gaat het Bruto Nationaal Product op de schop?

'Marketing is onderdeel van het probleem'

6 oktober 2022, 11:00 2387 x gelezen

Naar economie kijken gebeurt veelal vanuit onze financiële blik en gericht op groei. Maar is dat nog de maatstaf van onze toekomst? En welke rol speelt ethiek in leiderschap? Hoe kan dat werken in de praktijk van de marketeer?

In een sessie met de NIMA Register Marketeers werd ik door drie sprekers geïnspireerd op dit gebied. Hoogleraar ethiek Patrick Nullens vertelde dat onze blik altijd gericht is op drie zaken: wetenschap, kapitalisme & technologie. De combinatie van deze drie zorgt voor versnelling in welvaart. Maar ook in vervreemding. Het draait steeds meer om de nieuwe economie. Nieuwe rijkdom, met nieuwe maatstaven. Met echte prijzen, een eerlijke keten, inclusiviteit & diversiteit, groene energie, biodiversiteit en circulariteit.

Homo Florens

Onderzoeker en ontwikkelaar van economische systemen aan de Hogeschool van Rotterdam Kees Klomp gaf daarbij aan dat we op vier vlakken in crisis zitten: ecologisch, sociaal (verschil tussen arm en rijk) individueel (gezondheid/depressie) en economisch. En voor zover nog niet bekend, marketing is onderdeel van het probleem. Het gaat niet meer over ‘maar de homo Florens...’. Beide delen in de Maslow-piramide (van primaire levensbehoefte; zekerheid en contact tot erkenning en zelfontwikkeling) zijn belangrijk en door de crisis komen we momenteel niet toe aan de bovenstaande lagen.

Welvaart is immers een middel tot welbevinden. Dat is het doel en dat lijken we vergeten. In Europa is al wetgeving in de maak waarin het niet draait om shareholdership maar rightsholdership waarin je als bedrijf aansprakelijk wordt voor alles wat er in de keten gebeurt. Greenwashing zal tot het verleden behoren.

We moeten van economie naar ecologie als uitgangspunt. Met een wederzijds afhankelijke relatie. Zoals al veel het geval is bij sociale ondernemers. Het doel ligt hoger. Je probeert met je geld weer meer te doen voor het hogere doel. Een voorbeeld is Koeckebackers, je wilt zoveel mogelijk koekjes verkopen die gezonder zijn dan andere koekjes om zoveel mogelijk mensen te laten werken die een achterstand hebben tot de arbeidsmarkt.

Maar hoe maak je de omslag? Een mooi voorbeeld uit de praktijk was de afsluiter van de middag: Livekindly van Mick van Ettinger, voorheen werkzaam als Executive Vice President Beverages bij Unilever. Hij heeft als missie om iedereen plantaardig te laten eten. En dat doet hij door niet met het vingertje te wijzen maar door ons te verleiden. Met een prachtig productportfolio en duidelijke positionering per productlijn biedt hij vleesvervangers aan die ‘gewoon’ net zo lekker of zelfs lekkerder zijn dan vlees. Alle vooroordelen wil hij wegnemen en alle mentale drempels verminderen. Want gaan we door met vleeseten, dan gaat de titel van de nieuwe documentaire die nog gratis te zien is op Youtube waarheid worden: ‘Eating our way to extinction’.

 Na deze sessie wist ik het zeker, het is tijd voor een nieuw perspectief.

Zoals Kees Klomp Ubuntu aanhaalde in deze sessie:

Ik ben
Omdat wij zijn
Omdat de aarde is

Alles over de NIMA Register Marketeers

Register Marketeer, voorzitter/directeur van NIMA. Sterk in het positioneren en profileren van organisaties. 20 jaar ervaring met leiding geven aan veranderprocessen binnen (politiek) complexe organisaties. Mijn hart is de afgelopen jaren nog harder gaan kloppen van werk dat iets bijdraagt aan onze samenleving. Dat kan heel breed zijn. Van zorg, onderwijs, welzijn, goed doel, vereniging maar ook een bedrijf dat naast winst maken ook wat terug wil doen voor de samenleving. Open, inspirerende en verbindende manier van leidinggeven.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!