Flexibel fit op het boekingsplatform voor sport

23 september 2019, 13:00

Fast Moving targets in gesprek met Michiel Huisman

Champ is een boekingsplatform voor sport. Mede-oprichter Michiel Huisman streeft ernaar om alle sporten in Nederland online boekbaar te maken. Niet persé via een vast abonnement of lidmaatschap, maar ook incidenteel.

De gemiddelde sportvereniging heeft het niet makkelijk. Leden blijven steeds minder vaak lid voor het leven. “Er zijn miljoenen mensen blij lid van een bepaalde club of vereniging, maar wat je ziet is dat heel veel leden na de pubertijd weglopen en niet meer terugkomen”, aldus Michiel Huisman, co-founder van Champ. “Mensen kunnen het niet opbrengen om zich 2 of 3 keer per week op vaste momenten ergens voor in te zetten en mensen zien in dit digitale tijdperk ook veel meer andere opties. Voetbal is leuk, maar je kunt ook kitesurfen en een bootcamp is weer eens wat anders. Mensen willen van alles en nog wat proeven”.

“Niet elke week, maar vijf keer per jaar meespelen”

Champ is een boekingsplatform voor sport. “We streven er naar om alle sporten in Nederland online boekbaar te maken”, legt Huisman uit. Niet persé via een vast abonnement of lidmaatschap, maar ook incidenteel. “Wij willen de verenigingen niet ondermijnen, maar ik denk wel dat zij naar een flexibele achterban toe moeten. Van mensen die niet langer elke week twee keer kunnen trainen en op zaterdag competitie kunnen spelen, naar mensen die dat twee keer per maand of vijf keer per jaar meespelen. Je moet ervoor zorgen dat je met die mensen kunt communiceren.”

Kip of ei

Mensen zouden per dag moeten kunnen bedenken: wat wil ik doen vandaag? En zich dan direct kunnen opgeven. “Op het moment dat je sport op die manier aanbiedt, kun je dat ook aanbieden voor heel ander soort doelgroepen. Mensen die bijvoorbeeld in Amsterdam werken maar in Utrecht wonen. Die, als ze laat aan het werk zijn, ook in Amsterdam kunnen aanhaken.”

Probleem bij iedere marktplaats: het is een kip of ei verhaal. Pas wanneer er voldoende aanbieders zijn wordt het interessant voor deelnemers. Maar zonder deelnemers zijn aanbieders ook niet erg happig om mee te doen. “Wat we in die eerste fase hebben gedaan is mensen verzamelen. Sporten is niet alleen voetbal, bootcamp, yoga of paaldansen, maar is ook: ik loop nu naar buiten en ga vijf kilometer hard lopen, wie doet er met me mee?”

Er is volgens Huisman niet alleen een grote behoefte aan afwisselend en onregelmatig sporten, maar ook aan mensen om mee te sporten: “Als je heel lang met een vaste partner sport, dan is een nieuwe uitdaging op een gegeven moment wel leuk. Dat kun je via de vereniging proberen, maar dat is allemaal vanuit een bestaand ecosysteem. Wij zeggen dan ook: met ons platform maak je zelf bekend wie je bent en wat voor sport je doet. Dus de LinkedIn voor sport, zodat we op basis daarvan ook weten: we hebben best een grote gebruikersgroep die hardlopen interessant vindt in Amsterdam. Misschien moeten we daar een aantal trainers bij vinden. Dat is best een uitdaging.”

“Als vereniging kun je een activiteit aanmaken”

Zowel sporters als aanbieders van sporten kunnen zich aanmelden op Champ. Het hoeft ook niet alleen om betaalde sport te gaan. Via een samenwerking met de 800 supermarkten van Albert Heijn kregen mensen de kans om spaarpunten bij deelnemende sportclubs te verzilveren. “Daar hebben we ruim 1000 aanbieders een overgehouden in zes maanden tijd. Je kunt nu iets van 1487 verschillende sporten bij ons boeken.” De volgende stap is een sport-cadeaukaart. “Het ziet er nu naar uit dat we in week 44/45 de nationale sport cadeaukaart lanceren zodat je dus aan vrienden, familie, medewerkers sport cadeau kunt geven.”

Alle deelnemende sporten op het platform krijgen een uitgebreide introductietekst. “Wij vinden het belangrijk dat je bij ons alles op het gebied van sport kunt vinden. We nodigen iedereen van harte uit om de door ons aangemaakte profielen verder aan te vullen. Als vereniging kun je een activiteit aanmaken: ‘iedereen die op dinsdag tussen 18.00 en 20.00 zin heeft om te sporten: kom langs!’ Dan melden mensen zich bij ons aan en de verenigingen krijgen een lijst met deelnemers. Wij willen sporten laagdrempelig maken en zoveel mogelijk mensen laten sporten. Dat betekent dat het ook niet per se betaald hoeft te zijn.” Champ heeft op dit moment een team van tien mensen. Daarnaast draait een extern development team van 4 personen. De start van het bedrijf werd met eigen geld gefinancierd. Inmiddels heeft een groep informals 700.000 euro geïnvesteerd.

Op z’n beloop

“Zeven ton lijkt veel geld, maar het is ook zo weer op. We weten wel dat je alleen uit moet geven wat je hebt en elke cent drie keer moet omdraaien. Er komt een volgende ronde aan. We wilden laten zien waar de tractie zit. Als je kunt laten zien dat het werkelijk realiseerbaar is dan heb je een mooi uitgangspunt om verdere funding te vragen.”

De technische roadmap blijft lastig. “Je wilt heel veel dingen en je wilt steeds meer. We doen dat met een extern team. Daar hebben we niet oneindig budget voor. Dat is ook wel goed, want dat dwingt je tot focus. Waar we ook nog wel eens last van hebben: we willen heel graag heel snel en heel veel business to business sales trajecten kunnen soms lang duren. Wat wij dan doen is: we zoeken er een kanaal naast. Maar het risico daarvan is wel dat je mensen dan op een gegeven moment kwijt raakt. Dus we moeten onszelf nog wel eens afremmen en dingen op z’n beloop laten.”

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!