Fiat knuffelt met Google

12 april 2021, 13:00

De nieuwe week van Koot

Van conversaties naar conversies met Charles, een schip dat vast zit leidt tot monsterbereik, heerlijk extra MEM-geheugen en natuurlijk nog aandacht voor audio. Dit en nog veel meer in de nieuwe week van Koot.

Gert Koot schrijft het wekelijks van zich af: álles wat hem en het vak bezighoudt in de wilde wereld van branding, media en entertainment. Koot werkte ruim twintig jaar bij verschillende reclameadviesbureaus en was ook een tijd marketingdirecteur. Sinds een aantal jaar heeft Koot zijn eigen adviesbureau onder de naam Branded Entertainment en adviseert over nieuwe en digitale media. Als docent is hij onder meer verbonden aan SRM en NIMA. In deze rubriek op Marketingfacts bespreekt Koot ‘wat moet worden besproken’.

#1 Ook LinkedIn komt met social audio tool

De lijst met concurrenten van Clubhouse groeit. LinkedIn heeft bevestigd dat het binnenkort ook de mogelijkheden van LinkedIn gaat uitbreiden met een social audio experience. Daarmee begint LinkedIn de contouren van een creators platform te krijgen. Stories, LinkedIn live video, nieuwsbrieven en straks ook social audio geven steeds meer mogelijkheden voor contentmarketing. Allemaal in de richting van de creators economy. Het voegt meer video toe aan de profielen van mensen met de lancering van een ‘video cover story’, korte video’s waarbij je iets kunt vertellen over jezelf die vervolgens op de homepage worden weergegeven. Een volgende stap is de introductie van de ‘creator‘-modus. Meer mogelijkheden voor freelancers op het platform, door middel van een nieuwe servicepagina die aan je profiel is toegevoegd.

#2 Facebook en social audio

Dat Facebook ook met de ontwikkeling van een social audio tool bezig is weten jullie natuurlijk al. Inmiddels zijn er screenshots ‘gevonden’ die iets meer inzicht geven in de verschillende opties. De nieuwe afbeeldingen tonen een uitbreiding van kamers, waar je kunt kiezen uit een van de drie verschillende ‘typen’ kamers: een privévideoroom (zoals nu al beschikbaar), een openbare of privé-audioroom. De privé-audioroom is een plek om te voicechatten met een groep vrienden, terwijl de ‘live audio’ room een ruimte is voor alleen audio waar je kunt uitzenden naar een grotere groep luisteraars. Naast deze social audio tool was er deze week het nieuws over de openbare bètatests van Hotline. Een nieuw experiment van Facebook. De webbased applicatie kan worden omschreven als een mashup van Instagram Live en Clubhouse, omdat ‘creators’ hiermee een publiek kunnen aanspreken dat vervolgens via tekst of audio vragen kan stellen. Maar in tegenstelling tot Clubhouse kunnen creators er voor kiezen om hun camera’s voor het evenement in te schakelen in plaats van alleen audio te gebruiken.

#3 What’s next voor Clubhouse?

Een mooie analyse van The Verge over het ontstaan van Clubhouse en van een nieuw vorm van communicatie. Maar zoals bij alle introducties die schijnbaar een onderliggende behoefte vervullen is er direct het copycat-principe. Denk bijvoorbeeld aan de Stories van Snapchat die binnen no time door alle andere platformen werden gekopieerd. Wat het verhaal in ieder duidelijk maakt is dat social audio in welke vorm dan ook een blijvertje gaat worden. Een middel dat straks niet meer zal ontbreken in de interactie tussen bedrijven en stakeholders. Focus daarom ook op de onderliggende behoefte van de conversatie en niet alleen op het middel.

#4 Aflevering 200 van Steven’s Week

Als we het toch hebben over de onderliggende behoefte is deze tweehonderdste aflevering van Steven’s week een mooie aanvulling. In aflevering 200 kijkt Steven van Belleghem vast vooruit naar aflevering 400. Welke onderwerpen denkt hij in aflevering 400 te bespreken? Dat zal voor een groot gedeelte gaan over automation. De invloed van artificial intelligence op het marketingvakgebied. Maar minstens zo belangrijk is het belang van (personal) experiences. De grote shift die hij verwacht is dat de eindgebruiker niet langer moeite moet doen om een product of dienst te verkrijgen maar dat er sprake is van 180-graden turnaround. De leverancier bouwt producten en diensten rond de customer en zorgt daarbij voor een ultieme persoonlijke experience.

#5 Charles

Een mooi voorbeeld van de snelheid waarmee conversaties conversies kunnen worden is de nieuwe tool Charles. Charles is een user interface dat middels een API (application programming interface) het mogelijk maakt om in een berichtendienst een gesprek te voeren met een leverancier om dan met slechts een druk op de knop een product te bestellen. Makkelijker gaat het niet worden.

#6 Google en Fiat

Fiat introduceert binnen de Fiat 500-familie de Google Fiat. De auto’s hebben niet alleen de kleuren van het bedrijf en de ‘Hey Google’-badges, maar ook 7-inch touchscreens die zijn geïntegreerd met Google Assistant. De bestuurder kan nu op afstand bepaalde functies uitvoeren via spraakopdrachten. Klanten kunnen de ‘My Fiat’-actie op hun telefoon of Nest Hubs gebruiken om informatie op te halen over benzineniveaus, autosloten, parkeerlocatie, locatie van het dichtstbijzijnde geautoriseerde servicestation en meer. Hoewel dit partnerschap zich richt op de Google-functies van de auto’s, laten ze de mogelijkheden voor afstandsbediening zien waarbij ‘voice’ een grotere rol kan spelen in het slimme ecosysteem.

#7 Istheshipstillstuck

Omdat het gewoon een prachtig verhaal is. Er ligt een containerschip vast in het Suezkanaal. Je was van plan een vrije dag te nemen. Je googelt ‘Zit het schip nog steeds vast?’ en het bleek verrassend moeilijk om het antwoord te vinden. Je doet een snelle domeinzoekopdracht en er ontstaat een bijna voor de hand liggend idee: Istheshipstillstuck. Je bouwt een eenvoudige website en vervolgens ontploffen de website (50 miljoen views) en al je andere social media-accounts. In dit verhaal vertelt @tomjneill zijn verhaal over een containerschip dat vast zit en wat dat voor een effect heeft. Wat het ook aangeeft is de kans die we dus iedere dag krijgen om gebruik te maken van gebeurtenissen en die om te zetten in een voordeel voor jouw organisatie. We noemen dat met een mooi woord een newsjacking.

#8 MEM

“Ik had vorige week iets moeten doen. Als ik geluk heb, kan ik me herinneren wat het was. Als ik echt geluk heb, kan ik ook nog de context herinneren. Maar op geluk rekenen is geen strategie, en het is ongelooflijk uitdagend om alle informatie te ordenen. Natuurlijk zijn er notetakers, maar daar bewaar ik mijn aantekeningen niet. Natuurlijk zijn er notulen of verslagen, maar daar bewaar ik mijn taken niet”. Met deze tekst begint het “verkoopverhaal” van MEM. MEM’s missie is om silo’s te doorbreken door de informatie met elkaar te verbinden, te beginnen met de informatie die mensen vastleggen. Dit voelt als zo’n idee waar je al jaren op wacht. Geen ingewikkelde notetaking tools maar een beschikbare tool op je laptop waarmee je alles kunt vinden, bewerken en vastleggen. Kijk maar even naar de video en dan is de kans dat je heel blij wordt waarschijnlijk verrassend groot. Nu nog in een invite only bèta-versie maar je kunt jezelf alvast op de lijst zetten.

#9 A day in the life of your data

Apple heeft een zeer toegankelijke paper geschreven over huidige situatie van data tracking. Wat gebeurt er gedurende een gemiddelde dag wanneer je een smartphone gebruikt en welke apps ‘onttracken’ dan persoonlijke date. Dit alles in het kader van de nieuwe richting die Apple kiest als het gaat om ATT (App Tracking Transparency). Dat deze waarden steeds belangrijker worden blijkt wel uit het laatste onderzoek van de Edelman Trust Barometer die als onderdeel van het grote onderzoek ook specifiek hebben gekeken naar de technologie-industrie. En om een heel lang verhaal heel kort te maken: dat gaat niet de goede kant op.

#10 What gets measured gets managed

Het laatste verhaaltje van deze aflevering is een zoektocht en duiding naar een uitspraak die wordt toegeschreven aan Peter Drucker. “What gets measured gets managed”. Wat blijkt; dat heeft hij nooit zo gezegd. In dit mooie verhaal van Anne-Laure Le Cunff geeft ze duiding aan deze harde meetbaarheid en maakt ze de beweging naar een mindful meetbaarheid. Ik denk dat we deze zienswijze zo maar kunnen vertalen naar heel veel van wat er momenteel allemaal speelt.

De week van Koot Clubhouse

Branded Entertainment X Insight&Connect. Vers uit de oven en nog warm. De geschreven versie nu ook in audio. Kom erbij voor jouw mental breakfast en start de dialoog. Elke zondag om 09.00 uur op Clubhouse. Onder de bevlogen moderatie van Sylvie Verbiest.

Co-auteur van het handboek 'Marketingcommunicatie in 14 stappen'. PIM studieboek van het jaar in 2018. Columnist voor Adformatie. Docent bij SRM en NIMA. Publiek spreker over Marketingcommunicatie alsmede trends en ontwikkelingen in het Marketingcommunicatie en communicatielandschap. Consultant voor diverse organisaties.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!