Favoriet beroep: social media marketeer

19 juni 2012, 13:09

Als we kijken naar social media as we know it, staat deze nog in de kinderschoenen van een 10-jarige (al claimen anderen dat de geschiedenis van social media meer dan 30 jaar terug in de tijd gaat). Op pak hem beet 5-jarige leeftijd timmerde het fenomeen al aardig aan de weg. Maar wanneer liep social media zo uit de hand dat er een waar beroep ontstond om deze kleuter te temmen? Wanneer stonden de eerste social media marketeers op? En waarom is deze functie inmiddels zo populair en belangrijk?

Een onderzoek naar de online marketeer van de toekomst, uitgevoerd door USG Capacity en ingevuld door 255 respondenten, vroeg marketeers naar opkomende functieveranderingen. Hoe belangrijk gaan bepaalde 'online functies' binnen nu en acht jaar worden? Daaruit bleek dat van alle online marketeersfuncties de social media marketeer in de toekomst naar alle waarschijnlijkheid het meest belangrijk wordt.

Social media marketing als groeiende specialisatie

De ondervraagde marketeers geloven niet per se dat marketingafdelingen groter of kleiner zullen worden. Wel denkt eenderde van de ondervraagde marketeers dat specialistische functies zullen groeien. De snelstgroeiende functies zijn die van social media-marketeer, contentmarketeer en databasemarketeer. De e-mailmarketeer krijgt het volgens de respondenten het zwaarst en wordt wellicht 'met uitsterven bedreigd'.

Waarom is social media marketing een van de snelst groeiende specialisaties binnen het online marketinglandschap? Social media is waar de consumenten zijn. Zoals ik al benoemde in mijn artikel De online marketeer als scheidsrechter: als marketeers op een goede manier gebruikmaken van de diverse social mediakanalen en de dialoog aangaan, is het de perfecte tool om gemakkelijk met (potentiële) klanten, medewerkers en zakenpartners in contact te komen en te blijven. Marketing levert nu eenmaal het meest op wanneer je dit inzet op de juiste plek – de plek waar de doelgroep toch al zit – in dit geval social media.

Social media inzetten als marketingtool vereist echter wel een bepaalde aanpak van de marketeer. In mijn artikel Vaarwel educatie, welkom autodidact zei ik al dat terwijl de beginjaren van social media een grote speeltuin waren, de tijd van het 'uitproberen' nu voorbij is. Deze marcom-kanalen worden volwassen en hebben doelstellingen en regels nodig. Richtlijnen worden gaandeweg opgesteld en continu aangepast. Een social media-marketeer is nog steeds een marketeer, maar wel met een net iets ander speelveld. Social media marketing is de volgende stap na online marketing.

Vaardigheden van een goede social media-marketeer

Wanneer ben je nu een goede social media-marketeer? Over welke essentiële vaardigheden moet je beschikken? Daar bestaan vele meningen over. In het interessante artikel What Traits Define a Social Media Marketer? kun je daar alles over lezen. Het belangrijkste kenmerk van een succesvolle social media marketeer is de doelgerichtheid van het social mediagebruik – dit moet aansluiten bij de doelstellingen van het bedrijf en de wensen van de consument. Een tweede belangrijk kenmerk is de zogenaamde 'liefde' van de marketeer voor social media. Pas wanneer je als marketeer social media 'ademt', wanneer het een verlengde is van jezelf, pas dan ben je een échte social media-marketeer.

Zullen er over tien jaar geen 'gewone' marketeers meer bestaan? Zullen alle marketeers een specialisatie voor hun marketeerstitel hebben staan? Of is dat grote onzin en denk je juist dat generalisten in de toekomst de marketingafdeling aansturen, zoals bediscussieerd in mijn artikel Van alles een beetje: de marketeer als generalist?

In het onderzoek van USG Capacity gaf 66% aan het oneens te zijn met de stelling dat er over vijf jaar alleen nog maar specialisten op de marketing afdeling zijn en 69% gaf aan dat generalisten straks de marketing afdeling aansturen.

Welke mening je ook bent toegedaan, het staat vast dat de functietitels, het werkveld en de taken van alle marketing- en communicatieprofessionals zich zullen blijven ontwikkelen. En is dat niet juist het mooie van het vak?

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Joyce Roosenhart

    Goed artikel. Alleen gaat het volgens mij niet om 1 bepaald specialisme, en is het afhankelijk van het soort bedrijf welke specialisatie de boventoon voert. Een goede marketeer moet van alle internetontwikkelingen en strategieen op de hoogte zijn, en dit kunnen combineren met offline communicatie.

    Naar mijn idee is er op dit moment bij veel bedrijven behoefte aan een duidelijke strategie, want met alle mogelijkheden (zowel online als offline) zien zij door de bomen het bos niet meer. Een goede marketeer bekijkt inderdaad het doel van de organisatie en bepaalt aan de hand daarvan welke strategie zij moeten hanteren. Maar het is niet vanzelfsprekend dat social media onderdeel uit maakt van die strategie vind ik.

    “Meedoen om het meedoen” is geen goed uitgangspunt. Als je deelneemt aan social media moet het bij je passen en moet je er actief aan deelnemen, anders heeft het geen toegevoegde waarde.

    Kortom; een marketeer dient naar mijn inzicht meer in zich te hebben dan 1 specifiek specialisme, het gaat om een totale marketingstrategie die zowel online als offline wordt toegepast en, zeer belangrijk, die bij het bedrijf past.


    19 juni 2012 om 13:40
    Tim Konijn

    @Joyce, je laatste stelling doet me een beetje verbazen. Een spits moet toch ook niet per se kunnen verdedigen als voetballer zijnde?

    Allemaal zogenaamde “alleskunners” op 1 hoop binnen een organisatie, dan heb je naar mijn mening net niks!

    Specialisme ontstaat vaak uit passie en kunde voor een bepaald vak, dat is alleen maar goed.


    20 juni 2012 om 07:01
    Joyce Roosenhart

    Ik ben het eens met de stelling dat er specialisten moeten zijn binnen een organisatie. Dit is wel weer sterk afhankelijk van de grootte van de organisatie denk ik, bij kleinere organisaties werkt dit anders dan bij grote organisaties.

    Ik vind echter dat een specialist zich ook open moet stellen voor andere middelen, en zich moet blijven verdiepen in het totaalaanbod. Het is goed om specialisten te hebben binnen je organisatie, maar deze moeten wel enige kennis hebben van andere onderdelen van het marketingvak om goed samen te kunnen werken, en een klant optimaal van dienst te kunnen zijn.


    21 juni 2012 om 08:18
    Eduard Vos

    Belangrijk is de fundamentele verandering van marketing. Outside-in denken zonder je eigen merk-identiteit te verliezen. Het ontwikkelen van merkstrategie, waaronder bedoeling, missie, visie,doelen, positionering en proposities, en het invullen van je ECO-systeem zijn in de huidige marktomstandigheden erg belangrijker als basis voor je communicatieconcepten (creatie x media). Voor de ontwikkeling hiervan moet je mediumgericht kunnen denken en daar heb je de beste specialisten voor nodig!


    25 juni 2012 om 10:09
    Anne

    ‘Marketeer’ is een zeer breed begrip, net als ‘offline’ en ‘online’. Maar die breedheid moet niet worden doorgetrokken naar de werkzaamheden van die marketeer.

    Ik ben het daarom niet eens met de uitspraak hierboven, dat een goede marketeer van alle markten thuis moet zijn. Focus, specialisme en expertise zijn de sleutelwoorden voor succes. Door jezelf te specialiseren onderscheid je je bovendien van de rest. Hiermee zeg ik niet dat je niet hoeft te interesseren voor andere disciplines; je moet ten slotte wel weten waar je collega’s mee bezig zijn.

    Ik geloof op het gebied van (online) marketing juist in de kracht van bureaus die meerdere disciplines in huis hebben en hiermee op hoog niveau de klant kunnen bedienen (ook kleine organisaties). Kwaliteit creëer je door gespecialiseerde mensen samen te laten werken. Om die reden werken online marketing bureaus vaak met duo’s of teams aan een bepaalde klant.

    Offline – en online marketing zijn twee verschillende werelden. Daarom is het praktisch onmogelijk dat iemand op offline en online niveau kan uitblinken en binnen die werelden ook nog van alle trends op de hoogte is. Het gaat dus om keuzes maken, omdat je als marketeer nu eenmaal niet alle eigenschappen en vaardigheden van een hele afdeling kunt bezitten. Ik denk daarom dat kleine organisaties waarschijnlijk beter een samenwerking aan kunnen gaan met een bureau met specialisten dan zelf “allround” marketeers in dienst te nemen.

    Social media hoeft trouwens geen deel uit te maken van een online marketing strategie maar dat is een andere discussie.


    25 juni 2012 om 10:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!