EV’s; een héérlijke markt in ontwikkeling

We gaan het zien. The sky is the limit. Electric Vehicles zullen zeker de klassieke brandstofvoertuigen weten te verdringen.

8 januari 2024, 11:00 1007 x gelezen

Veel bedrijven en organisaties hebben op weg naar het nieuwe jaar vaak meer aandrang om een meer offensieve strategie te bedenken en die zo mogelijk ook uit te voeren. Niets nieuws zou je denken, maar anders wordt het als je als bedrijf in een compleet andere bedrijfstak wil stappen. Zo zal Chinese mobieltjesmaker Xiaomi in navolging op Apple en Huawei binnenkort in de EV-markt stappen en een uphill battle met gevestigde automerken gaan voeren.

Deze column verscheen eerder op MarketingTribune.nl en is geschreven door Leo van Sister, sparringpartner voor bedrijven, organisaties en ondernemers die hen adviseert over merkmanagement, merkwaarde en marketingstrategie.

‘Xiaomi gaat de luxewagenstrijd aan met Porsche en Tesla.’ Dit kopte onlangs het FD.

Xiaomi is in Nederland nog een vrij kleine telecomaanbieder uit China, maar is een van de leidende aanbieders in thuisland China met een corporate omzet van circa 10 miljard dollar bepaald geen kleintje meer.

De strategie van Xiaomi, gestart in 2010, was een typische Aziatische, namelijk de markt instappen tegen lage winstmarges met dito consumentenprijzen en daarmee snel marktaandeel veroveren. Zo is de Redmi 13c al te koop voor 149 euro. Xiaomi is intussen na Samsung en Apple de grootste aanbieder in de wereld.

‘Xiaomi’s doel is om een droomauto te produceren, die net zo goed is als een Porsche of een Tesla’, aldus topman Lei Jun

De omzet is met name ook sterk gestegen doordat het bedrijf maar liefst 3200 eigen winkels exploiteert. In Nederland was MI vanaf 2018 te koop en eerst een tijdlang via Kruidvat, Mediamarkt en een aantal telecomwinkels. Wat later zijn daarnaast ook enkele Xiaomi Boutique’s geopend.

De interesse voor EV’s is begrijpelijk aangezien de moderne EV’s vrijwel geheel afhankelijk zijn van communicatie en elektronica en daar ligt de logische overeenkomst. In 2022 startte het bedrijf met behulp van partners de ontwikkeling van EV’s en eind december jongstleden werd de nieuwe EV gepresenteerd aan het publiek en gaat begin 2024 voor de Aziatische markt in productie en ongetwijfeld volgt daarna Europa en de USA.

De SU7 zal al te koop zijn ergens tussen de 25.000 en 37.500 dollar en is daarmee scherp geprijsd en past goed in de eerder gekozen prijsstrategie van het bedrijf. Het bedrijf troeft hiermee Apple Car af, die nog niet op de markt is.

Ambitie genoeg bij de leiding van het Chinese bedrijf. Er wordt naar eigen zeggen 10 miljard dollar geïnvesteerd en als new kid on the block wil het bedrijf bij de vijf grootste autofabrikanten ter wereld gaan horen; al mag dat 15 tot 20 jaar duren.

Leuk detail is dat de SU7 gebouwd wordt op een platform met de naam Modena, vernoemd naar het Italiaanse Modena, waar de zeer fraaie Ferrari’s en Maserati’s worden gebouwd.

Het gevaar komt niet uit Rusland

Ook het autobouwer Avtotor uit Rusland presenteerde eind december 2023 zijn nieuwe stads-EV. Het getoonde model zal met dit getoonde lelijke uiterlijk zeker geen bedreiging voor bestaande EV’s vormen, maar dit is dan ook niet het uiterlijk dat in productie gaat. Men mikt op een vormgeving zoals de Mini, aldus de topman. Blijkbaar had de Rus haast om zich ook te melden nu de Chinezen zo actief zijn. Overigens komt deze EV pas in 2025 op de markt.

China versus Tesla

De nieuwe Xiaomi SU7 zoekt rechtstreeks de strijd met de Tesla model S en de Porsche Taycan.

Met nu ook Xiaomi naast de al aanwezige Chinese EV-aanbieders, en dat zijn er inmiddels vele, wordt de concurrentiestrijd nog heviger en het belang van communicatietechnieken steeds groter. Elon Musk zal zeker weer gaan reageren en zijn voorspong op Tesla niet makkelijk weggeven, alhoewel BYD al in zijn nek hijgt.

Naast vormgeving zal de aanschafprijs de meest cruciale overweging zijn voor de koper om tot een keuze te komen. Het is een heerlijke markt in ontwikkeling en zal zeker uiteindelijk de klassieke brandstofvoertuigen weten te verdringen. We gaan het zien.

MarketingTribune is een vakblad voor de marketingprofessional. De primaire doelgroep bestaat uit beslissers in marketing zoals marketingdirecteuren en - managers, productmanagers en directieleden met marketing in hun portefeuille. Daarnaast is MarketingTribune interessant voor beïnvloeders in marketing zoals consultants en adviseurs. Met nieuws, achtergronden, praktijkcases, research en persoonlijke blogs presenteert en duidt MarketingTribune in een tweewekelijks magazine het brede palet aan ontwikkelingen in het vakgebied marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!