#DomainDay1: De ‘Taartentsjoender’ en een rijdend openluchtmuseum

26 augustus 2015, 19:57

“We willen er bij horen, dat is het belangrijkst”

,,Hé pik, waarom heb jij nog geen PuntAmsterdam?’’ Amsterdam en Friesland. Twee tegenpolen. Toch hebben ze iets met elkaar gemeen. Het zijn beide bezitters van een regionale domeinextensie. Daarmee zijn het de eerste en tot dusver enige regio’s in Nederland die zich op deze wijze proberen te profileren. Dit jaar gooien ze alles op alles om de extensie zoveel mogelijk aan de gap of aan de Fries te brengen. In beide campagnes staat vooral chauvinisme centraal. Het is de vraag of die insteek werkt. In #DomainDay duik ik in de verhalen van de gebruikers zelf. Wie zijn ze en waarom kozen ze uiteindelijk voor de extensie?

“Het is een mooie manier om je te profileren”

Deze DomainDay start met ‘puntFRL’. We spoelen de tijd terug naar zeven jaar geleden: de dochter van Aukje de Jong-Ottens wil voor haar verjaardag graag een taart in de vorm van een schildpad. Aukje wil de wens graag vervullen, maar kan nergens zo’n taart vinden. Ze besluit er zelf maar een te maken. Met succes. Dan gaat het snel. Taartenliefhebbers speuren haar op met de meest bijzondere wensen. Een nieuwe hobby is geboren.

‘Het past er helemaal bij’

De luiers zijn nog niet weg of het is al serious business geworden. Geliefd werk. Met haar pake (bakker van beroep) in haar achterhoofd groeit ze uit tot de ‘Taartentsjoender’. De regio weet haar te vinden via de gelijknamige website (.nl). Daar specialiseert ze zich in “betoverende bruidstaarten”. In 2015 komt Aukje (inmiddels 42 jaar) via een Facebook-pagina op de hoogte van het bestaan van puntFRL. Al snel is ze overstag. “Ik vind het belangrijk om het [de extensie .frl, red.] te hebben. Tsjoender is een Fries woord en mijn klanten komen ook vooral uit Friesland. Het past er helemaal bij.’’

Vraagtekens

Leuk voor haar, maar bij de lancering van puntFRL waren er genoeg vraagtekens vanuit de internetwereld. Wat zou een dergelijke extensie bijvoorbeeld doen met de vindbaarheid? De organisatie wees op de positieve ervaringen van .berlin, waar de posities in zoekresultaten na een dipje snel stabiliseerden (of – op lokaal niveau – zelfs verbeterden). Het zal Aukje (een Friese droge?) worst wezen: haar .nl verwijst nu door naar hoofddomein puntFRL. ,,Taartentsjoender is een vrij unieke naam. Mijn klanten weten me te vinden.’’ Er was nauwelijks wat te merken van de switch, die in haar geval gepaard ging met een compleet nieuwe website. Daarnaast is er nieuw briefpapier en zijn er nieuwe visitekaartjes, alles voorzien van de Friese afkorting. ,,Het is een mooie manier om je te profileren’’, aldus Aukje.

Authenticiteit

De komst van de extensie biedt haar de gelegenheid haar Friese propositie nog meer uit te dragen. Zonder suffe stockfoto’s, want daar doet Aukje niet aan. “Nee, zeg, ik wil echte foto’s op mijn site. Ik ken wel iemand die dat soort foto’s op haar site had. Zij kreeg een klant die naar iets vroeg wat ze op de website had gezien. Maar dat bleek ze helemaal niet te hebben. Nee, mijn foto’s zijn allemaal echt.” Authenticiteit, daar draait het om bij de ‘taartentovenaar’. “Als je in Friesland woont, dan past een .frl daar mooi bij.” Haar klanten, overwegend Fries, beamen dat vrijwel allemaal. “Ze vinden het heel mooi.”

“Wie zou het dan moeten doen?”

Het inspelen op de Friese sentimenten lijkt ook bij andere gebruikers goed te werken. Ik ontmoet Annie Stelma (57), behorende tot de (verder uit veel jongeren bestaande) PR-commissie van het Frysk Kultuer Histoarysk Evenemint, oftewel het ‘Flaijelfeest’. Dit feest mag rekenen op zo´n 25.000 bezoekers en mag naar eigen zeggen (met enige trots) het “meest unieke plattelandsevenement van Nederland” worden genoemd. Wat het precies inhoudt? Volgens de voorzitter uiteraard teveel om op te noemen, maar een “rijdend openluchtmuseum” vat het feestje goed samen.

Het historische platteland

Zo is er op de website (die ook .nl heeft ingeruild voor een Friese variant) te lezen over een “unieke, vier kilometer lange optocht met antieke voertuigen uit het begin van de vorige eeuw. Alle soorten voertuigen rijden mee zoals diverse boerenwagens, bereden politie, een turfwagen, de husketonwagen, een meelwagen, diverse postkoetsen, een mestwagen, een verhuiswagen en nog veel meer.”

“We halen samen met honderden vrijwilligers het historische platteland terug!”, vult Annie aan. De keuze voor een regionale domeinnaam lijkt op basis van haar verhaal logisch. Annie: “Het Flaijelfeest is een en al beleving en gezelligheid. Het hoort bij Fryslân. Als wij geen puntFRL zouden nemen, wie zou het dan moeten doen? We willen er bij horen. Dat is het belangrijkst.”

Geen gevolgen

En de mogelijke gevolgen qua vindbaarheid? “Dat is niet het belangrijkst. Beleving staat voorop. Bovendien heeft onze omschakeling geen gevolgen gehad op de bezoekersaantallen.” In tegenstelling tot de Taartentsjoender prijkt er nog geen Fries e-mailadres op de contactpagina. “Alle mailadressen werken wel met puntFRL, we zijn bezig”, verklaart Annie. Hetzelfde geldt voor spandoeken, visitekaartjes en ander promotiemateriaal. Nog niet alles is op één lijn. “Dat komt nog wel toch, als die doeken met .nl nog goed zijn…”

Op jacht naar dates in de buurt

Annie is er nuchter onder. Zoals alle Friese gebruikers die ik vandaag spreek. Ze lijken niet verlegen te zitten om bezoekers via Google. Ze zijn, in hun regio, al bekende ‘merken’. De verhalen lijken veel op elkaar: een unieke naam, een Fries product, afkomstig uit ‘Fryslân’, dús een puntFRL. Geen wonder dat er inmiddels 11.397 geregistreerd zijn. Tijd om eens verder te kijken. Ik tref Alex (46, vader) en Richard (18, zoon) Helsdingen, de initiatiefnemers van GPSdates. De Nederlandse datingsite maakt, “in tegenstelling tot veel traditionele soortgenoten”, gebruik van een kaart en GPS-gegevens. “Daten via een datingsite moet meegaan met de huidige mobiele tijd”, vertelt Alex.

Veiligheid

“Als je een keer een weekend weg bent en je hebt zin in een date, dan moet dat te regelen zijn. Na het inloggen kan de gebruiker zien welke potentiële matches er in de buurt zijn. Met deze gebruikers kan worden gechat en zo kan er op zeer korte termijn een date worden geregeld.” Dat is best leuk gebracht, maar hoe zit het met de veiligheid? “Door het gebruik van de kaart en GPS-gegevens is het gebruik van een goede nickname extra belangrijk. In de kaart zit in verband met privacy natuurlijk wel een afwijking. Zo hoeft niemand bang te zijn om ongewenst iemand over de vloer te krijgen.”

Dates regelen op vakantie

Dit verhaal neemt al snel een opzichtigere wending aan dan de eerdere stories van de Fryske ladies. Ik beland in een marketingverhaal vol “voordelen”. Ja, die kant gaat het op: “Datingsites zijn veelal gebonden aan een beperkte locatie. GPSdates brengt met het gebruik van een kaart de vernieuwende factor dat dates ook grensoverschrijdend kunnen zijn. Zo kun je zelfs een date regelen wanneer je met een groep vrienden op vakantie bent. Door de kaart te raadplegen weet je in een mum van tijd of er een match op jouw vakantiebestemming rondloopt.”

Doorverwijzing

Speciaal voor Friesland heeft de website ook een Friestalige variant in het leven geroepen. Het leek Helsdingen senior en junior verstandig om daarbij een puntFRL te nemen, met oog op de ‘Friese markt’. Hierbij is de puntFRL overigens niet het hoofddomein (doorverwijzing naar gpsdates.nl/frl). “Dat hadden we op zich wel gewild, maar dat was wat onpraktisch in verband met het (kostbare) beveiligingscertificaat dat we al hadden geregeld voor ons .nl-domein.” Het valt me op dat het animatiefilmpje bij de Friese variant ook gewoon in het Nederlands is. “We kijken nog even naar mogelijke nasynchronisatie”, aldus de twee mannen. Ik verlang intussen hevig naar een tovertaart of een roemrijke boerenoptocht. O ja, en naar de volgende DomainDay: een kennismaking met de zelfbenoemde ‘mazzelpikken’ van PuntAmsterdam!

Dion van der Vaart
Auteur, spreker en adviseur bij Parbat

Dion is auteur, spreker en adviseur. Parbat is een bron van kennis over onbewust overtuigen. Deze bron kun je benutten voor nieuwe energie of groei. Voor je organisatie en voor jezelf. Herboren enthousiasme. Parbat biedt inspiratie (‘BreinBoost’) en consultancy (‘BrainRaise’). Neem een diepe duik in frisse inzichten en adviezen.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!