Je bekijkt een artikel van BBP
partner

Disruptie van pensioenstelsel zet marketeers aan het werk

Er is de afgelopen jaren hard gewerkt aan het vernieuwen van het Nederlandse pensioenstelsel. Op 1 juli zijn de hieruit voortkomende wijzigingen doorgevoerd.

BBP
3 juli 2023, 14:28 323 x gelezen

Het nieuwe stelsel maakt het voor individuen makkelijker hun pensioen te verhogen en sluit beter aan op ieders persoonlijke loopbaan. Sommige zaken blijven hetzelfde, zoals het feit dat je als werknemer pensioen op kunt bouwen via je werkgever en dit aan kunt vullen met een eigen pensioenpot. Kijk bijvoorbeeld eens naar de mogelijkheden tot het opbouwen van extra pensioen bij Evi van Lanschot. Je bouwt hierbij vermogen op voor later, door geld te beleggen. Het vermogen wordt uitgekeerd vanaf een vaste streefdatum.

De veranderingen in de wijze van het opbouwen van je pensioen maken dat marketeers aan het werk worden gezet. De laatste maanden zijn er tal van campagnes gestart door bedrijven, om consumenten te wijzen op hun mogelijkheden om te werken aan een aanvullend pensioen. Daar het pensioen wat wordt opgebouwd bij een werkgever meer zal meebewegen met de economische markten dan voorheen het geval was, maakt dat men kampt met een grotere onzekerheid richting de toekomst. Door zelf ook een pensioenpot op te bouwen, neem je die onzekerheid enigszins weg. De combinatie van allebei maakt dat je straks voldoende vermogen hebt om je leefstijl niet drastisch aan te hoeven passen. 

Bewust aan de slag met het pensioen voor later

Veel jongvolwassenen houden zich nauwelijks bezig met hun pensioen. Het is iets voor later, waar men op jongere leeftijd nog niet te veel over na wil denken. Een risico, daar dit grote gevolgen kan hebben voor hun financiële situatie op latere leeftijd. Het maakt dat zowel pensioenfondsen zelf, als bijvoorbeeld banken jongvolwassenen aansporen actief bezig te gaan met hun pensioen. Dit doen zij door hen te wijzen op de opbouw van het nieuwe pensioenstelsel en de wijzigingen die dit met zich meebrengt ten opzichte van het bestaande stelsel. Evenals dat men (jong)volwassenen de mogelijkheden voorlegt om het later financieel ruimer te hebben. Daar spelen individuen in de basis een actieve rol in. Zelf een pensioenrekening openen om deze bijvoorbeeld jaarlijks verder te vullen is daar een goed voorbeeld van.

Toegevoegde waarde van pensioenproducten

Voor marketeers is het belangrijk de toegevoegde waarde van verschillende pensioenproducten kenbaar te maken. Bij pensioenbeleggen geldt bijvoorbeeld dat een individu volledig zelf bepaalt hoeveel en op welk moment deze geld inlegt. Het ene jaar kan dat meer zijn dan het andere, bijvoorbeeld afhankelijk van financiële meevallers als een schenking of een bonus op het werk. Daarbij kan het individu profiteren van belastingvoordelen. Dat geldt in het bijzonder voor werknemers die bij hun werkgever momenteel minder pensioen opbouwen dan hun jaarruimte mogelijk maakt. Het belastingvoordeel kan flink oplopen, als vroeg begonnen wordt met het opbouwen van deze pensioenrekening.

Focus op de wijze van het verminderen van risico’s

Niet iedereen zal direct enthousiast worden van de mogelijkheid om geld op een pensioenrekening te zetten, waarbij dit vermogen vervolgens gebruikt wordt om te beleggen. Ook het belastingvoordeel wat reeds genoemd werd, zal niet iedereen overtuigen. Het is daarom belangrijk om verder in te zoomen op de werkwijze van banken die zo’n pensioenrekening aanbieden. Zij kiezen bewust voor een afnemend risico, passend bij de beleggingshorizon van een individu. De beleggingshorizon vormt een vast moment in de toekomst; het moment waarop het geld op de pensioenrekening wordt uitgekeerd. Door het risico steeds verder af te bouwen, wordt voorkomen dat het opgebouwde vermogen in de laatste jaren mogelijk fors daalt als gevolg van een economisch mindere periode.

Persoonlijk advies via de aanbieder

Veel marketeers van banken wijzen werknemers op de mogelijkheid om een adviesgesprek met een financieel adviseur bij de bank in te plannen. Zo’n financieel adviseur kan meer vertellen over het nut van pensioenbeleggen en de exacte werking daarvan. Daarnaast wordt op de pagina’s op de eigen websites van banken uitgebreid toegelicht hoe men probeert het vermogen van een werknemer te verhogen. Evenals dat er bijvoorbeeld tools aangeboden worden, waarmee een consument zelf kan berekenen wat deze ongeveer aan vermogen op zal bouwen. Men voert hierbij de eigen leeftijd, de initiële inleg en de periodieke inleg in. Het helpt de consument inzichtelijk te krijgen waarom deze pensioenbeleggen zou moeten overwegen.

Doelgroep van marketeers is zeer breed bij pensioenproducten

Voor de verschillende pensioenproducten geldt dat de doelgroep hiervan zeer breed is. De doelgroep loopt uiteen van privépersonen, tot bijvoorbeeld ZZP’ers en DGA’s. DGA is een afkorting van Directeur Groot Aandeelhouder. Het verschilt per type klant, hoe een pensioenproduct bij kan dragen aan de opbouw van diens vermogen voor later. Een ZZP’er bouwt bijvoorbeeld geen pensioen op via de werkgever; iets wat een privépersoon mogelijk wel doet. Al geldt ook voor die laatste, dat dit zeker bij commerciële partijen lang niet altijd het geval hoeft te zijn. Daarbij kan het een bewuste keuze zijn om zelf te bouwen aan het pensioen voor later. 

Tekst: LEQUAL | Afbeelding: 123RF

Wij zijn een onafhankelijk B2B-mediabedrijf en al ruim 10 jaar gespecialiseerd in het bieden van relevante vakinformatie. Via crossmediale platforms richten wij ons op ondernemers en professionals in de Nederlandse marketingsector, de e-commerce sector en in customer contact centers. Daarnaast is BBP Media internationaal actief als informatieleverancier in de e-commerce markt. Inmiddels heeft de organisatie met een leidend global congres en een drietalige website een aanzienlijke internationale positie opgebouwd. Samenwerking met branchepartijen zoals verenigingen en associaties, is een kerncompetentie van BBP Media.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!