Direct mail helpt Vitaminstore groeien
Kan direct mail helpen als je met je webshop wilt groeien? Wel als die direct mail relevant is.
Zonder de nodige informatie over je klant is dat soms een uitdaging. Het product klant in beeld van PostNL biedt uitkomst. Zo koppelde Vitaminstore via klant in beeld haar klantgegevens aan relevante adresdata. Het resultaat: het aantal bestellingen groeide na de direct mail met 48%.
Ken je klant écht
Klant in beeld vult ieder consumentenadres uit je klantenbestand aan met relevante kenmerken als leeftijd, gezinssamenstelling, inkomen en woning. Ook verdeelt het je bestand in consumentensegmenten met uitgebreide klantpersona’s. Zo krijg je een compleet klantprofiel om je communicatie en campagnes optimaal op af te stemmen. Dé oplossing voor ondernemers die willen groeien.
Meer kennis over je doelgroep zorgt ervoor dat je ook beter weet hoe je ze kunt benaderen, bereiken en overtuigen. Hoe beter je je klanten kent, hoe beter je weet wat ze beweegt én hoe je ze vervolgens zelf in beweging brengt. Klantdata en personalisatie geven je de mogelijkheid om de customer experience en customer journey te verbeteren en te optimaliseren. Het zorgt ervoor dat je de juiste boodschap, op het juiste moment bij de juiste doelgroep bezorgt. Ook met direct mail.
Persoonlijke aandacht loont
Personalisatie speelt tegenwoordig een steeds belangrijkere rol binnen de communicatie met klanten en prospects. Zo wordt gepersonaliseerde marketing ook succesvol ingezet bij online marketing campagnes. Met gerichte en relevante personalisatie val je op, trek je de aandacht en verleid je de lezer om verder te kijken en actie te ondernemen. Het draagt bij aan een positieve beleving van je merk en het versterkt de relatie met je klant.
“Persoonlijke aandacht is erg belangrijk voor Vitaminstore, want gezondheid is persoonlijk,” zegt oprichter en commercieel directeur Alain Vermeulen. “Klanten komen vaak terug om nét weer een andere vraag te stellen over hun gezondheid. Ook in onze marketing staat persoonlijke aandacht centraal. We proberen naar de consument steeds betere, relevantere boodschappen te sturen.”
Vitamin Magazine bereikt meer
Hoe relevanter je bent en hoe meer je personaliseert, hoe meer je opvalt. Om effectiever te zijn, hoef je dus niet meer direct mails te verzenden. Je kunt met een gerichte mailing zelfs meer bereiken, terwijl je minder communiceert. Het gaat vooral om het besteden van persoonlijke aandacht aan de klant. Dat jij laat zien dat je hem of haar begrijpt en dat je daarmee goed aansluit op de klantreis.
Vitaminstore verspreidt onder klanten het Vitamin Magazine met een oplage van 450.000 magazines per jaar. Het magazine vormt een belangrijk onderdeel van haar marketingmix. Alain Vermeulen: “Het wordt heel goed gelezen door onze klanten. De vragen die ze ons stellen, gaan vaak over wat ze in het magazine hebben gezien. Het is voor ons daarmee een belangrijk communicatie-instrument.”
Het aantal bestellingen nam met 48% toe
Mensen ervaren gepersonaliseerde direct mail als relevanter en geloofwaardiger. Deze positieve ervaringen dragen er vervolgens aan bij dat de communicatiekracht van je merk toeneemt en dat je kan rekenen op een hogere interesse en een grotere koopintentie.
Alain Vermeulen: “Klant in beeld van PostNL gaf ons een completer klantprofiel met nieuwe inzichten. We kunnen bijvoorbeeld veel beter zien of een gezin kinderen heeft en in welke leeftijdsgroep. Je kunt daardoor veel relevanter zijn met producten en informatie die je naar de klant stuurt. Voor de klant ook prettig. Zij ontvangen aanbiedingen en informatie op maat. Dat de klant dit waardeert, blijkt ook uit de cijfers. Dankzij de betere klantsegmentatie hadden we een 20% hogere respons en nam het aantal bestellingen met 48% toe.”
Op zoek naar nog meer groei? Download het gratis online magazine Meer ruimte voor groei van PostNL voor praktische tips & tricks en ervaringen van andere e-commerceondernemers.