Digital nomads: een trend met kansen in marketing

14 april 2017, 09:00

Het afgelopen jaar werkten mijn partner, Thijs van Gerwen, en ik in het buitenland. Niet als expat voor een baas, maar met onze eigen business voor internationale klanten (of bureaus) die we onderweg, tijdens het reizen, tegenkwamen. Een grote stap, vonden wijzelf, want we wisten eigenlijk nog niet zoveel af van het zogenaamde ‘digital nomad‘-bestaan. En dus waagden we de sprong in het diepe. En we ontdekten de kansen die digital nomads kunnen hebben voor bureaus en bedrijven, zoals het jouwe.

Al snel kwamen we erachter dat wij eigenlijk helemaal niet zo bijzonder waren en dat er een grote beweging plaatsvindt in het online-(media)landschap. Vele talentvolle tekstschrijvers, seo-specialisten, developers, online strategen, socialmediamanagers, personal assistents, designers en noem zo maar op werken tegenwoordig liever voor verschillende klanten wereldwijd dan zich te beperken tot één baas achter een vast bureau.

Dat is interessant voor de digital nomads zelf, die gemakkelijk samenwerkingen kunnen opzetten met elkaar, maar ook voor bedrijven die wereldwijd talent voor een korte periode naar zich toe willen trekken. Tijd om de digital nomad beter te leren kennen en kansen te spotten!

Wat is een digital nomad?

Toen ik dit artikel aan het schrijven was, kwam ik erachter dat er niet een echte definitie is van de digital nomad. Dus ik ga beschrijven wat ik zelf de definitie van digital nomad vind, op basis van wat ik afgelopen jaar gezien heb en waar, volgens mij, de behoeftes liggen vanuit zowel werknemer als werkgever – aanvullen of bekritiseren in de comments moedig ik aan.

Een digital nomad is iemand die online werkzaamheden verricht zonder plaatsgebonden te zijn. Interessant is dat een digital nomad gebruikmaakt van het feit dat zowel data als mensen tegenwoordig relatief snel en goedkoop kunnen reizen en dat daarmee grenzen vervagen (de ontwikkelingen in de politiek even daargelaten). Een digital nomad kan daarom overal ter wereld werken voor internationale klanten.

Voordat ik, freelance digital strateeg, vertrok om als digital nomad de wereld te verkennen, was ik twee jaar werkzaam als strateeg bij Isobar Amsterdam en heb ik, na ongeveer een jaar aan klantzijde te hebben gewerkt, bijna een half jaar gewerkt bij Blue Mango Interactive in Eindhoven. Ik wist nog niet hoe ik invulling zou geven aan mijn digital nomad-bestaan, omdat ik altijd voor een baas gewerkt heb.

Ik wist wel dat de eerste stap zou zijn dat ik mijn personal branding op orde moest krijgen. LinkedIn en Instagram stelde ik in het teken van ons avontuur.

Uiteindelijk heb ik mijn status als digital nomad op twee verschillende manieren invulling gegeven. Samen met mijn partner (oprichter van co-working space Strijp-CS in Eindhoven) werkten we voor Nederlandse klanten op freelance- en projectbasis. Omdat ik gerechtigd was om in Australië te werken, stond ik daarnaast ook open voor freelanceprojecten bij Australische reclamebureaus of voor een baan als strateeg in de Australische bureauwereld. Na twee Australische klussen opgepakt te hebben, heb ik vervolgens vier maanden gewerkt bij MC Saatchi in Melbourne. En dus bestond mijn jaar als digital nomad uit een combinatie van freelancewerk voor Nederland en tijdelijke projecten in de Australische reclamewereld.

De trend van het remote werken lijkt, net als de digital nomad zelf, niet plaatsgebonden te zijn. Overal in de wereld zie je steeds meer mensen die deze stap nemen en overal ter wereld zie je meer bedrijven die hierop inspelen. Co-working spaces poppen als paddestoelen uit de grond en meer en meer kleine bedrijven werken met virtual assistentes, nomad developers en socialmediamanagers op afstand.

Interessant

Maar wat is er zo interessant aan het werken met een digital nomad?

1. Internationaal talent dichterbij dan ooit

Een digital nomad is flexibel en zal het een prachtige kans vinden om zich te verplaatsen voor een interessant nieuw project. Dat betekent dat je als bureau internationaal talent gemakkelijk kunt aantrekken. Er zijn verschillende digital nomad-platformen, besloten Facebook-groepen, websites en hashtags die je kunt gebruiken om digital nomads te vinden en te benaderen. Hierbij een shortlist die ik zelf gebruik om met andere digital nomads samen te werken.

  • weworkremotely.com: bevat verschillende remote vacatures. Als bureau kun je hier je vacature plaatsen. Niet de mooiste site, wel populair onder digital nomads.
  • jobbatical.com: nog een platform waarop je een remote job kwijt kunt en die veel digital nomads gebruiken om wereldwijde vacatures te spotten.
  • digitalnomadgirls.com: een community van, de naam zegt het al, digital nomad-meiden van over de hele wereld. Dit is redelijk hechte groep die met elkaar veel contact heeft via een gesloten Facebook-groep. Op het jobboard kun je een vacature laten plaatsen. Vooral als je een virtual assistent, socialmediamanger, copywriter of andere content creator zoekt, heb je hier zeker succes. Maar er zijn hier ook meiden die succesvol marketeer of digital strateeg zijn.
  • Digital Nomads around the World: een besloten Facebook-groep waarin tips, tricks, beste plaatsen om te werken, apps én vacatures gedeeld worden. Ook goed om lid van te worden als je een beter beeld wilt krijgen van wie de digital nomad is en wat er in deze grote groep van professionals speelt.
  • Modern Day Nomads: een Twitter-feed die ik bijhoud omdat ik op die manier op de hoogte kan blijven van projecten waarmee andere digital nomads bezig zijn. Verder komen er ook regelmatig vacatures voorbij. Wil je er zelf één plaatsen, gebruik dan hun hashtags en gij zult gerepost worden.

Een ander concept waarmee je zou kunnen werken als je een buitenlandse impuls wilt, is het – wellicht bekende – initiatief van Nederlandse bodem, wanderbrief.com. Dit platform is opgericht door Mark van der Heijden, die ooit zelf begon als ‘The Backpacker Intern‘ en daarmee wereldwijde ervaring opdeed bij allerlei bureau’s, merken en NGO’s. Zijn nomad-ervaring heeft hij omgezet in een inspirerend platform waarmee hij internationale klanten verbindt met freelancers van over de hele wereld.

Zelf heb ik rondom mijn startup Story of my World, een online-travelmagazine, een groot netwerk van content creators opgebouwd, die we graag uitlenen aan toffe opdrachten. Deze twee namen zijn een beetje vreemde eenden in de bijt, maar geven aan dat er veel lokale initiatieven zijn die connectie maken met wereldwijde werknemers, concepten of projecten.

2. Veel ervaring vanuit verschillende culturen, landen en bureaus

Tot nu toe heb ik een netwerk en ervaring opgedaan in Australië, Indonesië, Nieuw-Zeeland en Nederland. Nog niet zo ontzettend interessant, maar dit is ook pas na één jaar remote werken. Kun je nagaan dat sommige digital nomads elke twee maanden in een andere cultuur aan het werken én netwerken zijn? En dat sommige deze lifestyle al hadden voordat het hip was?

Ik ben video-editors en schrijvers tegengekomen die al meer dan 20 jaar (!) onderweg zijn. Zij nemen ervaring, kennis en hun netwerk mee vanuit verschillende bureaus, branches en culturen. Zij staan open om nieuwe kennis en ervaring toe te voegen aan hun portfolio, maar kunnen dat op hun beurt ook weer inbrengen in jouw project.

En dat is interessant! Bijvoorbeeld in specifieke branches, zoals travel, maar ook in meer traditionele werelden als de bankenwereld, realestate en verzekeringen. Zo werkte ik in Australië voor het grootste (en meest belegen) accountantskantoor, maar zelfs daar hadden ze een aantal producten en diensten waarop de Big Four jaloers kunnen zijn. Uiteraard kun je deze producten niet één-op-één vertalen naar een klant elders, maar de inspiratie en de manier waarop ze deze producten ontwikkeld hebben, neem je wel mee.

3. Doorbreken van patronen

Ik denk dat iedereen weet wat ik bedoel als ik zeg dat je als digital nomad patronen doorbreekt. Elke dag rond dezelfde tijd naar je werk gaan, met dezelfde collega’s samenwerken, dezelfde frustraties hebben en met dezelfde klanten bezig zijn, kan een sleur in je werkende leven brengen. Begrijp me niet verkeerd, je houdt wellicht nog steeds van het werk en natuurlijk zijn er uitdagingen die het spannend houden. Maar het werken wordt, hoe langer je op één plaatst blijft hangen, ook gewoon vooral een manier om de dag te besteden en je brood te verdienen.

Ik had nooit gedacht dat het voor mij ooit zo zou voelen, maar als ik terugblik naar mijn werk voordat ik vertrok, moet ik eerlijk toegeven dat ik onopgemerkt toch wel meer dan eens in die sleur terecht ben gekomen.

In jouw bureau wil je natuurlijk mensen hebben die elke dag met frisse moed en vol energie het kantoor binnen komen. Klaar voor de nieuwe uitdaging! Fris om kansen te spotten en klanten mee te nemen in hun wow-verhaal. Laten we er vanuitgaan dat al je werknemers dit ook heel graag willen, hoe blijf je dat dan doen als je vastroest in je omgeving?

Een nieuwe impuls van een tijdelijke nieuwe werknemer die vol enthousiasme begint aan een klus, in een vreemd bureau in een vreemd land, kan een interessante draai geven aan het gehele team. Dit gebeurde bijvoorbeeld toen ik begon in het Melbourne-team van M&C Saatchi. Ik werd heel gauw opgenomen in het bureau, er was sterke behoefte aan iets onbekends.

Wij, de Ozzies en ik, leerden veel van elkaar, omdat de werkculturen in Nederland en Australië stiekem toch best veel van elkaar verschillen. Er zijn ontelbaar veel dingen die je anders aangeleerd hebt: programma’s, apps, manieren van werken, processen, humor, de manier van onderzoek doen en noem zo maar op. Dingen die ik meer dan logisch vond, vonden zij een doorbrekend goed idee. Een andere keer kon ik denken: waarom doen wij dat in Nederland niet zo?

De band met al mijn collega’s groeide snel en ik merkte dat ik veel kon toevoegen aan het team en voor de klanten. Toen ik na vier maanden vertrok, waren er zoveel kleine dingen veranderd in het team: het sentiment was anders en de motivatie was weer terug. Klanten waarvoor zij al jaren werkten, werden opnieuw interessant, omdat we samen nieuwe kansen hadden gespot. Kansen die zij misschien over het hoofd hebben gezien.

Sommige collega’s voelden zich, voor het eerst in tijden, weer gewaardeerd. Waar de rest van het team ‘gewend’ was geraakt aan het werk dat ze deden, merkte ik op hoe goed ze erin waren. Hun werk werd ineens anders benaderd en het vertrouwen en enthousiasme groeide in het team.

Hiermee ben ik niet mezelf dikke schouderkloppen aan het geven ben. Het komt namelijk niet door mij, het komt door waar ik vandaan kom en dat ik met andere ogen keek. Zet iemand uit Canada (of welk land dan ook) in de Nederlandse bureauwereld en je zult inzichten krijgen waarover je niet eerder hebt nagedacht. Je zult enthousiasme opwekken omdat iemand in het buitenland zichzelf tien keer harder wil en moet bewijzen. En je zult een team krijgen dat wil leren van ‘die nieuwe’ met al zijn ervaring die hij mee heeft genomen van over de hele wereld.

Extra tip: geef hem de ruimte om zijn verhaal te doen. Laat hem bijvoorbeeld een presentatie doen over zijn top-3 projecten waarop hij het meest trots is. Het gesprek en de vragen die daaruit ontstaan, zullen voor iedereen direct een leerzame opening zijn van een vruchtbare en internationale werkrelatie.

4. Flexibiliteit

De eerdere punten geven aan dat je een digital nomad niet voor altijd in huis hebt en moet willen hebben. Het is een tijdelijke impuls. Na een project zal de digital nomad weer op zoek willen gaan naar een nieuw avontuur en moet je hem laten gaan. Dat is prima, want dat geeft de kans aan een andere tijdelijke impuls die je kunt inhuren. Daarbij kan het natuurlijk zijn dat iemand niet bevalt of dat het werken met een digital nomad in zijn geheel niet bevalt. No problem, na het project is die persoon weer weg en kun je het gewoon weer opnieuw proberen.

Haken en ogen

Dit zijn volgens mij de vier grootste voordelen van het werken met een digital nomad. Er zitten ook wel haken en ogen aan. Bijvoorbeeld: als je iemand voor een project wilt binnenhalen, moet je er rekening houden met (tijdelijke) werkvisa’s. Dit had ik bijvoorbeeld in Australië. Mijn partner had geen werkvisum, maar wel een eigen bedrijf in Nederland en kon op die manier wel een freelance klus doen op zijn Nederlandse zaak.

Nu de trend van digital nomads zo in opkomst is, liggen er volgens mij extra kansen omdat dit in de qua wetgeving nog een grijs gebied is. Er zijn vele mazen in de wet en zo hebben we legaal ons werk kunnen doen. Belasting hebben we overigens netjes betaald in zowel Nederland als Australië. Zowel voor de digital nomad als voor de werkgever kan het soms wel even een gepuzzel zijn met de beste manier van samenwerken. Dat kan een tijdrovende klus zijn, maar nu er nog niet zoveel regelgeving is, brengt dat ook weer een hoop kansen. Ik verwacht dat als deze trend een gevestigde manier van werken wordt, er meer regels zullen (moeten) komen. Wie weet wordt het dan juist wel moeilijker om internationaal talent projectmatig in te zetten.

Ik ben in iedere geval erg benieuwd waar deze beweging heen gaat. Ik geloof in ieder geval niet dat de trend overwaait. Er zullen wellicht wat mensen ontdekken dat dit toch níets voor hen is, of ze zullen een kans in het buitenland aangrijpen die uiteindelijk resulteert in een expat-bestaan, maar deze manier van werken zal niet meer uit het landschap verdwijnen. Daarom is het slim te kijken hoe je hiervan als bedrijf of bureau gebruik kunt maken.

Alex Malone
Junior strateeg bij Mister Malone

Categorie

12 Reacties

    Janneke van der Meulen

    Inspirerend! Dankjewel voor het delen!


    15 april 2017 om 07:27
    Marijn

    Leuk artikel! Ik begin me net te verdiepen in de Digital Nomad wereld omdat ik zelf ook graag op deze manier wil werken.


    16 april 2017 om 10:54
    juanfelix

    Beste Alex, interessant artikel en heel aansprekend geschreven. Ik herken me er wel in. Ik werk al sinds 2012 voor Amerikaanse bedrijven waarbij mijn standplaats overal kan zijn. Hoewel ik momenteel een kantoorruimte huur in Amersfoort, ben ik zeer blij met de flexibiliteit die deze tijd biedt dankzij internet. Groot aantal jaren vanuit huis gewerkt, of onderweg via mijn smartphone. Digital nomads hebben de toekomst 🙂


    17 april 2017 om 17:45
    Alex Malone

    Bedankt voor al jullie reacties. Leuk om bevestigd te krijgen dat ook in Nederland deze beweging ontzettend leeft en dat mijn verhaal inspirerend werkt. Mochten jullie ooit willen connecten, link me even op Linkedin!


    18 april 2017 om 18:53
    haraldheukers

    Mooi stuk Alex! Inderdaad, digital nomads hebben de toekomst. Ik ben meer een Workationer. Laptop gaat altijd mee op vakantie.


    22 april 2017 om 08:17
    Marijke van Rij

    Hey Malone!

    Wat onwijs leuk om te horen hoe jij de wijde wereld in bent gegaan en die hebt veroverd. Hokjes….no option, net als voor kinderen geldt ook voor werk dat je het ‘in je hart moet sluiten’….met volledige overgave. And so you did….

    Het ga je goed en tot ooit….nice people meet again!

    Grtz!

    Marijke


    23 april 2017 om 17:13
    Jon van der Eerden

    Leuk stuk!!!


    17 mei 2018 om 09:31

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!