Deze start-ups wonnen ooit een Dutch Marketing Award
Karma Kebab pakte ‘m dit jaar! Van kleine zolderfirma naar groot pioniersbedrijf – als je deze wint, breek je definitief door (bewijs).
De Dutch Marketing Awards wordt dit jaar alweer voor de zevende keer uitgereikt. Marketeers en bedrijven maken daarbij kans om in één van zeven categorieën te winnen. Vooral de categorie van start-ups bleek in de afgelopen jaren interessant. De kans is namelijk groot dat de bedrijven die je nú in de lijst vindt, over een aantal jaar grote, bepalende corporates zijn geworden. Het zijn bedrijven met ambitie én een goed marketingplan, die we de komende jaren zeker in de gaten moeten blijven houden.
In dit artikel wandelen we langs winnaars van de afgelopen zes edities. Hoe is het deze bedrijven sindsdien vergaan en zien we daadwerkelijk nog iets van ze terug in – bijvoorbeeld – het dagelijks leven? Klein tipje van de sluier: als je deze prijs pakt komt het goed, maar besef wel dat je meer kans maakt als je een beetje lief doet voor klimaat, mens en maatschappij. En het moet voor een flink deel uit je marketing komen, dat is niet iedere Start-Up gegeven. Allereerst is het goed om te weten wat eigenlijk de criteria zijn om kans te kunnen maken.
De criteria
Om genomineerd te worden als ‘Marketing Start-up of the Year’, moet je een onderscheidende introductie in de Nederlandse markt doormaken, gecombineerd met aantoonbaar goede (begin-)resultaten. Deze categorie onderscheidt zich met name door de unieke klantwaarde, de vernieuwing in het marktsegment of de productcategorie waarin de bedrijven opereren, waardoor ze ook nog eens extra waarde creëren voor de klanten. Maar ook creativiteit in de bedrijfsstrategie wordt gewaardeerd.
De bedrijven moeten nog in de introductiefase zitten
Om mee te kunnen dingen naar de prijs moet het bedrijf in de afgelopen 24 maanden zijn gelanceerd, een nieuw of vernieuwend idee bieden voor de Nederlandse markt en moet het in het eerste jaar van de lancering al aantoonbaar succesvol zijn geweest. Samenvattend moet het bedrijf nog in de introductiefase van de product lifecycle zitten. En wie wonnen ‘m dan zoal?
3D Hubs (2015)
3D Hubs ontving de prijs in 2015 als eerste. Deze onderneming, opgericht in 2013, maakt op maat gemaakte onderdelen voor ingenieurs. Dat kan door 3D-printen, plaatbewerking en spuitgieten. Het bedrijf is in particulier bezit en heeft tot nu toe al meer dan 30 miljoen dollar aan investeringen binnengehaald.
Je kunt 3D Hubs zien als een soort online marktplaats, waar bedrijven die geen 3D-printer hebben hun aanvraag uit kunnen zetten en het onderdeel uitgeprint toegestuurd krijgen van iemand die wel over zo’n apparaat beschikt. Het bedrijf met 140 werknemers in dienst is inmiddels voor 330 miljoen dollar overgenomen door Protolabs, een bedrijf dat min of meer in dezelfde branche opereert.
Direct nadat 3D Hubs in 2015 zijn prijs in ontvangst had genomen, heeft Tijdschrift voor Marketing Rob Draaijer, destijds CMO van het bedrijf, geïnterviewd. Dat interview is hier nog te bekijken.
Vandebron (2016)
Het Nederlandse energiebedrijf Vandebron, leverancier van groene stroom en gas aan particuliere en zakelijke klanten, is het tweede bedrijf dat de DMA start-up award in de wacht heeft gesleept. In datzelfde jaar werd het ook nog eens door de Consumentenbond uitgeroepen tot beste energieleverancier van Nederland. Onder andere met de beoordeling dat het een van de groenste energieleveranciers is.
Om het land te voorzien van zo groen mogelijke energie, werkt de onderneming samen met onafhankelijke Nederlandse energieproducenten. Denk daarbij aan land- en/of tuinbouwbedrijven die werken met zonnepanelen, windmolens en/of biogasinstallaties. Iedere producent kan andere prijzen hanteren en de klant kan zelf kiezen bij wie hij of zij zijn/haar energie afneemt.
Groen aardgas
Het aardgas dat het bedrijf levert is niet per se groen of anders dan het aardgas dat andere leveranciers aanbieden. Vandebron – en zijn klanten natuurlijk – probeert een steentje bij te dragen aan het verminderen van de klimaatproblematiek door deze CO2 te compenseren.
Picnic was de bekendste winnaar van de Start-Up Award
Op dit moment wordt de kans ook steeds groter dat je het bedrijf wel kent van de laadstations langs de snelweg. Het heeft zich namelijk óók toegelegd op het elektrisch rijden en biedt een totaalpakket om het de groene bestuurder zo gemakkelijk mogelijk te maken.
In 2019 werd de energieleverancier overgenomen door Essent, hoewel het tot dan toe ieder boekjaar afsloot met rode cijfers.
Picnic (2017)
De kans is groot dat Picnic de nu meest bekende start-up van deze lijst is. Neerlands online-supermarktketen is sinds de oprichting in 2015 hard gegroeid. Het enkel vanuit distributiecentra opererende bedrijf heeft 37 vestigingen en is sinds 2018 zelfs in Noordrijn-Westfalen actief.
Melk, bananen en komkommers
Opvallend is dat de grootgrutter met de kenmerkende bezorgautootjes zijn bezorgers het meest op pad stuurt met melk, bananen en komkommers. Dit zijn namelijk de drie producten die het vaakst worden besteld bij de bezorgdienst.
Met name door de lockdowns van de coronacrisis steeg de omzet van de websuper het afgelopen jaar aanzienlijk. De omzet van de websuper is in het eerste halfjaar van 2020 met 60 procent toegenomen. Dat komt neer op een omzettoename van 40 miljoen euro per maand.