De vijf voordelen van een eigen AI-chatbot

In de huidige wereld van digitale marketing, waar klantgerichtheid de sleutel is tot succes, worden chatbots steeds meer de norm.

21 december 2023, 11:00 2064 x gelezen

Chatbots hebben echter wel een reputatie: ze zijn niet altijd in staat om het antwoord te geven op de vraag waar bezoekers naar op zoek zijn en verwijzen ze uiteindelijk door naar een medewerker. De echt effectieve chatbots op de markt waren volledig op maat gemaakt, het kostenplaatje hiervoor was hoog en daardoor enkel haalbaar voor grote partijen. Maar de technologie verbetert elke dag en dat betekent dat chatbots meegroeien. Met de komst van Artificial Intelligence is het nu mogelijk om chatbots zo te programmeren dat klanten antwoord op hun vragen krijgen, zonder tussenkomst van een echt persoon. Dit biedt bedrijven talloze mogelijkheden om klanten te ondersteunen én te binden, zonder hiervoor te diep in de buidel te moeten tasten.

We lichten hieronder vijf voordelen van een eigen AI-chatbot toe.

1 Een persoonlijke benadering

Een van de grootste uitdagingen van standaard chatbots is dat het vrijwel onmogelijk is om persoonlijke interacties met klanten te creëren. Sterker nog: het überhaupt chatten met een chatbot maakt voor velen juist een onpersoonlijke en onprettige ervaring. Een AI-chatbot brengt hier verandering in. Het is mogelijk om de AI-chatbot een naam en persoonlijkheidskenmerken te geven, zodat het zich gedraagt als een echt persoon. Dit creëert een menselijke benadering die klanten aanspreekt en betrokkenheid stimuleert. Zo transformeer je de onpersoonlijke tool tot een vriendelijke assistent die klanten te hulp schiet.

2 24/7 Beschikbaarheid

Vaak kunnen standaard chatbots klanten niet van al hun antwoorden voorzien. Ze zijn geprogrammeerd om slechts een select aantal vragen te kunnen beantwoorden, waardoor klanten al snel doorverwezen worden naar een ‘echte’ medewerker om mee te chatten. Maar veel websites hebben geen supportteam dat 24 uur per dag aanwezig is om te helpen. Dit zorgt bij veel mensen voor frustratie, vooral wanneer ze ’s avonds een bericht sturen en tot de volgende ochtend moeten wachten op een antwoord. Met een AI-chatbot kunnen klanten 24/7 direct antwoord krijgen op vrijwel al hun vragen. Dit verhoogt de klanttevredenheid aanzienlijk, omdat klanten altijd het gevoel willen hebben dat ze gehoord worden en direct worden geholpen, ongeacht dag of tijdstip.

3 Kosten- en tijdsbesparing

Een van de waardevolste voordelen van een AI-chatbot is de tijdsbesparing voor supportmedewerkers. Routinewerk, zoals het beantwoorden van veelgestelde vragen, kunnen moeiteloos door de AI-chatbot worden afgehandeld. Zo kunnen supportteams zich focussen op de meer complexere taken en het opbouwen van goede relaties met klanten. Dit verhoogt zowel de medewerkers- als klanttevredenheid. Win-win!

4 Een nieuwe collega

Een AI-chatbot levert niet alleen aanzienlijke tijd- en kostenbesparing op door het ontlasten van supportmedewerkers, het is ook een nieuw visitekaartje voor jouw organisatie. Je kunt de AI-chatbot zo programmeren dat het de tone-of-voice en identiteit van jouw organisatie uitstraalt. Een verzekeringslabel dat zich richt op jongeren hanteert een andere look & feel voor zijn chatomgeving dan een leverancier van medische apparatuur. Zo zijn klanten en bezoekers meer betrokken bij jouw organisatie, zonder dat er een medewerker aan te pas komt en kun je klanten echt binden.

5 Inspelen op de toekomst

Elke dag dat jouw AI-chatbot aan het werk is, groeit de database met kennis over de bezoeker. De AI-chatbot verzamelt informatie over klanten die kunnen helpen bij het verder laten groeien van jouw organisatie. Dit stelt je in staat om bijvoorbeeld in te zien wanneer jouw doelgroep het meest actief is en naar welke informatie of producten zij op zoek zijn. Met deze informatie kun je aan de slag met bijvoorbeeld websiteoptimalisatie of marketingcampagnes.

Kortom: Het is hoog tijd om afscheid te nemen van de onpersoonlijke chatbots uit het verleden. Het integreren van een AI-chatbot op jouw website biedt een scala aan voordelen die zorgen voor een optimale klantbeleving, goede reputatie, besparing van tijd en kosten, tevreden medewerkers en waardevolle inzichten. Wat deze ontwikkeling extra aantrekkelijk maakt, is dat het nu financieel haalbaar is voor iedereen, inclusief kleinere spelers die eerder geen chatbot konden bekostigen. Het is een kosteneffectieve manier om jouw klantenservice naar een hoger niveau te tillen.

Kiliaan Toorenaar is CEO en Co-founder van Close en was hiervoor 5 jaar lang commercieel directeur bij Marktplaats. Met deze werkervaring heeft hij veel kennis opgedaan over het gebruik van data, verbeteren van de customer journey en up,- en cross-sell. Close richt zich op hyper-gepersonaliseerde in app chat communicatie waardoor het mogelijk is om iedere bezoeker op ieder moment op de hoogte te houden met relevante informatie in diverse customer journeys.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!