De Toekomst van Kleding

1 december 2017, 07:43

Tweedehands winkelen als een activistische daad

Het outdoor merk Patagonia staat bekend om haar vergaande inspanningen om de kledingindustrie duurzamer te maken. Sinds de oprichting van het merk in 1973 proberen ze hun bedrijfsvoering stap-voor-stap te verbeteren. Dit uit zich onder andere in het gebruik van organische en gerecyclede materialen, extra investeringen in de werkomstandigheden van fabrieksmedewerkers en het doneren van 1% van de totale omzet aan lokale en internationale “grassroots” milieubewegingen.

Wat mij persoonlijk aanspreekt aan het bedrijf is de mate van zelfreflectie. De oprichter Yvon Chouinard pretendeert niet dat Patagonia al een groen of duurzaam bedrijf is, wel lijkt hij en de organisatie gecommitteerd om het steeds beter te doen. Ook is de oprichter zich ervan bewust dat het succes van Patagonia zorgt voor een steeds grotere impact op het milieu. Een ironische situatie die Chouinard ervaart als een groeiende verantwoordelijkheid en hopelijk een duw in de rug van andere bedrijven.

Patagonia’s Mission Statement

Build the best product, cause no unnecessary harm, use business to inspire and implement solutions to the environmental crisis.

Nog beter dan alleen duurzaam produceren is natuurlijk minder consumeren. Dit start bij het kopen van producten van hoge kwaliteit en het nemen van de moeite om spullen te repareren in plaats van onmiddellijk vervangen. Vanuit deze gedachte is Patagonia het Worn Wear programma gestart. Dit is een campagne gericht op het promoten van kledingreparatie, ondersteund door uitgebreide tutorials, informatie over productverzorging en (als je er zelf niet uitkomt) een reparatieservice.

Paar maanden geleden werd de Worn Wear online store aan deze campagne toegevoegd, een webshop waarin tweedehands Patagonia producten verkocht worden.

Hoe werkt dit?

Uiteraard ben ik niet blind voor een geweldig staaltje groene marketing, maar ik zie in dit programma en deze tweedehands brand webshop ook een lichtend voorbeeld voor één van de meest vervuilende industrieën op aarde.

  • Wat als het de norm wordt om producten zo goed te maken dat een bedrijf ze 2 of 3 keer kan verkopen?
  • Wat als meer merken tweedehands producten gaan aanbieden op hun webshop?
  • Wat als offline winkels, naast verkooppunt en showroom, ook reparatie en recycling “hubs” worden?
  • Wat als elke merk ook een tweedehands afdeling creëert in hun winkels?
  • Wat als loyaliteitsprogramma’s niet meer gekoppeld worden aan consumeren maar aan recycling?

Dan zijn we weer een stap dichterbij.

Tweedehands winkelen als een activistische daad.

Check hier de Patagonia Worn Wear store.

Cadeau- / Leestip: het meest actuele managementboek van 2017 dat al in 2006 uitkwam: “Let my people go surfing. The Education of a Reluctant Businessman” door Yvon Chouinard, oprichter van Patagonia.

Bart van den Hout
Online Marketeer bij Bestoked

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!