De online marketeer als scheidsrechter

14 mei 2012, 12:30

Over online privacy is veel te doen. Het is jaren het 'gesprek van de dag'. Maar de Europese Commissie heeft pas op 25 januari 2012 een nieuwe privacywet gepresenteerd. Voor de burger is dit in vele gevallen goed nieuws. Maar wat heeft deze wet voor invloed op het werk van marketeers?

Marketeers zijn actief op allerlei social mediakanalen. Als ze dit goed doen en de dialoog aangaan is dit een perfecte tool om gemakkelijk met (potentiële) klanten, medewerkers en zakenpartners in contact te komen en te blijven. Een bedrijfspagina op Facebook kan op die manier zelfs een zeer bruikbare HR-tool worden. Volgens HireRabbit, uitgever van social recruiting software (beta) is het zelfs ontzettend belangrijk om te recruiten waar de juiste doelgroep toch al zit.

Voor consumenten is de aanwezigheid van bedrijven en organisaties op social media tegenwoordig zelfs bijna een vereiste geworden. Een brand dat niet (actief) aanwezig is op Facebook, Twitter of LinkedIn wordt gewoon niet serieus genomen. Om als bedrijf bij de tijd te blijven, kun je social media daarom niet afweren – welke wetten er ook op je afgevuurd worden. Dit vereist echter wel een bepaalde aanpak van de marketeer.

Kritisch tegenover privacywet

Het is nog even afwachten welke richting de omgang met de nieuwe privacywet op zal gaan, maar het is een feit dat marcommers hier kritisch tegenover staan. Uit een onderzoek naar de online marketeer van de toekomst, uitgevoerd door USG Capacity en ingevuld door 255 respondenten, blijkt dat marketeers denken dat zij in de toekomst steeds meer moeten weten over wet- en regelgeving.

Hoe zorgen de discussies over privacy ervoor dat de functie van de marketeer verandert? Zal de online marketeer van de toekomst daadwerkelijk een soort fluitende scheidsrechter worden?

Wanneer zaken onderwerp van landelijke discussie worden en zo ook de gemiddelde consument bereiken en beïnvloeden, dan zijn ze per definitie belangrijk voor marketeers. Kennis over privacy is in dit geval dan ook zeer belangrijk voor de online marketeer, maar zeker niet leidend.

Dat blijkt ook wel uit de resultaten van de enquête. Maar liefst 82 procent van de ondervraagde marketeers vindt dat marketeers steeds meer dienen te weten over wet- en regelgeving. Ook vindt bijna tweederde van de ondervraagden dat marketeers steeds nauwer dienen samen te werken met juristen. Desondanks hebben zij absoluut geen zin om zich te laten gijzelen door juridische regeltjes. Zo ontkent iets meer dan de helft van de respondenten steeds meer last te krijgen van wetgeving rondom social media. Daarbij gelooft slechts 7 procent van de ondervraagde marketeers dat social media uit zal sterven doordat het de privacy van de consument aantast.

Social media richtlijnen

Daarom zijn de discussies over social media richtlijnen nu ook zo hot. Nu bijna alle bedrijven social media inzetten in hun communicatiestrategie, zijn deze richtlijnen voor social media niet alleen handig, maar vaak ook hard nodig. Want niet alleen contentmanagers en online marketeers gebruiken social media om hun brand of bedrijf te promoten, maar ook de andere werknemers zijn online actief. Hierdoor verliezen marcommers de controle over welke boodschappen van het eigen merk de wereld in geholpen worden. Typ “richtlijnen social media” in Google in en je ziet wat ik bedoel.

Michèl Schilders is Algemeen Directeur bij USG Marketing, Communication & Sales Professionals. USG MarComSales is arbeidsbemiddelaar in communicatie-, marketing- & salesprofessionals met een HBO+ denk- en werkniveau. USG MarComSales staat voor de optimale P van Personeel in uw marcommix.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Annelies Verhelst

    Ik denk dat privacy-discussie in marcom redelijk overtrokken is. Als alle marketeers zich zouden focussen op alleen de gegevens die nodig zijn voor het leveren van een bepaalde dienst, in plaats van op het verzamelen van zoveel mogelijk data om daar allerlei conclusies/sales etc uit te trekken, dan zou de hele discussie niet eens bestaan.

    Marketeers moeten zich in hun klanten verplaatsen, en die klanten zijn bereid om bepaalde gegevens te verstrekken, maar meestal moeten ze meer dan ze willen weggeven omdat ze anders bepaalde diensten of producten niet geleverd kunnen krijgen. Dat brengt je als consument in een vervelende spagaat en daarom trekken ze aan de bel. En daarom hebben we nu al die regeltjes en wetgeving, waarbij marketeers ineens heel erg verplicht zijn zich daaraan te houden. Stel je voor dat je je beperkt tot de basis zeg…

    Regels ontstaan per definitie omdat er excessen zijn. Eigen schuld, dikke bult?


    15 mei 2012 om 09:53

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!