De Metagids #86 – LLMs zijn het nieuwe besturingssysteem

De manier waarop we informatietechnologie gebruiken en bevragen, ondergaat dankzij kunstmatige intelligentie een revolutionaire verandering.

28 november 2023, 11:00 1039 x gelezen

Binnenkort zullen we onze computers niet meer instrueren om bepaalde applicaties op te starten om specifieke taken uit te voeren, maar zullen we AI vragen om een bepaald resultaat op te leveren. Geheel zelfstandig gaan de GPTs vervolgens aan de slag om met een oplossing voor het geschetste probleem te komen. Je hebt dus geen index of gestructureerde database meer nodig. Wat je nodig hebt, is ‘iemand’ die de relevante informatie voor je verzamelt. Die ‘iemand’ is kunstmatige intelligentie.

We bewegen van GUIs (Graphical User Interfaces) naar NUIs (Natural User Interfaces), we gaan van ‘zoeken’ naar ‘converseren’. Met generatieve AI komt er een einde aan de irritante zoektocht op het web naar pagina’s die ons misschien wel of niet antwoorden geven. We zullen antwoorden sneller verkrijgen en daarbij Google en Bing omzeilen. Het betekent het einde van het Google Search-tijdperk en het wereld wijde web zoals we deze tot op heden kennen.

George Colonoy, CEO van analistenbureau Forrester beschrijft deze nieuwe wereld in een blogpost “The Generative AI Imperative” als volgt: “Je typt www.taylorswift.com in en bezoekt de website. Dat blijft hetzelfde. Maar wat je daar aantreft, zal heel anders zijn dan op het traditionele web. Ja, er zullen wat artistieke foto’s van de laatste tour te vinden zijn. Maar de belangrijkste ervaring komt tot stand via het “Spreek met Taylor”-tekstvak, waar fans tickets kunnen kopen, merchandise vinden, tourdata opvragen en de nieuwste video’s bekijken, allemaal door middel van een gesprek. En fans zullen in gesprek gaan met het “Taylor Taalmodel”. Deze persoonlijke gesprekken met “Taylor” worden mogelijk gemaakt door een model dat is getraind op basis van de songteksten, interviews, verklaringen, dagboeken en exclusieve inhoud van de artiest.”

Deze GPTs zullen ons dus helpen met een breed scala aan activiteiten. Ze voeren niet alleen taken uit over verschillende applicaties, maar ze kunnen ook leren van onze activiteiten uit zowel ons professionele als persoonlijke leven, waardoor ze beter worden in het herkennen van onze voorkeuren, intenties en gewoonten en zelfs in staat zijn om voorstellen te doen voordat we erom vragen. Deze humanisering van technologie vindt in een viertal fasen plaats. De eerste drie (Sync Me, See Me en Know Me) zijn al in gang gezet. De hierop volgende fase (Be Me) vindt nu en in de nabije toekomst plaats.

Andrej Karpathy, Tesla’s oud AI-directeur en tegenwoordig bouwend aan een soort van J.A.R.V.I.S. voor OpenAI, voorziet een toekomst waarin een LLM (Large Language Model) opereert als een besturingssysteem. De LLM is het centrale onderdeel dat toezicht houdt op het verwerken van inkomende en uitgaande informatie (in diverse formaten), het vertalen van computercode en het opslaan van specifieke gegevens. De LLM is ook multi-modaal. De AI heeft in de figuur menselijke zintuigen gekregen in de vorm van oren en ogen. Zo is de kunstmatige intelligentie in staat om audio en video te interpreteren en ook te genereren. Het verandert de manier waarop we interacteren met onze omgeving radicaal. Dit maakt de wereld tot jouw commandocentrum en jouw manier van interactie met de technologie.

Bovenstaande impliceert dat we ook op een totaal andere manier onze organisaties, economie en samenleving kunnen inrichten. Karpathy stelt een wereld voor waarin elke organisatierol, van de CEO tot de engineeringmanager, gebruik maakt van een gespecialiseerde LLM om de besluitvorming en productiviteit te optimaliseren. Routinematige taken worden zo met een ongeëvenaarde nauwkeurigheid geautomatiseerd en complexe problemen worden opgelost door de gebundelde intelligentie van meerdere LLMs die met elkaar samenwerken.

Is jouw organisatie voorbereid op zo’n toekomst?

 

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!