De Metagids #45 – Van verhalenvertellers naar wereldbouwers

Experts voorspellen dat in in 2030 meer dan 90% van de online content wordt gegenereerd door kunstmatige intelligentie.

22 november 2022, 11:15 1456 x gelezen

Meer nep, dan echt dus. Nu in 2022 krijgen we over de rug van synthetische media een voorproefje van hetgeen ons te wachten staat. En daar zitten af en toe wat parels tussen.

Bron afbeelding: The Bestiary Chronicles

The Bestiary Chronicles

The Bestiary Chronicles is een stripboeken-trilogie die een science fiction-achtige wereld verkent die voorgoed is veranderd door de opkomst van een nieuwe tegenstander: monsters die zijn geboren uit de technologische hoogmoed van de mens. Het drieluik, geschreven door Steve Coulson, bestaat uit stripbeelden die volledig zijn gegenereerd door het kunstmatige intelligentiesysteem Midjourney. De beelden zijn van een verbluffende kwaliteit, het zijn op zichzelf staande kunstwerkjes die mij erg doen denken aan de tekenstijl van de stripfiguur Storm.

Het laat ook meteen de kracht van dit nieuwe medium [=generatieve AI] zien. Iedereen kan dit soort beelden maken. Iedereen kan zo zelf de nieuwe Storm-strip maken. Het enige wat je moet kunnen is de juiste reeks van woorden in de command prompt invullen. Woorden zijn het nieuwe penseel, zoals ik al schreef in de Metagids #40 “Het tijdperk van synthetische media is nu pas echt begonnen“.

Niet alleen zijn we zo de regisseur van ons eigen verhaal, maar we worden zelf ook nog eens de hoofdrolspeler. Wij zíjn de uitzending. Wij zíjn het toneelstuk. Wij zíjn de protagonist van de game. Massaproductie zal worden vervangen door volledig op maat gemaakte, op het lijf geschreven ervaringen.

Daarom is het ook zo interessant wat grote entertainmentbedrijven in de nabije toekomst met hun intellectueel eigendom gaan doen? Afgelopen week nog liet het YouTube kanaal Corridor zien hoe zo’n toekomst eruit kan zien. In een scene uit de Sony animatiefilm “Spider-Man: Into the Spider-Verse” lieten ze acteur Tom Holland uit de welbekende Marvel Spider-man films opdraven. Het eindresultaat “Spider-Man: EVERYONE’S HOME!” is om de vingers bij af te kluiven. En nu kan iedereen dit gaan doen.

Mensen zijn van origine verhalenvertellers. We vertellen elkaar sprookjes, mythes en legendes om te verbinden, om de neuzen dezelfde kant op te richten, teneinde te kunnen overleven. Het geloof, geld, maar ook merken zijn niets anders dan verhalen die ons met elkaar verbinden.

Met de komst van al deze nieuwe media nemen dus ook de mogelijkheden om elkaar verhalen te vertellen toe. Sterker nog, we kunnen nu zelfs complete werelden, werkelijkheden en realiteiten bouwen waarin we ons volledig kunnen onderdompelen en waardoor we uiteindelijk zelf in media veranderen. 

Goncharov

Een concreet voorbeeld hiervan is de verloren gewaande film Goncharov (1973) van filmregisseur Martin Scorcese die momenteel viraal gaat. Het is een fictieve, niet bestaande film, maar de gebruikers van Tumblr hebben een complete wereld gebouwd rondom de neppe film. Zo zijn er gifs, memes, fanart, behind-the-scenes opnamen, filmmuziek en zelfs een heuse filmposter.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!