De Metagids #2: Trapped in the Metaverse, heibel over Web3 en TikTok groter dan Google

28 december 2021, 14:00

Mijn oog viel afgelopen week op twee belangrijke gebeurtenissen, waar gek genoeg in de Nederlandse media weinig aandacht aan is geschonken. Terwijl volgens mij beide voorvallen toch echt bepalend zijn voor de richting waarin het metaversum zich ontwikkelt.

TikTok meest bezochte website in 2021

Allereerst maakte Cloudfare, een cloud-infrastructuurbedrijf dat het internetverkeer meet, bekend dat TikTok ’s werelds meest bezochte website van 2021 was. De kortefilmpjesapp, dat sinds het begin van dit jaar maandelijks meer dan 1 miljard bezoekers aantrekt, stoot hiermee zoekmachine Google, dat vanaf 2014 de ranglijst van de meest populaire websites aanvoerde, van de troon. Mede dankzij de pandemie heeft TikTok een explosieve groei door kunnen maken. Volgens het moederbedrijf ByteDance is TiKTok dé go to site voor jongeren.

Ronduit schokkend is het dat TikTok niet of nauwelijks gereguleerd is. Het verleden leert dat ook dit sociale media platform een gitzwarte kant heeft. Zo bleek uit recent onderzoek van The Wall Street Journal dat de algoritmen van de app minderjarigen naar video’s over seks, drugs en eetstoornissen leiden. Ook deepfakes, nepnieuws en samenzweringstheorieën, zoals de School Shooting Challenge, worden gretig gedeeld op het platform, waardoor het voor de gemiddelde gebruiker welhaast onmogelijk is om nog langer nep van echt te onderscheiden. En met de privacy wordt het niet zo nauw genomen. Niemand weet precies hoe het Chinese bedrijf met de gebruikersdata omgaat. Hebben we dan helemaal niets geleerd van Facebook en al haar excessen? Wat kan er in hemelsnaam fout gaan?

Fittie over Web3 onder internetgrootheden

De tweede belangrijke gebeurtenis die plaatsvond is de fittie die diverse internet grootheden met elkaar online uitvochten. Zo zette Jack Dorsey, de voormalige CEO van Twitter, kritische vraagtekens bij het Web3 gedachtengoed. “You don’t own ‘web3.’ The VCs and their LPs do,” twitterde Dorsey naar zijn meer dan 6 miljoen volgers. “It will never escape their incentives. It’s ultimately a centralized entity with a different label. Know what you’re getting into…” Elon Musk, de CEO van Tesla en SpaceX, reageerde hier als volgt op: “Has anyone seen web3? I can’t find it.”, waarop Dorsey antwoordde: “It’s somewhere between a and z,” hetgeen ertoe leidde dat hij geblokkeerd werd door het Twitter-account van Andreessen Horowitz.

Volgens Dorsey en Musk is Web3 de commerciële speelbal geworden van durfkapitaalinvesteerders uit Silicon Valley en is daarmee de belofte van een gedecentraliseerd internet zonder gatekeepers verbroken. Punt is dat Web3 en het daarvan afhankelijke metaversum momenteel meer fictie is dan feit. De beloften zijn torenhoog en of ze ooit waargemaakt gaan worden is sterk de vraag. Of de verdere realisatie van dit gedachtengoed in handen moet komen te liggen van bedrijven als a16z en Meta? De vraag stellen is hem beantwoorden…De artikelen die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1. The Web3 Renaissance: A Golden Age For Content – Auteur Li Jin is afkomstig uit de school van a16z en afgelopen jaar heeft ze zich volledig op de verdere doorontwikkeling van de zogeheten Creator Economy gestort. In haar artikel beschrijft ze hoe de introductie van digitale schaarste moet leiden tot een nieuw verdienmodel waarbij geld terugstroomt naar de oorspronkelijke makers zonder dat allerlei tussenpartijen hier een groot gedeelte van afromen. Vraag is hoe ver deze visie van de realiteit afstaat?

2. TikTok Is Opening 300 Restaurants – Een van de meest populaire uithoeken op het platform is #FoodTok, waar gebruikers allerlei recepten en bereidingswijzen van eten met elkaar delen. Nu probeert de sociale mediagigant hier munt uit te slaan. Via een ghost kitchen-formule worden nu via 300 restaurants de meeste virale en populaire gerechten verkocht. Gaaf om te zien hoe een digitaal succes wordt uitgerold in de fysieke wereld en de potentie heeft om een miljard klanten te bereiken.

3. Here’s What’s Really Going On With That Video of a Woman Breastfeeding a Cat – De gemoederen op internet bereikten weer even het kookpunt toen een video massaal werd gedeeld waarin te zien was hoe een vrouw in een vliegtuig aan een kat borstvoeding gaf. Overduidelijk een hoax, maar de video had alle ingrediënten in zich om voor de nodige controverse te zorgen: een hysterisch blanke vrouw – een “Karen” – in een vliegtuig en een kat. Ook hier was de scheiding tussen echt en nep verdwenen: wat is feit of fictie? Wat is nog waarheid of werkelijkheid? Vragen die alleen maar belangrijker worden in het opkomende metaversum.

4. Trapped in the Metaverse: Here’s What 24 Hours in VR Feels Like – Verslaggeefster Joanna Stern deed voor The Wallstreet Journal onderzoek naar wat het betekent om je 24 uur lang onder te dompelen in Virtual Reality. Zelfs met een 3D bril viel ze in slaap. Na het kijken van de video wist ik niet of ik nu vrolijk of verdrietig moet worden van de toekomst die Stern ons voorschotelt.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!