De leestafel van 10: week 51/2015

19 december 2015, 09:10

We zijn aan de feestdagen toe, zo lijkt het. Want Twitter was vooral heel hard bezig met Twitter deze week. Eén hashtag eiste alle aandacht op. Vandaar een korter lijstje met inhoudelijke artikelen dan gewoonlijk, over Snapchat, Facebook dat Google nadoet en de reputatie van banken. Veel leesplezier namens Buzzcapture en Marketingfacts!

Zo gebruiken jongeren Instagram, Snapchat & YouTube in 2016 (Frankwatching)

Instagram, Snapchat & YouTube: het zijn visuele (sociale) media die vooral onder jongeren populair lijken. Kirsten Jassies zet in dit artikel de stand van zaken op een rij en welke waarde ze hebben voor hun doelgroepen.

De Snapchat-redactie bepaalt dagelijks welk ‘nieuws’ uit de wereld ze aan de rest van de wereld voorschotelen en ze cureren hun eigen content via de Live-functie. Dat kan varieren van belangrijke sportwedstrijden tot landelijke feestdagen als Halloween en Koniningedag of grote events als de Europese kerstmarkten. Met 100 miljoen dagelijkse gebruikers is het een interessant nieuwskanaal geworden, nieuws van jongeren voor jongeren.

Google Year in Search: de populairste zoektermen van 2015 (Dutch Cowboys)

Oh, en mocht je Snapchat niet … uh … snappen dus: je bent niet de enige. Dat blijkt uit het jaaroverzicht van Google.

Dat Snapchat een ontzettend populaire applicatie is, wordt ook duidelijk uit de top tien lijst van meest gezocht zoektermen in combinatie met ‘hoe werkt?’ Nederlanders wilden graag weten hoe de nieuwe app werkt om berichten met elkaar uit te wisselen.

Facebook maakt bedrijven zoeken mogelijk op nieuwe pagina (NU.nl)

In aflevering 43.948 van ‘Techgiganten die elkaar naäpen”: Facebook gaat Google Local nadoen.

Met de functie Facebook Services lijkt het sociale netwerk de concurrentie aan te willen gaan met onder meer Yelp, ook de eigenaar van de Nederlandse restaurantsite Iens, en Google.

Banken zien voor het eerst reputatie als risicofactor (fd.nl)

De reputatie van banken begint nu eindelijk ook in de ogen van banken zelf een risicofactor te worden. Rijkelijk laat en dat beseffen ze zelf ook. Oh, duurzaam ondernemen staat nog lager op de lijst.

Een opvallende nieuwe binnenkomer op de lijst is de zorg over reputatie, op plek twaalf. De onderzoekers verbazen zich over die lage notering. Maar uit de antwoorden van de ondervraagden blijkt dat de reputatie van banken zulke harde klappen heeft opgelopen dat die bijna niet meer slechter kan worden. ‘De schade is al toegebracht. Daardoor bestaat er weinig toekomstig risico meer…het wordt een uitgekauwd verhaal’, aldus een ondervraagde.

Beveiligde websites krijgen voorrang in zoekresultaten Google (NU.nl)

Websites die gebruikmaken van beveiligde verzending van (privacygevoelige) data via https krijgen een (verder) streepje voor bij Google.

Websites met https kregen al een streepje voor in de resultaten, maar nu heeft het bedrijf hogere veiligheidseisen gesteld aan websites. Ook wordt het systeem aangepast waarmee de zoekresultaten worden opgebouwd.

WVTLK

#tegendebakker

En verder hield vooral de bakker iedereen bezig. Het bewijst maar eens dat freelancers goed vertegenwoordigd zijn op Twitter (beter dan bakkers in ieder geval), want zij uitten hun frustraties over opdrachtgevers – media bijvoorbeeld – die graag gratis werk willen. Of ander werk dan initieel gevraagd. Of ze gaan het toch maar zelf doen. Die frustraties vonden hun uitweg via de hashtag #tegendebakker. En de media zagen het als gratis content. En die content werd vervolgens weer gretig gedeeld door iedereen die die gratis content had geschreven op Twitter. Hashtag decirkelisrond en zo.

Afijn, RTL Z, Dutch Cowboys, NRC, De Beste Social Media, NOS, Metro, Locuta.nl en De Telegraaf hebben overzichten. En wil je een volledig interactieve grafiek zien van de twitteractiviteit rond de hashtag (en geef toe, dat wil je!): leef je uit.

Geniet van de vakantie!

Bram Koster
Senior consultant bij Evolve

Ik werk als consultant bij Evolve, een bureau dat is gespecialiseerd in het verbeteren van de interne communicatie en interne processen met behulp van interne sociale media. Was voorheen hoofdredacteur bij Marketingfacts en betrokken bij o.a. Online Tuesday en NIMA.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!