De Impact van Marketing op ‘Organizational Development’

Hoe kan marketing nog meer in de lead zijn als mindset bij de ontwikkeling en groei van je organisatie en haar medewerkers?

23 augustus 2022, 14:45 2088 x gelezen

Bijna een jaar geleden werd ik door NIMA geïnterviewd over ‘hoe de Marketing Academy van Rabobank werkt’. Luuk Ros heeft hier een mooi artikel over gepubliceerd op Marketingfacts.nl. Op basis van dit artikel en een aantal mooie inspiratiesessies die ik via NIMA heb mogen verzorgen, kwam al snel de vraag of ik niet met meer regelmaat iets wilde publiceren over het ontwikkelen van je marketingteam? Dit leek mij fantastisch! Toch bleef het vanuit mijn kant een tijdje stil…

Waarom lukte het mij niet om iets op ‘papier’ te zetten over het ontwikkelen van je marketing team? Op basis van de reacties die ik heb ontvangen op ‘Hoe de Marketing Academy van Rabobank werkt’ en de vraag die Luuk mij stelde (met daarbij de hele vele gesprekken die ik in de afgelopen periode met ontzettend veel verschillende personen heb gevoerd) besefte ik dat het niet zozeer gaat om het ‘enkel en alleen ontwikkelen van je marketingteam’, maar de angel zit veel dieper. Niet alleen Marketing transformeert, maar als je kijkt naar jouw organisatie dan transformeren alle afdelingen binnen de organisatie én hebben we ook nog eens een structureel probleem op het gebied van ‘talent management’ (organisatiebreed).

Marketingbril

We hebben te maken met een versnelde digitaliserende wereld (hoe actueel is ‘digital marketing’ nog als marketing zich bevindt in een digitale wereld?). We focussen ons op het belang van onze klanten met compleet frictieloze customer journeys (hebben in jouw organisatie alleen marketeers invloed op deze customer journey of heeft eigenlijk iedereen – direct of indirect – dat binnen de organisatie?). We willen waarde creëren voor onze organisatie (hoe creëren we samen als organisatie waarde voor de business, klant & maatschappij?). We starten allemaal ‘talent programs’ en ‘traineeships’ om nieuwe mensen aan te trekken en talenten te behouden (is een standaard en niet onderscheidend programma dat we allemaal aanbieden wel voldoende in deze tijden? Of zouden we ook hier eens wat kritischer met een ‘marketingbril’ naar kunnen kijken? We beginnen allemaal verschillende academies om onze medewerkers te up- en re-skillen (waarom blijft het toch lastig om medewerkers intrinsiek te motiveren voor ‘zelfontwikkeling’?).

Ik zou nog wel pagina’s vol kunnen schrijven over dergelijke vraagstukken en issues waarin wij ons, binnen de verschillende organisaties waarin we werkzaam zijn, allemaal zullen herkennen. Dan rijst waarschijnlijk nu bij jou de vraag: ‘Wat heeft marketing dan te maken met de impact op onze ‘organizational development?’. Eigenlijk kan ik hierbij refereren naar een heel kort – en voor de marketeer – simpel antwoord. Kijk eens goed naar de definitie van Marketing zoals deze door Philip Kotler is geformuleerd:

“The science and art of exploring, creating, and delivering value to satisfy the needs of a target market at a profit. Marketing identifies unfulfilled needs and desires. It defines, measures and quantifies the size of the identified market and the profit potential. It pinpoints which segments the company is capable of serving best and it designs and promotes the appropriate products and services.”

Zoals Dorkas Koenen (CMO Rabobank én CMO of the Year) altijd mooi formuleert: ‘marketing als integrale bedrijfsfunctie’. Hoe zorg je ervoor dat marketing in de lead is bij het ontwikkelen van producten/diensten in het belang van je klant en zorgt voor de marktgerichtheid in je organisatie om te sturen op het creëren van waarde? Op basis van mijn expertise (marketing én onderwijskunde, waarbij ik non-stop de business met HR probeer te verbinden), gaat mijn ambitie verder dan alleen het ontwikkelen van je marketingteam. Het betreft de ontwikkeling (en de mindset!) van de complete organisatie: People & Organizational Performance.

Leerinterventies

Marketing kan op meerdere manieren een duidelijke impact hebben op de ontwikkeling van de medewerkers binnen de transformatie van contentgerichte Learning & Development (L&D) naar contextgerichte Organizational Development (O&D). Naast het inhoudelijke aspect vanuit marketing op het future fit ontwikkelen van je medewerkers (creëren van waarde – marketing als integrale bedrijfsfunctie) kan marketing bij het ontwikkelen en het aanbieden van verschillende ‘leerinterventies’ nog een grotere rol spelen om impactvol te zijn.

Als marketeers denken we in het belang van onze klanten, ontwikkelen we frictieloze customer journeys, proberen we met onze branding een breinpositie in te nemen, zetten we vol in op performance marketing, doen we er alles aan op het gedrag van onze klanten (positief!) te beïnvloeden, werken op basis van alle data (insights) die we hebben en sturen we op het creëren van waarde. Hoe mooi als we marketing naast de huidige customer journey en – tegenwoordig gelukkig – employee journey ook in kunnen zetten voor onze learning journey?

In de lead als mindset

Alhoewel dit artikel refereert naar ‘Hoe de Marketing Academy van Rabobank werkt’ en ik oprecht heel blij en trots ben dat Marketing bij Rabobank nauw wordt betrokken bij vele ontwikkelingen (ook binnen Learning & Development) zal ik de artikelen wel op persoonlijke titel schrijven. Mijn doel is, om aan de hand van een leuke serie artikelen, jou als lezer mee te nemen in de wereld van ‘Marketing & Learning Development’. Hoe kan marketing nog meer in de lead zijn als mindset bij de ontwikkeling en groei van jouw organisatie en haar medewerkers?

Ik wil je elke keer (op een luchtige manier) meenemen in herkenbare situaties en manieren waarop marketing van impact kan zijn op de ontwikkelingen (learning & development) binnen jouw organisatie. Ik hoop dat je op basis van deze artikelen getriggerd wordt om jezelf nóg meer vragen te stellen dan je misschien eigenlijk al deed. Vragen om jezelf en je organisatie ‘te challengen’. Uiteindelijk hebben we allemaal hetzelfde doel: het verder ontwikkelen en het creëren van waarde voor de business, klant, medewerker, jezelf & de maatschappij!

“The important thing is not to stop questioning.” (Albert Einstein)

 

Valérie Van den Brule
Marketing Academy Manager bij Rabobank

Experienced entrepreneur with a demonstrated history of working in the marketing and advertising industry. Skilled in Coaching, Sales, Marketing Strategy, Hospitality Industry, and Social Media. Strong entrepreneurship professional with a MSc Master of Marketing (MM) focused in Executive Master of Marketing from TIAS School for Business and Society.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!