De growth hacker, de nieuwe werknemer?

10 april 2016, 20:37

Oude wijn in nieuwe zakken?

Steeds meer bedrijven snappen de waarde van de zogenaamde speedboats, ook wel growthhackers. Je denkt misschien dat growthhacking oude wijn in nieuwe zakken is. Deels waar, maar growthhackers krijgen meer operationele skills mee dan een traditionele (online) marketeer. Bedrijven die deze waarde niet goed inschatten en door blijven gaan op de traditionele manier, bestaan binnen tien jaar niet meer. Maar wat is nou de waarde van een growth hacker?

Wat is Growth Hacking? Startuphacks.nl omschrijft dit denk ik het beste: “Een growth hacker is iemand die onderbouwde beslissingen maakt welke gebaseerd zijn op cijfers en andere vormen van data. Growth hackers baseren hun strategieën, tactieken en beslissingen op één doel; groei van het bedrijf. Dat is waar een growth hacker verschilt van een online marketeer. Een growth hacker is in staat the big picture van het bedrijf te zien, daar onconventionele, en vaak lowbudget strategieën voor te bedenken met een laserfocus op één ding: groei.” Vooral dat laatste is intrigerend, lowbudget strategieën met een laserfocus op groei.

The Talent Institute

Afgelopen vrijdag bezocht ik de Graduation Ceremony van de B. Startup School (BSSA) en The Talent Institute. Zij hebben weer een inspirerende plek gemaakt van het toenmalige IBM pand. Een zaal gevuld met een honderdtal studenten in een sfeer van opluchting en goede energie. The Talent Institute is een spin-off van Startup Bootcamp dat jonge studenten in recordtijd klaarstoomt voor de markt en er voor zorgt dat bedrijven deze aanwas van snelle innovators en probleem-oplossers onder hun hoede neemt. The Talent Institute bestaat uit een community van getalenteerde ervaringsdeskundigen die studenten skills bijbrengt die nodig zijn om technologie op een simpele manier voor je te laten werken. Studenten moeten onder de 27 jaar zijn om te mogen deelnemen aan het programma.

De komende vijf jaar gaat nóg sneller dan de afgelopen vijf jaar

Technologie ontwikkelt zich in een rap tempo. Kijk maar naar het principe singulariteit, iets waar de normale wetten niet meer geldig zijn en een initiatief haar eigen snelheid inneemt. Voorbeelden te over: Uber, AirBnB, etc. De komende vijf jaar zal zich nóg sneller ontwikkelen dan de afgelopen vijf jaar. Grote bedrijven en het traditionele onderwijs kunnen deze snelheid al moeilijk bijbenen. Om grip te krijgen op de snelheid van deze ontwikkeling en afstudeerders op een juiste manier op de markt te zetten is een bepaalde scholing nodig. Een scholing waar je met een groep in korte tijd groei realiseert door productief te zijn en leert door te experimenteren. Skills die er toe doen: user experience design, product management, data analytics en digital marketing. Het maakt dan niet meer uit wat jouw achtergrond is, iedereen zou moeten kunnen leren ontwerpen en programmeren. Zo zijn growth hackers in staat snel prototypes te bouwen en te kijken of het werkt.

Hyper Island

Hyper Island ontwerpt leeromgevingen die bedrijven en individuen uitdaagt om te groeien en competitief te blijven. Hyper Island is in 1994 opgericht en bedacht door Lars Lundh, Jonathan Briggs en David Erixon in een bar in Stockholm. In dat jaar bespraken ze een CD-ROM project. Die bewuste avond raakten ze steeds meer in de ban van het feit dat traditioneel onderwijs achterhaald ging worden en dat er een tijdperk aan het ontstaan is dat een individu snelheid moet behouden en voorop moet blijven lopen in dit technologische tijdperk en dat onderwijs hierop moet aansluiten. Op dat ogenblik zagen zij de mogelijkheid een instituut te starten gericht op een leerstelsel waarin vooruit kijken en omgaan met verandering centraal staat. Hyper Island is een plek die inspireert in creativiteit en innovatie door hun studenten uit te dagen in een kort-cyclisch proces van leren door te experimenteren. Kort na die bewuste avond stuitte Lars op een voormalig militaire gevangenis en hij wist zeker dat het bewuste gebouw een broedplaats ging worden voor Hyper Island, een onorthodoxe locatie aan het water, een plaats om innovaties tot leven te brengen. In 1996 opende Hyper Island voor het eerst haar deuren. Een mooi contradictie, hele lichtingen studenten die de grenzen van de technologie opzoeken en de vrijheid benutten, terwijl dat ze werken in ruimtes die vroeger gevangeniscellen waren. Inmiddels bijna 20 jaar later heeft Hyper Island een gevestigde, wereldwijde reputatie met zowel studenten als professionals.

Het Stockholmse instituut voorziet in twee richtingen. De eerste richting zijn programma’s en cursussen om studenten en professionals samen te brengen in digitale strategie, e-commerce en data strategie. Dit door persoonlijk leiderschap en zelfreflectie. De tweede richting is business innovatie om bedrijven te ondersteunen in het veranderproces met als doel creatief en snel te blijven. Hyper Island heeft inmiddels hubs in Singapore, Manchester, New York, Kariskrona, Londen en Sao Paulo. Het project waarmee studenten van Hyper Island die vrijdag afstudeerden is Stories & Spices. Een platform dat bevordert dat vluchtelingen gaan koken en mensen bij elkaar brengen.

The App Academy

The App Academy is gestationeerd in Amsterdam en zij leren studenten apps programmeren. Zij werken met een intake proces met daarin een screening. In de eerste week moet een student laten zien of hij daadwerkelijk kan programmeren of dat ze het inzicht heeft om in functionele zin dingen te bouwen. Het curriculum is opgezet door een team van iOS developers en UX designers, die vele jaren ervaring hebben in de app industrie. Naast het leren programmeren, leren studenten ook project management (Scrum), concept & prototyping, design en implementatie, testen & live zetten. Daarnaast organiseren zij presentaties van gastprekers. Het project waarmee hun studenten afstudeerden is Slekkers. Een app waarmee gebruikers eenvoudig foto’s en Youtube video’s van recepten kunnen opslaan en delen met anderen.

LeWagon

LeWagon is een Franse partij. Ook wel door TechCrunch een ‘impressive coding bootcamp’ genoemd. Ze zijn in het nieuws geweest omdat een project Kudoz 1,2 miljoen heeft binnengehaald aan seed capital van Schibsted Media Group om het project verder uit te bouwen. Een project ontstaan in de LeWagon bootcamp en en dan zo snel het levenslicht mogen zien, dat is een succesverhaal. Initiatiefnemer van de Kudoz app is Olivier Xu. Tijdens zijn tijd bij Rocket Internet haalde hij onvoldoende kennis aan boord om de app op een goede manier te ontwerpen. Kort daarna is hij weggegaan bij Rocket om vervolgens bij LeWagon dezelfde app, de huidge Kudoz, in 2 weken tot prototype neer te zetten. Kudoz combineert een aantal slimme data toepassingen om voor werkzoekenden sneller passende vacatures te vinden, een Tinder voor vacatures. Het project waarmee hun studenten die vrijdag bij The Talent Institute afstudeerden is ActivityDuck. Een peer-to-consumer oplossing om eenvoudig activiteiten en reizigers bij elkaar te brengen. Een ander project is Frishbox. Een community waarmee inwoners onder elkaar kunnen zien wanneer welk type afval wordt ingezameld. Uiteindelijk is het hoofddoel van Frishbox om mensen sneller aan te zetten tot recyclen.

Hoe werft The Talent Institute zelf studenten?

Dat doen zij op dezelfde growth hacking manier. Waar zitten toekomstige studenten die zich met dit onderwerp bezighouden? Onder andere in Facebook groepen. Handmatig aanmelden bij elke groep en de conversatie starten is één van de traditionele opties. Een andere optie is een mediabureau bellen en hen briefen op een wervingscampagne. Dan ben je tienduizenden euro’s en handlingskosten lichter en dan word je op CTR’s en bezoekers gerapporteerd. Als je wilt growth hacken dan pak je het slimmer aan. Je programmeert een stukje code waarmee je in één keer 500 Facebook groepen aanspreekt met daarin leden die met growth hacking bezig zijn. Binnen twintig minuten hadden zij in één klap met 2 miljoen potentiële studenten contact. En zo heb je in twintig minuten een werving campagne opgezet en de funnel gevuld met studenten wereldwijd, die graag in Amsterdam een programma aan The Talent Institute willen volgen.

Naast hard skills ook soft skills nodig

Wat blijkt is dat het als growth hacker zeker goed is om allerlei hard skills te hebben geleerd waarmee je in korte tijd met simpele technologie enorm veel meters kan maken. Maar als je bij grotere bedrijven gaat werken als growth hacker dan kom je in een speelveld terecht van politiek, organisatiecultuur en andere samenwerkingsvormen dan het samenwerken met studenten onderling. Om je hierin goed te kunnen bewegen heb je niet alleen draai-uren op dat vlak nodig, maar ook soft skills: hoe maak je en pitch van twee minuten? Hoe presenteer je een concept? Hoe maak je een goed leesbare Powerpoint? Hoe verpak je jouw concept in een goede propositie? Dit zijn in feite allemaal soft skills naast het hardcore programmeerwerk wat ze neerzetten.

Wat hebben marketeers aan growth hackers?

Wat je hieraan hebt is dat growth hacking zeker geen vervanging is voor de conventionele manier van marketing. Beide werelden heb je nodig. Maar om als bedrijf van de gebaande paden af te wijken en snel nieuwe inzichten te krijgen in experimenten die leiden tot groei, is growth hacking zeker een goede uitkomst. Bedrijven gaan hier nog flink aan moeten wennen om dit te implementeren. Aan de andere kant sluit het traditionele onderwijs totaal niet meer aan op het moderne tijdperk waarin bedrijven zich bevinden. Daarom zijn er initiatieven zoals The Talent Institute die zorgen dat bedrijven deze nieuwkomers op de arbeidsmarkt makkelijker gaan begrijpen en faciliteren.

Harald Heukers
Marketing & Business Coach bij Marketing & Mindset Academy

Online Marketing Coach. Helpt ondernemers goede online marketeers te worden om makkelijker nieuwe klanten aan te trekken en voorspelbare omzet te realiseren. Oprichter van de Marketing & Mindset Acacemy. 15 jaar werkervaring in online marketing.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!