Crypto currency, behapbaar voor beleggers

20 april 2021, 13:00

Interview met Michiel Stokman, CEO van BOTS

Beleggen is populair. Ook omdat sparen geen cent meer oplevert. Maar beleggen betekent ook altijd een risico. Een koers kan stijgen, maar ook dalen. Om daar snel op te reageren maken professionals gebruik van bots. Die reageren automatisch. Het Nederlandse bedrijf BOTS stelt die techniek ook beschikbaar aan amateurs. Op het platform kun je kiezen uit 65 bots, die op dit moment allen gericht zijn op de cryptomarkt.

“We hebben gekozen voor cryptocurrencies omdat je ziet dat al het talent daar naartoe trekt. Dus de slimste jongens en meisjes vind je daar. En ook AI in combinatie met crypto is een duidelijke ontwikkeling. Een andere overweging zijn de kosten. Handelen in echte aandelen kost een veelvoud aan tijd en geld. Er is enorm veel regulering”, aldus CEO Michiel Stokman. Waarmee Stokman niet wil zeggen dat het bij cryptocurrencies blijft. Het is de bedoeling dat er binnen afzienbare tijd ook in andere aandelen gehandeld kan gaan worden.

“We zijn geen cryptoplatform, we zijn een beleggingsplatform”

“Wanneer je kijkt naar de huidige banken en beleggingssystemen dan zijn die heel erg gesloten voor de rest van de wereld. Op dit moment, is onze schatting, kunnen maximaal een half miljard mensen beleggen. Als je kijkt naar het gemeenschappelijke pensioengeld dan is 30% ingelegd en 70% in beleggingsresultaat. Dat is voor iemand uit Kenia, Turkije of India onbereikbaar en niet toegankelijk. Ons grotere doel is om iedereen in de wereld die volwassen is en een smartphone heeft, toegang te geven tot high end beleggen.” Dat klinkt idealistisch, maar beleggen in crypto currency is riskant. “Dit is de enige mogelijkheid om die technologie hier en nu te starten. We zijn geen cryptoplatform, we zijn een beleggingsplatform.”

Het is voor gebruikers moeilijk te doorzien op basis van welke strategie ze een bepaalde bot kiezen. “We gaan steeds meer informatie geven, maar het moet behapbaar zijn voor de gebruiker. De echte belegger vindt dat wel interessant, maar het voegt op een gegeven moment weinig meer toe, vooral omdat het te technisch wordt. In grote lijnen is de strategie natuurlijk ook altijd hetzelfde: laag inkopen en verkopen als het hoog staat en wegwezen als de markt slecht is en dan weer nieuwe posities innemen.”

De vaagheid over de strategie van een bot heeft ook te maken met de investering van de bouwers. “Een botbouwer en zijn team besteden soms jaren en miljoenen euro’s aan het ontwikkelen van strategieën en als jij dan zegt: ‘ik wil weten wat je doet’, dan is dat leuk, maar dat gaan ze je niet geven. Omdat het dan gestolen kan worden. Als een bot te vaak een bepaalde strategie uitvoert dan gaat hij niet meer werken. Dus een strategie weggeven dat is net zoiets als bij pokeren zeggen welke kaarten je hebt.

“Pas als de bot meer reputatie krijgt, krijgt hij meer ruimte”

Op dit moment zijn niet alle bots vrij om te kiezen. Dat heeft te maken met performance. Wanneer een bot nieuw is, heeft die zich nog onvoldoende bewezen. “Wij beschermen de gebruiker door er niet te veel geld op toe te laten. Zo’n bot moet werken aan z’n reputatie. Pas als de bot steeds meer reputatie krijgt, krijgt hij meer ruimte. Dus hij zit vol omdat hij nog onvoldoende resultaten heeft laten zien en nog niet genoeg vertrouwen verdiend, nog niet genoeg maanden laat zien dat hij goed is.” BOTS is in mei 2020 gestart. Er maken op dit moment zo’n 170.000 beleggers gebruik van het platform. Het merendeel komt uit Nederland, maar uitbreiding naar het buitenland gaat snel.

Doordat de basis van BOTS bestaat uit een app, is die toegankelijk in gebieden waar banken of computers minder gebruikelijk zijn. Die markt toegang geven tot professioneel beleggen dankzij de inzet van bots is uitdrukkelijk de bedoeling. Vraagtekens of twijfels zullen vanzelf verdwijnen meent Stokman. “Elke goede beleggingsstrateeg wil maar één ding en dat is risico vermijden. In welke markt dan ook. Want geld verliezen gaat twee keer zo hard als geld verdienen. Dus elke goede belegger neemt nooit onnodig risico. Dat geldt ook voor de bots. De bot moet zich op het platform zelf bewijzen. We zijn nu zes maanden bezig, maar over drie of vijf jaar is het een heel ander verhaal. Dan komen de echte sterren bovendrijven. Daar gaan we voor en dat komt vanzelf.”

kijk hier het hele interview door de mannen van Fast Moving Targets

Leonieke Daalder is politicoloog en journalist. Ze werkte voor onder meer Radio Noord Holland en de VPRO. Bij de laatste omroep was ze verantwoordelijk voor crossmediaal project 3VOOR12 dat onder haar leiding onder meer de Prix Europa, Gouden Pixel, Pop Pers Prijs en UPC Digital Award won. Ze is een van de oprichters van Fast Moving Targets. Ze schrijft, interviewt, onderzoekt, filmt, presenteert. leonieke.daalder@gmail.com

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!