CONTENT MET EEN GROTE C.

21 april 2014, 19:14

Van Creativiteit

De Social Media Den Haag @smc070 avonden zijn over het algemeen heel inspirerend. Zes keer per jaar vragen we interessante sprekers die de Haagse communicatie professional weer de energie en ideeën geeft om succesvolle social media in te zetten. Afgelopen dinsdag was weer zo’n avond waarop je je verheugt. ‘Contentmarketing’ was het thema. Welke content werkt op social media? En welke niet? Kortom: wat is het geheim achter veel likes en volgers?

De avond begon met de presentatie van @Albert Mensing en @Lilian Havermans en de verwachtingsvolle titel ‘Storytelling als onderdeel van contentmarketing’. Met hartjes en kreten als passie voor het beeld en tekst probeerde de sprekers enthousiast te vertellen over hoe je een verhaal voor je merk kan inzetten op social media.

Verkeerd voorbeeld

De sprekers hadden er veel werk van gemaakt. Langs definities in Wikipedia over communicatie, marketing en contentmarketing leiden ze ons naar het voorbeeld van Achmea Centraal beheer. ‘Even ECHT bellen met Achmea Centraal beheer’. Met echte medewerkers en drie acteurs om het verhaal van betrokken medewerkers te vertellen.

http://youtu.be/vDhpC_By9o4

Eerlijk is eerlijk. De betrokkenheid van de medewerker van Achmea is buitengewoon. Ik kreeg er tranen van in mijn ogen. Maar dat komt ook omdat ik wellicht mijn eigen drie bevallingen in een flits voorbij zag komen. Dit (enige) voorbeeld van storytelling als onderdeel van contentmarketing vond ik echter verkeerd gekozen. Zeker als je vervolgens van de sprekers hoort dat dit filmpje alle kernmerken van een succesvol verhaal in zich heeft.

  • Authentiek (met verborgen camera’s?)
  • Geloofwaardig -> (met acteurs?)
  • Menselijk -> (met acteurs?)
  • Merkwaarden -> geeft weer waar jouw bedrijf voor staat. (dat is gelukt)
  • Entertaining -> (is smaak)
  • Inzet van juiste middel geplaatst -> (kan niet goed beoordelen of dat goed is gegaan)
  • Roept emotie of reactie op -> controversieel (dat is zeker gelukt)
  • Het verhaal moet goed geborgd zijn in de organisatie -> (in dit voorbeeld voelde de medewerker zich in eerste instantie goed bedrogen?)

Persoonlijk had ik meer van de presentatie met zo’n titel verwacht. Het verhaal van Albert en Lilian was een goede poging om de discussie te hebben over echte verhalen (content) versus een gelikt verhaal. Maar helaas vond die discussie grotendeels op twitter plaats en niet in de zaal bij @smc070.

Tijdens 125 sildes op het puntje van je stoel

Na de pauze begon Jordi v/d Bovenkamp @JOR_ID. Creatief directeur bij Boomerang Create.

Hij had 125 slides. Ondanks deze hoeveelheid was het een wervelende presentatie met een stortvloed aan creativiteit, humor en inspiratie. Zowel op persoonlijke titel als zakelijk gaf @Jordi vd Bovenkamp voorbeelden die tot de verbeelding spraken.

Omdat al die creativiteit niet tot zijn recht komen in een geschreven blog hieronder enkele inspirerende en humoristische voorbeelden. Geïllustreerd met een quote uit de presentatie van Jordi.:

“Ik verveelde me een avond en had bedacht dat ik maar commentaar ging leveren op Twitter over het Eurovisie Songfestival.”

Een houder van 6 songfestival CD’s

“Prince was in Amsterdam en het leek me wel grappig als ik hem zou tegen komen. Dus poste ik voor de grap: BREKEND! Prince gespot in Amsterdamse Albert Heiijn!! (slechte kwaliteit foto!) .”

Het resultaat? 17.000+ views, 1000+ retweets en een artikel op Dutch Cowgirls met meer dan 50.000 views. En natuurlijk een bedankje van LU de fabrikant van Prince.

Een inhaker op de Tour de France leek me ook grappig:

Van zelfies naar excelfies en zalfies

En in de hype van alle zelfies bedacht ik de Excelfie.

Tot mijn verbazing volgden meer Excelfies.

Dat kon ook me een Zalfie.

Jordi: “Ik weet het slaat nergens op maar ik werd gek genoeg wel door HP de Tijd verkozen tot de grappigste twitteraar van 2013. Grappig toch?”

Naast de meest jolige grappen en grollen presenteerde Jordi tijdens de @smc070 avond een scala aan werk van klanten. Van Heineken en Amstel tot KLM en WWF. Stuk voor stuk Creatief werk met een grote C.

Een aantal voorbeelden van Heineken, WNF en ING:

Nog meer inspiratie? De hele presentatie van @JOR_ID vind je hier.

Hoe doen ze dat toch?

Hoewel beelden meer zeggen dan woorden sloot Jordi zijn presentatie af met twee lijstjes.

De to-do en de to-do-le-dokie list. Oftewel de do’s en don’ts voor social content marketing ala Jordi.

To-do-le-dokie list.

Oftewel dingen die je niet moet doen als je het hebt over contact op social media. Deze lijst bestond uit de volgende vier punten:

Gebruik niet te veel details in visuals

Plaats inhakers niet te vaak en niet te veel

Hecht niet te veel waarde aan esthetica

Doe geen likes, share en win acties.

To-do-list

Naast de to-do-le-dokie list had hij, voor de minder creatiatieven onder ons, gelukkig ook de traditionele to-do-list.

Kijk net even anders naar beelden

Houd de copy (tekst) kort

Gebruik niet te veel merk elementen in je visual

Maak je werk team klein zodat je snel kunt schakelen en actueel kunt zijn. Bij Heineken hadden we een inhaker binnen 17 minuten online!

Ga het gesprek aan

Zorg voor realtime marketing. On the spot content maken en delen met mensen die er zijn of geïnteresseerd zijn.

En bedenk je: reclame maken via social media is tof

Tot slot: Word elke dag scherper, beter en sneller!!

Den Haag kan terugkijken op een succesvolle @smc070 avond. Met zowel discussie als inspiratie. Ik kijk uit naar de volgende bijeenkomst.

Debora de Laaf
manager communicatie Aegon Nederland bij manager communicatie Aegon Nederland

Communicatie is van iedereen en overal. 24 uur per dag via ontelbaar veel kanalen en media. Dat maakt het voor Debora een ongelofelijk boeiend vak. Debora is manager van de communicatie afdeling bij Aegon Nederland, mede initiatiefneemster van de Social media club in Den Haag en moeder van 3. Voor Aegon werkte Debora oa bij Unilever en Sony.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!