Briljant idee

21 mei 2005, 07:48

Producten en diensten moeten het leven Makkelijker of Mooier maken, simple as that. We innoveren en vernieuwen ons een ongeluk, maar op de keper beschouwd verandert er niet veel, met name omdat we ons teveel bezig houden met expliciete behoeften en niet met latente behoeften, zo herinnert Dipak Jain, chef van Kellogg ons recentelijk in Adformatie. Toch was er een lichtpuntje afgelopen week.

De site Meldmeter.nl springt in op een ergernis die bij meer dan de helft van de Nederlanders speelt: het doorlopend verlengen van abonnementen. Waar in omringende landen reeds wettelijke bepalingen in het leven zijn geroepen om dit bedrijven onmogelijk te maken, is het in Nederland nog geoorloofd om consumenten zonder notificatie automatisch voor lange periodes aan een abonnement vast te laten houden, terwijl hier vaak helemaal geen behoefte aan is. “Had u maar 3 maanden van tevoren schriftelijk op moeten zeggen, en het adres waar u de brief heen had moeten sturen hebben we lekker voor u verstopt op onze website”. Bedrijven die zo met klanten omgaan zouden sowieso voor straf 30 keer The Cluetrain Manifesto over moeten pennen.

Meldmeter.nl brengt echter een lichtpuntje in de duisternis. Naar aanleiding van een uitzending van Vara’s Kassa heeft Internetondernemer Loek van Tongeren, onder meer initiatiefnemer van www.advertentiefraude.nl en www.zoekeenbeunhaas.nl , in korte tijd een online service in het leven geroepen waar consumenten hun abonnementen kunnen registreren en de-activeren. Maandelijks wordt per E-mail of – later – SMS een reminder gestuurd, waarmee de gebruiker inzicht krijgt in aflopende abonnementen, en wordt de mogelijkheid geboden om standaardbrieven te genereren die meteen naar het juiste adres kunnen worden gestuurd.

Idealiter zouden bedrijven zich via een www.privver.nl -achtig systeem moeten verbinden aan een dergelijk initiatief, maar dit is al een hele grote stap in de goede richting. Briljant idee dat voorziet in een grote behoefte. Ben benieuwd hoe het zich gaat ontwikkelen. Tip voor de initiatiefnemers: richt je niet alleen op consumenten, maar ook op bedrijven, daar verdwijnen bakken met geld aan ‘zwevende’ abonnementen.

Werkzaam bij TNS Singapore als Senior Manager Interactive op het gebied van (nieuwe) media en emerging technologies. Met name gespecialiseerd in het toepassen van nieuwe onderzoeksmethoden en -technieken.

Categorie
Tags

5 Reacties

    Anders

    Ik had het idee nog iets briljanter gevonden wanneer de dienst gratis was en hij zijn inkomsten zou halen bij uitgeverijen (aanbiedingen, advertenties e.d.). Ik denk dat de 5 euro abonnementskosten per jaar voor velen een te hoge drempel zal zijn en meldmeter daarom een wat marginaal concept zal blijven. Bovendien is het wat ironisch dat je een betaald abonnement moet afsluiten om orde te scheppen in je betaalde abonnementen.


    21 mei 2005 om 10:42
    Bas

    Er is niets mis met het automatisch verlengen van abonnementen. Helemaal niets. Het blijkt uit de praktijk ook vaak dat mensen dermate traag en slecht ingevoegd zijn dat ze als een abo niet automatisch verlengt wordt, ze gaan klagen dat ze het abo niet meer krijgen.

    Wat je wel mogelijk moet maken is om een abonnement op veel kortere termijn op te zeggen (waarom kan het niet wettelijk worden vastgelegd dat ELK abonnement dat twee weken voor automatische verleningen wordt opgezegd ook opgezegd moet kunnen zijn, dus niet drie maanden).

    En ook zoiets… als je dan toch je abo verlengt wordt, zit je er nog een jaar aan vast. Maar het eerste wat je dan dus doet is opzeggen, toch? Nee, de meeste niet, die wachten en wachten weer en vergeten weer op tijd te zijn. Als je minimaal 3 maanden van te voren op wil zeggen, kan je dat dus ook een jaar van te voren doen. Er is immers geen maximum tijd. En daarmee is die hele service dus ook eigenlijk gewoon ONZIN.


    21 mei 2005 om 19:57
    evroekel

    @Anders: De betaling is inderdaad een drempel. Maar ik denk dat het ook vloeken in de kerk is als uitgeverijen die kosten voor hun rekening zouden nemen. Zij zijn juist diegene die baad hebben bij het verlengen van abonnementen. Dat kon het weleens lastig maken adverteerders te vinden.

    @Bas: Ik geef je niet geheel ongelijk, maar de uitgeverijen hebben baad bij elke drempel die zij op kunnen werpen om je abonnement moeten opzeggen. Triest te zien dat men juist daar zoveel effort in steekt in plaats van er gewoon voor te zorgen dat je een goed product levert en je klanten bij je blijven.

    We hebben het regelmatig over ’the customer in control’. In theorie hebben ze dat bij het opzeggen van een abonnement, maar de praktijk is anders.


    22 mei 2005 om 05:22
    Loek van Tongeren

    Dat onze service niet gratis is, komt omdat wij ook kosten moeten maken om het systeem 100% te laten werken.

    Wij hebbe natuurlijk ook veel liever dat de uitgevers zelf een geste doen, en de kosten voor exploitatie voor hun rekening nemen. Wellicht zijn er ook andere ondernemers die deze site een uniek medium vinden om hierop te adverteren, zodat wij alsnog onze diensten “gratis” aan kunnen bieden.

    Het tarief van 5 euro per jaar is berekend n.a.v. een enquette waarin men werd gevraag wat men over zou hebben voor een tijdige melding van de uitgever om het abonnement op te kunnen zeggen. Dit bedrag liep uiteen van 5 tot 10 Euro per abonnement. Gemiddeld zijn er in een doornsnee gezin 5 abonnementen afgesloten wat neer zou komen op “extra” jaarlijkse kosten van 25 tot 50 Euro. dit is veel te veel om de bedrijven nog eens extra te spekken.

    Natuurlijk gaan wij ook de komende weken de dialoog aan met de heren uitgevers, om eventueel tot een compromise te komen, om alsnog het systeem gratis aan te kunnen bieden.


    22 mei 2005 om 21:56
    Anders

    Ik denk dat de 5 euro abonnementskosten per jaar voor velen een te hoge drempel zal zijn en meldmeter daarom een wat marginaal concept zal blijven.

    Sterker nog, het staat op diverse plekken – o.a. Marktplaats – al te koop.


    25 september 2005 om 22:44

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!