Branded YouTube in retail: Edeka, Vat19 en Castorama zetten de toon
De verschuiving van geschreven naar bewegend beeld komt dit jaar volgens alle blogs en goeroes in een stroomversnelling. 2016 wordt hét jaar voor videomarketing. In Nederland staat het nog in de kinderschoenen. Voordeel: er ligt veel ‘vrije ruimte’ voor bedrijven. Nadeel: er zijn nog geen gebaande paden. In deze serie blogs wil ik daarom inspiratie bieden uit het buitenland: hoe zetten merken videomarketing daar strategisch in? In dit eerste deel: drie best practices uit de retailsector.
Edeka: Duitsers geen gevoel voor humor?
Waarom:
- goede videostrategie;
- leuke content op emotie en humor;
- originele manier om receptenvideo’s in beeld te brengen.
De Duitse supermarktketen Edeka kennen we allemaal van hun geweldige kerstviral. Of ja, viral… Het is een uiting van een strategie die de Duitsers al langer voeren. De twee belangrijkste kenmerken van die strategie: emotie en humor.
Emotie vind je in de kerstviral. Humor zit bijvoorbeeld in de playlist Supergeil. Daarin zingt muzikant Friedrich Liechtenstein vrij hilarisch de huismerken van Edeka toe, à la de Jeugd van Tegenwoordig.
Ook zijn er wat ‘drogere’ video’s waarin meer wordt verteld over de huismerken van Edeka. Dit doen ze in oorsprong-, recepten- en uitlegvideo’s: de hygiënecontent uit de Hero-Hub-Hygiene-strategie van Google.
Naast veel leuke en goede uitlegvideo’s sponsort Edeka het aparte YouTube-kanaal Yum Tam Tam. Daarin gaat een aantal vloggers aan de slag met producten van Edeka. Dit doen ze in short formats waarin challenges, tips en foodhacks centraal staan.
Maar er zijn ook playlists met how-to-content voor bijvoorbeeld pasta of zoete gerechten. Iedere week komen er drie nieuwe video’s online. Alle video’s moeten aan de belofte Kochen ohne großes Tamtam voldoen. En het betaalt zich uit: bijna 95.000 abonnees en ruim 20 miljoen views op dit moment.
Bekijk het YouTube-kanaal van Edeka.
Vat 19: grappige producten, goede formats
Waarom:
- humor;
- goede formats;
- de video’s passen bij de identiteit van de webshop.
“Vat19: Where Shopping is More Fun“. Niet iedereen zal deze webshop kennen, maar het is een soort Flying Tiger on steroids. Een greep uit hun assortiment: credit card knives, magnetische klei en, mijn persoonlijke favoriet, gigantische gummyberen van 2,5 kilo.
De producten spreken al tot de verbeelding, hun YouTube-kanaal doet dat nog veel meer. Goede formats, perfect voor de online omgeving en regelmatig verse video’s hebben geleid tot, je gelooft het niet, 2,3 miljoen abonnees ten tijde van schrijven.
In ieder format staat een product uit de webshop centraal. Zo is er de tweewekelijkse serie Awesome Time. Heel simpel: nieuwe producten worden door een reviewer heel snel beoordeeld. Wat is er gaaf aan? Wat is zijn ervaring met het product? Meestal geven ze ook nog een product weg.
Ander format: Peep this. Pak twee presentatoren en vraag ze om een commercial te bedenken voor een VAT19-product.
Als klap op de vuurpijl: Fun Stuff to Eat. Hierin presenteren de mensen van VAT19 al hun etenswaar, waaronder de gigantische gummybeer:
Bekijk het YouTube-kanaal van Vat19.
Castorama: Franse doe-het-zelf-zaak met héél véél uitlegvideo’s
Waarom:
- duidelijke instructies;
- heel, veel video’s;
- claimen het hele klusdomein in Frankrijk.
Edeka en VAT19 proberen emotie over te brengen. Als dat niet bij je merkstrategie past, zijn er nog genoeg andere manieren om videomarketing effectief in te zetten. Kijk maar eens op het YouTube-kanaal van de Franse doe-het-zelf-keten Castorama. In totaal hebben ze op dit moment 4,4 miljoen views voor hun meer dan 300 hoe- en product-video’s. Het is niet spannend, het is niet spectaculair, maar ze letten gewoon goed op wat hun klanten willen en zoeken.
Ze laten grote projecten zien:
Maar ook kleine projecten:
En voor dure aankopen laten ze zien hoe het eruit gaat zien:
Bekijk het YouTube-kanaal van Castorama.
Ken je ook nog goede YouTube-kanalen of videocampagnes in de retailbranche? Deel ze dan in de comments! In de volgende aflevering ga ik drie kanalen in de fast-moving consumer goods uitlichten. Tot dan!