Bij SoLow is het altijd feest
Sinds een jaar werkt Netprofiler (onderdeel van de LevelUp Group) voor de feestelijke retailer SoLow.
Terwijl de focus in de beginfase op het inrichten van de marketplaces én op search lag, is er nu gekozen voor een duidelijke strategie. Die strategie draait om het online en offline volledig omarmen van feestthema’s zoals Oranje, Kerst, Carnaval en Halloween. Sinds de overname van twee jaar geleden door investeringsmaatschappij Vendis ligt de nadruk volle bak op groei bij retailer SoLow dat bijna 45 winkels heeft in Nederland en twee bij onze Zuiderburen. Twee jaar geleden, toen er vanwege Corona een alternatief moest komen voor offline, werd er al een webshop opgetuigd en die webwinkel moet de komende jaren steeds effectiever worden.
Laaghangend fruit
Maarten Luijk, e-commerce manager bij SoLow, die eerder in zijn loopbaan bij Bakker Bart al samenwerkte met Netprofiler, heeft alle vertrouwen in het vol inzetten op die groeiambities. Dit was het eerste jaar van de samenwerking tussen Netprofiler en de retailer; de basis is samen neergezet en volgend jaar wordt er doorgepakt. Nikki Duijkers, Client Strategy Lead van Netprofiler vertelt dat dit jaar de nadruk lag op de inrichting van de marketplaces, het opzetten en optimaliseren van alle SEA-campagnes en het opbouwen van een e-mail marketing database. “We hebben het Bol.com account ingericht en Maarten is druk geweest met het uitbreiden van de webshop door er veel producten aan toe te voegen.” Duijkers legt uit dat je in die fase de actieve zoekmarkt afstroopt; mensen die sowieso zoeken naar een goed Carnavals- of Halloweenoutfit. “Daarvoor moet je dus via goede zoekwoorden zorgen dat je aanwezig bent, maar ook op Bol.com.”
Feest
Het afgelopen jaar werd op strategisch niveau duidelijk dat de feesten voor retailer SoLow een belangrijk pijler voor het succes is. Rond Halloween bijvoorbeeld nam het zoekverkeer naar de beste outfits voor de feesten enorm toe. Je ziet dan ook veel mensen zoeken op ‘SoLow’ in combinatie met Halloween. Duijkers: “Die campagnes rond feesten doen het gewoon heel goed. We zien dat mensen in deze tijd best bezuinigen op van alles, maar voor feestjes heeft iedereen nog wel wat tijd en geld over.” Voor de retailer zelf was die focus op feesten geen verrassing, de populariteit is ook duidelijk te zien aan de drukte in de thematische hoeken van de offline winkel. Maar het inzicht opent wel veel mogelijkheden om daar online volle bak op in te zetten. “We hebben bijvoorbeeld landingspagina’s gebouwd rond alle feesten en dat werkt heel goed. Mensen kunnen binnen een bepaald thema alles bij elkaar shoppen en dus stijgt de gemiddelde orderwaarde. We zijn nu ook bezig met het bedenken van feestpakketten zoals een volledig outfit inclusief de schmink.” Mooi om te zien inderdaad hoe je als bezoeker stap voor stap wordt meegenomen in een bepaalde look: er is een video over en je kan de verschillende ‘onderdelen’ van de look bij elkaar shoppen. Duijkers legt uit dat die focus op pakketten belangrijk is, bijvoorbeeld dat je het woord ‘Gefeliciteerd’ in pakketvorm kan kopen in plaats van in losse letters. Luijk: “We kunnen die feesten natuurlijk nog veel meer omarmen dan we al deden en dat gaan we steeds meer doen.”
Er zijn immers het hele jaar door feestelijke thema’s actueel: Kerst, Nieuwjaar, voetbal, verjaardagen, Carnaval en Halloween bijvoorbeeld. In die periode kan je dat, online en offline, compleet omarmen. Je zou zelfs kunnen stellen: online en offline beginnen op elkaar te lijken. Luijk: “Offline heeft nog wel een voorsprong door de historie van bijna 20 jaar dat we al bestaan, maar die focus op feesten begint naar elkaar toe te groeien. We hebben bijvoorbeeld een hele mooie nieuwsbrief gemaakt rond Halloween en prachtige video’s over hoe je de echte grimeurslook maakt. We hebben ook een Halloween Award uitgereikt aan iemand die het mooiste versierd is en dat gaan we volgend jaar nog meer uitbreiden zodat duidelijk wordt dat we dé Halloween-expert van Nederland zijn en dat geldt voor alle thema’s.” Dat omarmen van de feesten wordt ook bij Netprofiler zelf opgepakt. Duijkers: “Door het enthousiasme over deze klant ontstaan er bij ons ook spontaan feestjes en dat is natuurlijk leuk. Ik kom zelf ook graag in de winkels van SoLow en een deel van de versiering van mijn bruiloft komt daar vandaan.”
Marketing automation
Een andere focus voor de komende periode, naast het omarmen van de feesten, is het uitbreiden van een database op basis van de nieuwsbrief. Zo kan je natuurlijk mensen, die al een beetje fan zijn van het merk, verleiden tot het doen van aankopen. Strategisch gezien biedt Marketing Automation veel voordelen omdat je niet afhankelijk bent van externe partijen. Ook is het goed mogelijk om te segmenteren; bijvoorbeeld door rond een verjaardag met mooie aanbiedingen te komen. Luijk: “We kunnen straks de klant voorzien van al hun feestartikelen; van babyshower tot pensioenfeest.” Die focus op Marketing Automation is goed mogelijk omdat de winkel al heel bekend is bij het publiek, mensen vinden het dus leuk om in te schrijven. Duijkers: “Het aantal mensen dat zich aanmeldt, loopt nu enorm op. Via de simpele pop up op de website krijgen we 500 tot 1000 inschrijvingen per week. Het is ook een leuk merk natuurlijk!”
Voor 2023 is het belangrijk om ook over de grenzen te kijken. Via lokale marketplaces zouden mensen ook in het buitenland de feestelijke artikelen moeten kopen. Luijk: “We maken hiervoor gebruik van de tool ‘Channel Engine’, zo kun je alle marketplaces in de hele wereld voeden met de juiste informatie. Dat hebben we al gedaan voor Bol.com; via SEA- optimalisatie van de huidige website en de nieuwsbrieven moet SoLow gaan groeien de komende periode. We hebben er veel zin in!”
Dit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met LevelUp Group
Tekst: BBP Media | Beeld: Zuiver Beeld