Bert Kok (imgZine): “We willen alle uitgevers een eigen Flipboard geven”

30 juli 2012, 05:30

Bert Kok was journalist bij het ANP, nu media-entrepreneur. Hij startte ondermeer Twittermania, waar in drie jaar tijd zo’n 3,500 artikelen over Twitter gepubliceerd zijn. Maar in deze aflevering van Top Names van Fast Moving Targets spreekt hij vooral over imgZine, een nieuw initiatief dat hij in augustus startte. In gesprek over geobserveerde worstelingen van uitgevers, de uitweg die imgZine biedt en de toekomst van imgZine.

Obstakels: budget, tijd en onbereidheid

Hedendaagse uitgevers zien dat hun klanten bij lezen meer en meer gebruikmaken van tablets en smartphones. Maar budget, tijd en weinig bereidheid van consumenten om voor content te betalen zijn obstakels bij het ontwikkelen van mobiele leesapplicaties.

imgZine: goedkoop, gemakkelijk en realtime

imgZine biedt uitgevers de mogelijkheid om met bestaande content goedkoop een realtime magazine voor tablets en smartphones in de markt te zetten. Dus geen content die eens per week of eens per maand aangevuld wordt, maar continu zoals dat ook met een website kan.

Wat een eigen virtueel magazine kost? Kok: “Een partij die een eigen imgZine wenst betaalt een jaarlijkse licentiefee van zo’n 7500 euro, met een setupfee variërend tussen de 2500 en 15000 euro. Het businessmodel dat daarna voor de app gehanteerd wordt, geeft de uitgever zelf vorm.”

Toekomst

imgZine begon met de Rabobank als klant, die een intern magazine wilde ontwikkelen voor hun accountmanagers. Inmiddels hebben ze zo’n tien klanten, ontwikkelen ze de applicatie voor De Nieuwe Pers en beginnen ze zich voorzichtig te oriënteren op het buitenland. Waarom ze dan toch meedoen aan Rockstart? Kok legt uit: “Ondanks onze ervaringen, het aantal werknemers en het feit dat we al een investeerder gevonden hebben, zijn we minder goed in het marketen van ons product en het aanbrengen van focus. Rockstart bood ons de mogelijkheden daaraan te werken.”

Erwin Blom (Wormer, 1961) is voormalig hoofd van de afdeling Digitaal van de VPRO en mede-oprichter van The Crowds, een bedrijf dat zich specialiseert in ’social media’ en 'Fast Moving Targets', een platform over innovatie op het gebied van media, technologie en communicatie.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief