Ben jij klaar voor de Core Web Vitals? #spon

8 februari 2021, 09:36

De klant is koning, ook in de ogen van Google. En dus blijft de zoekmachine inzetten op alle facetten van gebruikerservaring. Dit zien we terug in de afgelopen algoritme-updates en in de updates die op de planning staan. 2021 wordt het jaar van de Core Web Vitals, 3 nieuwe rankingfactoren die Google toevoegt aan hun arsenaal. Wat zijn deze Core Web Vitals, en wat betekenen ze voor jou? We leggen het je uit, lees snel verder.

Zet je gebruiker op 1

Een positieve gebruikerservaring is voor Google essentieel om bezoekers te blijven trekken, en dat zien we terug in alle rankingfactoren die de zoekmachine gebruikt om de zoekresultaten te ordenen.

Zo moeten de zoekresultaten inhoudelijk perfect aansluiten bij de zoekintentie van gebruikers. Google heeft een sterke voorkeur voor relevante content op webpagina’s, want uit deze content maakt de zoekmachine op in hoeverre jouw pagina aansluit op de zoekopdracht. Ook prefereert Google natuurlijke teksten, die gemaakt zijn met de gebruiker in het achterhoofd: informatief, diepgaand en relevant. Goede content is en blijft rankingfactor nummer 1 voor het behalen van topposities.

Maar ook technische aspecten spelen een belangrijke rol bij een positieve gebruikerservaring. We willen allemaal een veilige en snelle webpagina met logische structuur en zonder foutmeldingen. Om van de meer technische onderdelen aangaande de gebruikerservaring een meetbaar begrip te maken, introduceerde Google de ‘page experience’.

Google’s page experience

Page experience bestaat volgens Google uit ‘aspecten die meten hoe gebruikers een webpagina ervaren buiten de pure informatiewaarde van die pagina om’. De page experience staat dus los van de kwaliteit van je content, maar is daarom niet minder belangrijk.

Stel dat de contentkwaliteit van 2 webpagina’s identiek is, maar de ene pagina biedt een betere page experience. In dat geval zal de pagina met de beste page experience altijd hoger eindigen in de zoekresultaten. Goede reden om deze doorslaggevende factor dus altijd op orde te hebben.

De page experience wordt gemeten in een aantal bekende elementen. Denk aan mobielvriendelijkheid, een beveiligde HTTPS-verbinding en het ontbreken van opdringerige pop-ups. In mei rolt Google met een nieuwe update daarnaast 3 nieuwe onderdelen uit: de Core Web Vitals.

Wat zijn de Core Web Vitals?

Om een soepele klantreis te verzekeren, introduceert Google met de Core Web Vitals Google 3 nieuwe metrics, die betrekking hebben op laadsnelheid (Largest Contentful Paint), stabiliteit (Cumulative Layout Shift) en ‘responsiveness’ (First Input Delay).

Largest Contentful Paint (LCP)

Met de Largest Contentful Paint wordt de laadsnelheid van het grootste zichtbare element op je webpagina bedoeld. Met andere woorden: binnen hoeveel seconden is het grootste zichtbare onderdeel (tekstblok, afbeelding of video) van de pagina volledig geladen? Als het dit element in 75% van de bezoeken binnen 2.5 seconden geladen is, beschouwt Google dit als een goede score. Duurt het 4 seconden of langer, dan is er werk aan de (web)winkel.

Tip: één van de dingen die de LCP kunnen beïnvloeden, zijn externe bestanden op je pagina, zoals afbeeldingen en video’s. De laadtijd kan verbeterd worden door dit soort bestanden te comprimeren of pre-renderen.

Cumulative Layout Shift (CLS)

Je klikt op een product of link, en ineens laden er extra elementen in, verschuift het hele beeld en blijk je per ongeluk op een advertentie te hebben geklikt – behoorlijk irritant. Zo dacht Google er ook over, toen ze de CLS-metric toevoegden. Dit onderdeel moet voorkomen dat de lay-out van de webpagina na het inladen nog verandert.

De CLS-score baseert zich op hoe vaak je lay-out verschuift, en hoe groot de verschuivingen zijn. Als 75% van je paginabezoeken 0.1 of lager scoren, dan zit jouw Cumulative Layout Shift wel goed. Scoor je boven de 0.25, dan heb je een slechte score en moet er iets aan gebeuren.

Tip: zorg ervoor dat er vooraf al voldoende ruimte in de lay-out is gereserveerd voor inladende afbeeldingen en advertenties. Op die manier voorkom je dat de tekst en overige opmaak bij het inladen nog gaat verschuiven.

First Input Delay (FID)

Onbewust hebben we een bepaald verwachtingspatroon wanneer we ergens op klikken. Krijgen we geen visuele bevestiging dat we geklikt hebben of komt die bevestiging niet snel genoeg, dan voelt dat al snel alsof de pagina niet naar behoren werkt of vastloopt.

De FID-metric speelt hierop in. Zorg ervoor dat interactieve elementen op je webpagina zo snel mogelijk reageren. Dit moet voor 75% van de paginabezoeken binnen 100 milliseconden of sneller zijn, wil je een goede beoordeling krijgen van Google. Een reactietijd van 300 milliseconden of meer is onder de maat.

Tip: trage JavaScript-bestanden die op de achtergrond inladen, kunnen je FID verslechteren. Om je First Input Delay onder controle te houden, kun je deze bestanden daarom – waar mogelijk – beter verwijderen of in ieder geval verkleinen.

Ben jij klaar voor de Core Web Vitals?

Chromium Blog onderzocht het effect van de Core Web Vitals. Uit hun analyse blijkt dat de kans dat bezoekers je website verlaten maar liefst 24% kleiner is als je aan de eisen van de Core Web Vitals voldoet. Het is dus zeker de moeite waard om te zorgen dat jouw website binnen Google’s normen valt.

Hoe Core Web Vitals-proof is jouw website? En hoe zorg je ervoor dat jouw pagina’s aan alle Core Web Vitals-eisen voldoen? De SEO-specialisten van Aspen Digital zorgen dat jij volledig voorbereid de nieuwe update ingaat en denken in alle facetten graag met je mee.

Bij Aspen Digital weten onze specialisten precies aan welke signalen de zoekmachines waarde hechten, en is er vanuit die kennis een eigen visibility-managementtool ontwikkeld: ‘R-CAT’. Hiermee hebben wij sinds 2013 een enorme hoeveelheid big data verzameld, waarmee we een compleet overzicht hebben verkregen van het online marketinglandschap binnen de zoekmachines. De tooling stelt ons bijvoorbeeld in staat om met een share of voice het volledige concurrentenveld van jouw website in kaart te brengen. We beschikken over elke vorm van data die met search te maken heeft: van historische posities tot aan een duidelijk beeld van elke branche. Kortom, door onze jarenlange ervaring en een unieke collectie van big data, kunnen wij naast jouw website, ook de gehele branche waarin je actief bent monitoren.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!