Beleef zelf ECHT de Oscar klap van Will Smith

12 april 2022, 09:28

De Metagids #17 – De comeback van echt

BeReal is de nieuwe populaire sociale media app onder Generatie Z. Afgelopen kwartaal stond de app op de vierde plek – na apps als Instagram, Snapchat en Pinterest – in de Verenigde Staten, het Verenigd Koninkrijk en Frankrijk. Iedere dag krijgen de gebruikers van de app op een willekeurig moment een bericht. Vervolgens heeft men twee minuten de tijd om een foto te maken van waar men mee bezig is. Al jouw vrienden moeten dit op hetzelfde moment doen.

Voor het maken van de foto wordt gebruik gemaakt van zowel de front- als de backcamera. Bij de app draait het om echtheid, dus er kunnen geen filters gebruikt worden tijdens het maken van de foto. Ook is de app niet bedoeld voor allerlei influencers. “BeReal maakt je niet beroemd, als je een influencer wilt worden, blijf dan gerust op TikTok of Instagram” is te lezen in de Appstore. De app geeft zo een uniek en authentiek kijkje in het leven van Generatie Z.

Het interessante is dat steeds meer partijen op zoek gaan naar echtheid. Zo maakte het Britse advertentie-, marketing- en PR-bureau Ogilvy deze week bekend dat het niet langer gaat samenwerken met influencers die hun lichaam en gezicht aanpassen op foto’s. Dit naar aanleiding van de “Digitally Altered Body Image Bill”, die nu voor de tweede keer beoordeeld wordt door het Britse Parlement, en waardoor influencers voortaan verplicht zijn om aan te geven wanneer ze hun beeldmateriaal manipuleren. En zelfs Instagram begint te merken dat steeds vakers hun gebruikers tegengas geven tegen het vele gebruik van allerlei filters.

In het boek No Filter: The Inside Story of Instagram beschrijft auteur Sarah Frier dat Instagram ook ooit zo begonnen is. Dat gebruikers slechts echte. ongefilterde foto’s konden plaatsen. Dit hield echter niet lang stand. Gebruikers raakten al snel verveeld bij het zien van al deze dagelijkse foto’s. Men ging op zoek naar een “faux authenticity” om op te vallen. “Performance authenticity” noemt Frier dit fenomeen. Terechte vraag is dan ook of we nu de comeback van echt meemaken. Verslaggever Jason Koebler van Vice Magazine heeft er zo zijn bedenkingen over: “Het is waar dat Instagram de hoogtepunten van mensen vastlegt, maar BeReal legt … helemaal niets vast.”

De media die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1. Wat als alles deelbaar is?

Als alles deelbaar is. “Socioloog Erving Goffman formuleerde in de vorige eeuw een theorie over identiteit als samenspel tussen ‘podium’ en ‘backstage’. Als mens begeef je je in sociale situaties waar je wordt geacht een bepaalde rol te spelen – de rol van collega, van vriend of vriendin, de rol van museum- of festivalbezoeker. Daarnaast is het belangrijk dat ieder mens een persoonlijke backstage heeft – een veilige ruimte waarin je helemaal jezelf kan zijn; alleen thuis bijvoorbeeld, of omringd door intimi. De opkomst van sociale media zorgt ervoor dat we minder backstage overhouden. […] Als alles online gedeeld kan worden, is er steeds minder veilige ruimte waarin je helemaal jezelf kan zijn.” Is dit dan ook de reden dat mensen online elkaar voortdurend de huid vol schelden? Omdat ze bang zijn om zichzelf bloot te geven? Om hun echte ik aan de buitenwereld te tonen?

2. Vrouwen zijn de grootste slachtoffers van deepfake

De grootste slachtoffers van deepfakes zijn vrouwen. “Deepfaketechnologie wordt vooral gebruikt om vrouwen tegen hun wil te laten figureren in porno. Experts pleiten ervoor de huidige wetgeving aan deze nieuwe werkelijkheid aan te passen.” Ik was eigenlijk verbaasd na het lezen van dit artikel. Hoe triest ook, maar het artikel is oud nieuws. De cijfers die gebruikt worden zijn allen oud. Het artikel levert ook geen nieuw inzicht op. Het artikel had ook 2 jaar geleden geschreven kunnen worden.

3. Drugs heel gewoon op internet

Drugs zijn op internet heel gewoon. “Onder de hashtag #SeshTok delen jongeren op TikTok geestige en herkenbare filmpjes over hun drugservaring; Onder #TripTok zie je hoe jongeren zichzelf filmen terwijl ze trippen op de psychedelica; en onder #KetTok wordt gegrapt over het al maar niet kunnen stoppen met ketamine.” Deze hashtags kende ik nog niet. Het roept ook meteen weer vragen op over het ontbreken van toezicht op het platform. Moeten deze hashtags door het algoritme van TikTok gestimuleerd worden of niet?

4. Meta deelt virtuele munten uit aan Facebook en Instagram gebruikers

Meta wil virtuele munten uitdelen aan gebruikers Facebook en Instagram. “Meta, het moederbedrijf van Facebook en Instagram, zou van plan zijn om virtuele munten in zijn apps te gaan aanbieden. Daarmee zou het bijvoorbeeld influencers en actieve gebruikers in Facebookgroepen willen belonen.” Interessant blijft hoe lang Mark Zuckerberg zijn virtuele munt van de grond probeert te krijgen. Want wie wil er nu geen Zuck Bucks?

5. Bijzijn is meemaken: een klap voor je kop van Will Smith

Ook eens van dichtbij meemaken hoe het voelt wanneer Will Smith je aanvalt? Dat kan. Vanuit het perspectief van Chris Rock is nu een VR animatie gemaakt waarin je dit moment aan den lijve kunt ervaren. Wordt dit de nieuwe manier van nieuws consumeren?

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief