Beestenbende in de metaverse

19 april 2022, 09:00

De Metagids #18 – Verliefd worden op en ondergescheten door een duif, cryptohonden en nextlevel Tamagotchi

Terwijl Mark Zuckerberg de mensheid probeert te overtuigen dat onze toekomst zich in zijn Metaverse afspeelt, waar hij zelf overigens 47,5 procent van iedere digitale verkoop ontvangt, zijn anderen bezig om de dierenwereld naar diezelfde realiteit te transporteren.

Een van mijn favoriete voorbeelden is die van de zogeheten Hatoverse. Duiven (‘hato’ in het Japans) zijn in het land van de rijzende zon een bizarre fascinatie. Zo kun je in het spel Hato Boyfriend verliefd worden op een duif. En brengt het geluk op wanneer je door een duif wordt ondergescheten.

In deze Hatoverse heb je de mogelijkheid om zelf in een duif te veranderen. Je kunt in dit universum rondlopen, in de lucht springen, koergeluiden van duiven maken en doen wat een duif nog meer doet. Positief is dat je alleen kunt koeren, je kunt geen andere duiven verrot schelden, waardoor het onmogelijk is om ruzie te krijgen.

Verder is er dus niet heel veel te doen. Je kunt geen punten verdien of in-game aankopen doen. Wel schijnen er nog drie bijzondere kuikens rond te fladderen, maar wat er gebeurt als je deze early birds vindt, is onduidelijk, niemand heeft de beest nog gevonden.

De ontwikkelingen staan ondertussen niet stil. Zo wil The Digital Pets Company iedere inwoner van de Metaverse zijn eigen virtuele cryptohond verkopen. De honden zijn een combinatie van AI, crypto en XR (extended reality). De honden worden als een NFT op de blockchain gezet. Net zoals een echte hond, moet je deze hond opvoeden en trainen. Het eindresultaat is een gepersonaliseerde digitale viervoeter die met je meeloopt van de ene wereld naar de andere wereld.

Meest interessant is nog wel het spel Peridot van Ninantic, de makers achter de AR wereld van Pokemon Go. De bedoeling is om een virtuele puppy op te voeden en te trainen opdat je er zelfs op later leeftijd mee kunt fokken. De diertjes zijn er in allerlei felle kleuren, en lijken regelrecht te zijn weggelopen uit een fantasiewereld. Volgens de makers beloven deze virtuele honden de killer app van de metaverse te worden.

Net zoals je in het echte leven voor een dier zorgt, kun je nu hetzelfde doen in de virtuele wereld. De bedoeling is dat je er zelfs een emotionele band mee opbouwt. Het is het concept van de Tamagotchi, maar dan in een modern jasje. De geschiedenis leert dat de tamagochis geen lang leven beschoren waren, na er een tijd voor gezorgd te hebben, was de lol er al snel van af. Gaan deze moderne versies een zelfde toekomst tegemoet of niet?

De media die deze week verder het metaversum inkleurden, zijn de volgende:

1.Onsterfelijk in de metaverse

Startup wil mensen ‘onsterfelijk’ maken in de metaverse – Sinds de allereerste dagen van het internet zijn er al ideeën gelanceerd om mensen digitaal te klonen en te vereeuwigen. Nu wil de Britse startup Somnium Space het proberen met uiterst realistische avatars die middels de ‘live forever’-modus de dood moet overkomen. Ik vraag mij altijd af wie dit nu echt wil?

2.Hoe social media de wereld voorgoed veranderd hebben

Sociale media verzwakt wereldwijd democratieënSocial scientists have identified at least three major forces that collectively bind together successful democracies: social capital (extensive social networks with high levels of trust), strong institutions, and shared stories. Social media has weakened all three. Als er een artikel is dat je deze week gelezen moet hebben, dan is het wel dit artikel. Het maakt duidelijk hoe sociale media de wereld voorgoed – en niet ten positieve – veranderd hebben.

3.Fanmuntjes maken belofte niet waar

Fan tokens stellen teleur – Zo’n beetje alle grote voetbalclubs bieden hun fans de mogelijkheid om een token aan te schaffen. De token geeft de eigenaren een beperkt stemrecht. Zo kun je bijvoorbeeld stemmen op welke muziek er in de kleedkamer gedraaid wordt en welke kleur het uittenue moet hebben. Miljarden dollars gaan er inmiddels in om, maar echt succesvol zijn de cryptomunten niet, ze stellen zelfs zwaar teleur. Sterker nog de meeste fans die de muntjes hebben aangeschaft zijn hun geld kwijtgeraakt.

Sander Duivestein
Topspreker / Trendwatcher / Auteur / Columnist bij Sogeti

Sander Duivestein is professioneel spreker, trendwatcher, internetondernemer, adviseur, auteur en columnist over de impact van nieuwe technologie op mens, bedrijf en maatschappij. In dienst van VINT (het Verkennings Instituut Nieuwe Technologie van ICT-dienstverlener Sogeti) heeft hij aan meerdere onderzoeken meegewerkt. In de afgelopen jaren schreef hij meerdere boeken en rapporten over Bitcoin, Internet of Things, Wearables, Big Data, Social Media, Mobile, Cloud en de economische crisis. Sander is veel in de traditionele media terug te vinden. Regelmatig wordt hij gevraagd om zijn opinie in dag- en weekbladen, op de radio en op televisie te delen. Zo was hij onder andere te gast in Pauw en Witteman, Brandpunt en Nieuwsuur.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief