Arbeidsmarkt belangrijker dan ooit, duurzaamheid onderscheidend

De arbeidsmarkt is belangrijker dan ooit, in alle sectoren. Dit blijkt uit het Berenschot Strategie Trendsonderzoek uitgevoerd onder 541 directeuren en bestuurders.

8 juni 2022, 09:18 2181 x gelezen

Ook duurzaamheid is in toenemende mate onderwerp van gesprek in de boardrooms en wordt meer en meer ingezet om het onderscheidend vermogen van de organisatie te vergroten, is de analyse van Berenschot. Qua bewustzijn van hun impact op de samenleving lijkt bij bedrijven een kantelpunt te zijn bereikt.

Belangrijke voorwaarde

Dit jaar staat de arbeidsmarkt boven aan de agenda van managers en bestuurders. Circa 45% van de deelnemende organisaties geeft aan dat dit thema een grote impact heeft op hun strategische koers. “Organisaties zijn op zoek naar goede mensen en de retentie van het bestaand personeel is prioriteit nummer 1. Veel organisaties verwachten groei, maar daar zijn wel de juiste mensen voor nodig. Specifiek gaat het dan om hoger en technologisch geschoold personeel. Het vasthouden en werven van het juiste personeel blijft dan ook een belangrijke voorwaarde voor het bestendigen van de positie of voor groei”, zegt Luddo Oh, senior managing consultant bij Berenschot en een van de onderzoekers in het persbericht van vanmorgen.

Management samenvatting

In het rapport vind je een fijne managementsamenvatting (zie infographic hieronder). Daarin zie je bijvoorbeeld ook dat digitalisering en innovatie/disruptie belangrijke agendapunten zijn van de directeuren en bestuurders. Ook zie je de rol die R&D investeringen spelen in de verwachte omzetgroei.

Hoge groeiverwachtingen

Uit het Strategie Trendsonderzoek komt verder naar voren dat organisaties die langer vooruitkijken beter in staat zijn hun doelen te verwezenlijken. Hoogleraar Meindert Flikkema, senior managing consultant bij Berenschot: “Dit geldt voor vrijwel alle doelen zowel financieel, strategisch als op het gebied van groei. Ook bevinden dergelijke organisaties zich in aantrekkelijker markten en zijn zij beter in staat de markt te verslaan.”

Ondanks alle geopolitieke spanningen en stagnaties in de supply chain verwacht 90% van alle organisaties groei, waarbij met name de Zakelijke dienstverlening, Industrie en Handel zich optimistisch betonen. “Kanttekening hierbij is wel dat het trendsonderzoek plaatsvond voor het uitbreken van de oorlog in Oekraïne”, aldus Flikkema, die als sleutel tot succes benoemt: “Duidelijke keuzes maken, vasthouden aan de langetermijnstrategie, de juiste mensen aan je weten te binden op de arbeidsmarkt en succesvol innoveren.”

Verschuiving naar duurzaamheid

Ten aanzien van onderscheidend vermogen van organisaties signaleert Oh een verschuiving. “Productkwaliteit staat al jaren onverminderd bovenaan en ook innovatie blijft belangrijk. Wat we nu zien, is dat duurzaamheid voor organisaties steeds vaker een manier wordt om zich te onderscheiden van de concurrent”, zegt hij. “Qua bewustzijn van hun impact op de samenleving lijkt bij bedrijven een kantelpunt te zijn bereikt.

Met andere woorden, duurzaamheid is doorgedrongen tot de kern van het strategieproces.” Duurzaamheid heeft daarbij relatief vaak betrekking op de eigen (kern)activiteiten en de eigen medewerkers. “Bij een kwart van de organisaties omvat duurzaamheid ook het externe speelveld: door klanten te helpen met duurzaamheidsdoelstellingen en met elkaar het gesprek te voeren. Slechts een beperkt aantal organisaties richt zich op verduurzaming van de gehele keten, terwijl dat vaak wel de meeste impact oplevert. Denk aan samenwerking rond circulariteit”, zegt Luddo Oh.

Over het onderzoek

In totaal hebben dit jaar 541 respondenten deelgenomen aan het Strategie Trendsonderzoek van Berenschot. Deelnemers zijn afkomstig uit de top van het Nederlandse bedrijfsleven en uit semipublieke, onderwijs- en zorgorganisaties. De organisaties van de deelnemers vertegenwoordigen ongeveer 800.000 werknemers oftewel ongeveer 12% van het totaal aantal banen in ons land.

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Credits

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!