“Als marktleider vinden we dat we onze verantwoordelijkheid moeten pakken”
Door duurzame oplossingen te introduceren en in te zetten neemt PostNL als marktleider verantwoordelijkheid voor haar mensen én het milieu.
Volgens Stephan van den Eijnden, sinds eind 2022 commercieel eindverantwoordelijk voor E-commerce, is duurzaamheid meer dan alleen werken aan minder uitstoot: “Er is actie nodig om gezamenlijk belangrijke stappen te zetten. Mooi weer spelen is niet voldoende.”
In een oud sorteercentrum dat tevens het oudste en enige klimaatneutrale monumentale pand in Nederland is, vind je het hoofdkantoor van PostNL. Het is kenmerkend voor de organisatie aangezien al hun gebouwen Breaam gecertificeerd zijn, wat de duurzaamheid van het vastgoed toont. “Voorheen was deze certificering voor panden zoals sorteercentra niet mogelijk en PostNL is hierin een belangrijke aanjager geweest.” Bij PostNL wordt veel aandacht aan dit soort zaken gegeven. Dat gaat van collecteren bij de klant tot bezorgen bij de consument en van retourzendingen tot herbruikbare verpakkingen. “Als marktleider vinden we dat we onze verantwoordelijkheid moeten nemen, dat we richting moeten geven.”
Duurzaamheid is voor de organisatie geen marketingtool. Het is een innerlijke drive en motivatie, en daarnaast verwachten klanten en de ontvangers van producten het, en ook wetgeving en politiek dwingen het ook steeds meer af. Denk aan vraagstukken over toegankelijkheid van steden, herbruikbaarheid van goederen en andere politieke discussies. Het is volgens Van den Eijnden belangrijk om te laten zien wat je als bedrijf eraan doet en wat er gebeurt. “Ontwikkelingen in de e-commerce-industrie gaan dusdanig snel en daar zijn grote investeringen mee gemoeid. Je wilt de discussie op het juiste niveau voeren. Dingen die je roept moet je waar kunnen maken. We moeten niet praten, maar doen, vinden we bij PostNL.”
Belangrijke impuls
Het postbedrijf bestaat inmiddels al 220 jaar, heeft bijna 37.000 mensen van wel meer dan 130 nationaliteiten in dienst en is regelmatig onderwerp van gesprek. Wanneer er iets gebeurt dat te maken heeft met bezorging en pakketten dan gaat het eigenlijk altijd over PostNL. Zowel positief als negatief. Daarmee weerspiegelt het bedrijf niet alleen de maatschappij, het staat er middenin. Sinds e-commerce een vlucht neemt, loopt het Nederlandse postbedrijf eigenlijk altijd voorop. Het was PostNL dat als eerste inzette op grootschalige next day delivery.
“Daarmee hebben we in Nederland een belangrijke impuls aan de e-commerce markt gegeven. Tegenwoordig is er meer aandacht voor mens, milieu en maatschappij. Dat vraagt om verandering, en daar spelen we op in. We zijn gewend om mee te bewegen, dat zit in ons DNA.” Van den Eijnden noemt onder andere het feit dat de pakketbezorging van PostNL in Nederland de laagste uitstoot per pakket en per gereden kilometer heeft vergeleken met andere reguliere vervoerders. Hij benadrukt ook dat het niet alleen gaat om elektrische busjes en rijden op biobrandstof. “Er zijn nog een hoop andere dingen waarmee wij dit beïnvloeden, zoals alternatieve bezorglocaties bij retailers of pakketautomaten. We gebruiken data en AI om bezorgroutes te optimaliseren en tijdsspannen van het bezorgmoment zo klein mogelijk te maken. Dat draagt allemaal bij aan minder kilometers en een lagere uitstoot. Daar komt bij dat wij samen met onze klanten bezig zijn om lucht uit verpakkingen te halen Zo worden pakketten kleiner en passen er meer pakketten in een bus, waardoor we efficiënter werken.”
Een ander voorbeeld is de scan glove. Dit is een device die het sorteren makkelijker maakt en ervoor zorgt dat een pakket in de juiste container terecht komt. Dit verhoogt de sorteerkwaliteit en zorgt voor een betere rolcontainer belading. “Hierdoor ontstaan minder sorteerfouten en gaan we naar beter beladen rolcontainers waardoor weer minder vrachtwagens nodig zijn. Het is één van de voorbeelden hoe we ook in onze processen verbeteren en bijdragen aan minder uitstoot en duurzaamheid. Naast duurzaamheid komt ook inclusie op veel fronten bij ons terug, samen met goede doelen en verenigingen werken we aan meer verbinding in de samenleving. We werken samen met maatschappelijke organisaties die ertoe doen, zoals Stichting Jarige Job en het Ouderenfonds. Ook vind je onze pakketautomaten bij buurthuiskamers van het Leger des Heils. We proberen letterlijk afstanden naar en tussen groepen mensen kleiner te maken.”
De bewuste consument
PostNL merkt dat consumenten steeds bewuster keuzes maken. “We weten bijvoorbeeld dat consumenten ervan balen als er meer verpakking is dan het pakje zelf. En ook onze klanten vragen om steeds duurzamer oplossingen zoals herbruikbaarheid van goederen.” Dat heeft tot ambitieuze doelstellingen geleidt die verder gaan dan CO2-reductie zoals dat PostNL in 2050 zo goed als geen impact meer wil maken op het klimaat. De eerste stappen hierin zijn het verduurzamen van het logistieke proces, plaatsen van pakketautomaten bij gemeentes en op stations, bezorgvoorkeuren te optimaliseren en samen met klanten te kijken naar hoe processen te optimaliseren.
“Natuurlijk blijven we ook realistisch. We snappen heus wel dat je een nieuwe dieselbus er niet zomaar ‘uit kunt gooien, onder aan de streep is dat ook niet duurzamer’.”
Dat het bedrijf op meerdere duurzaamheidsfronten vooroploopt wordt nationaal én internationaal erkend. Zo staat PostNL al jaren in de top van meest sustainable logistieke bedrijven ter wereld van de Dow Jones Sustainability Index. Ook de Financial Times noemt het bedrijf een van de 500 klimaatleiders van Europa. “Dat zijn mooie erkenningen, onze inspanningen op het gebied van duurzaamheid worden gezien”, aldus Van den Eijnden. “Duurzaamheid is een belangrijke KPI, op alle niveaus. Het is meer dan alleen werken aan minder uitstoot, het gaat hier om mens, milieu en maatschappij.”
Elke straat van Nederland
Kijkend naar de toekomst en ontwikkelingen ziet PostNL veel uitdagingen. Steeds meer steden treffen maatregelen als het gaat om vervoer de stad in. Om met minimale impact pakketten te kunnen blijven bezorgen, kijkt de organisatie naar de inzet van andere vervoersmogelijkheden. Maar ook naar zaken als retourlogistiek om bij te dragen aan een circulaire economie. “Ook tweedehandsspullen of kapotte elektronica hebben logistiek nodig. En dat biedt zakelijk een kans. We komen elke dag in elke straat van Nederland. Met de retaildichtheid en onze pakketautomaten, neem je efficiënt retouren mee zonder extra kilometers te rijden. We zetten onze assets in door lege ruimte in de bussen op de weg terug op te vullen.”
Ambitie
Dankzij haar 28 sorteercentra, de slimme combinatie van duurzame gebouwen, vervoer en het netwerk rijdt PostNL geen overbodige kilometers, iets waar ze al jaren actief mee bezig zijn. De organisatie denkt niet alleen over duurzaamheid na, maar jaagt het ook aan én vertaalt het naar de praktijk. “Het is zowel mijn persoonlijke ambitie als die van PostNL om daar in de toekomst een nóg belangrijkere rol in te spelen. Mét onze klanten, leveranciers en partners, zodat we samen goede dingen kunnen doen.”
Meer weten? Op onze website vind je meer over onze groene oplossingenDit artikel is tot stand gekomen in samenwerking met PostNL
Tekst: BBP Media | Beeld: PostNL