Adverteren op Facebook goedkoper tijdens coronacrisis?

1 februari 2021, 09:45

Misschien heb je het al gehoord of voorbij zien komen, berichten die je vertellen dat het nu het ideale moment is om te beginnen met Facebook adverteren. Tijdens de coronacrisis zien bedrijven hun omzet dalen en zoeken ze manieren om op kosten te kunnen besparen. Dan kom je al gauw bij het marketingbudget uit, waarbij veel bedrijven hun Facebookcampagnes stopzetten. Maar is dit wel zo slim?

In dit artikel neem ik je mee in de oorzaak waarom het nu zo goedkoop is om te adverteren op dit platform. Daarnaast leg ik je uit waarom dit het ideale moment is om in te stappen.

Impact van corona op social media

Veel mensen brengen steeds meer tijd binnen door vanwege de coronacrisis. En wat doe je als je binnen zit en je jezelf verveelt? Juist, je pakt je telefoon erbij.

In plaats van je sociale contacten te onderhouden in real life, scrol je al gauw wat meer over je Facebook- en Instagram tijdlijn. Dit zagen we ook terug in de cijfers van het social media gebruik. Die sterk zijn toegenomen. Sinds mei 2020 zagen we een stijging in Instagram-gebruikers van 11 procent, daarnaast steeg het aantal Facebookgebruikers met 22 procent.

Groei e-commerce

Het feit dat steeds meer mensen actief worden op social media, is natuurlijk gunstig voor bedrijven die aan het adverteren op een platform als Facebook. Bedrijven kunnen hierdoor nog een bredere doelgroep benaderen en via Facebook nieuwe gebruikers naar hun website leiden. Denk hierbij bijvoorbeeld aan de verkoop van kleding. Tijdens de lockdown zijn de winkels dicht en gaan mensen meer online bestellen. Dit zien je bijvoorbeeld ook terug in een groei van de e-commerce platforms van 18 procent in de VS. Wanneer je Facebook-advertenties en Facebook remarketing effectief inzet, krijg je relevant verkeer naar je website op een goedkope manier. Als je dus producten aanbiedt voor mensen die thuis werken, dan is de huidige tijd het ideale moment voor jou om te gaan adverteren op Facebook. Er is veel vraag naar dat soort producten.

We hebben dus gezien dat het social-mediagebruik sterk is toegenomen, wat ook weer invloed heeft op de online verkopen. Maar nu de vraag, hoe kan het adverteren dan zo goedkoop worden?

Hoe kan het adverteren dan zo goedkoop worden?

Het afgelopen jaar hebben we een verschuiving gezien in de vertoningen die Facebook adverteerders betalen om vertoond te worden aan een doelgroep. Je hebt bij Facebook Advertising, net zoals bij Google Advertising, te maken met een veiling. Je concurreert met andere bedrijven die op eenzelfde doelgroep adverteren. Het zit zo: wanneer er minder concurrentie is binnen een veiling, wordt het adverteren op Facebook goedkoper.

Bij Facebook is het zo dat je betaalt voor een bepaald aantal vertoningen. Met andere woorden, jouw advertentie wordt 1000 keer vertoond aan je doelgroep tegen een x-bedrag.

We zien dat we voor 1.000 vertoningen de afgelopen tijd een stuk minder hoeven te betalen. Ik werk als Online Advertising Specialist en ik zie ook bij veel van onze klanten een daling in kosten om 1.000 vertoningen te genereren. In 2019 betaalden we voor een van onze klanten gemiddeld nog 8,37 euro per 1000 weergaven, en in 2020 was dit nog maar 6,44 euro. Een mooie daling in kosten van 23,01 procent.

Kan ik nu nog inspringen?

Het is op dit moment nog zeker niet te laat om in te springen met adverteren op Facebook. Pas als straks de coronacrisis voorbij is, dan zullen er weer steeds meer aanbieders binnen de veiling komen. De advertentiekosten zullen daardoor weer stijgen. Bedrijven zullen dan de strategieën wederom aanpassen en de campagnes weer gaan laten draaien.

Mocht je bezig zijn met adverteren op Facebook en twijfel je om te stoppen, dan is mijn advies: stop vooral niet en blijf vooral adverteren met relevante content. Je kunt al heel simpel beginnen met alleen de basis. Zorg dat je Facebook-pixel goed is geïnstalleerd waarmee je alles goed kan doormeten en ga lekker aan de slag. Zo kun je op een goedkope manier erachter komen of Facebook-adverteren voor jou werkt.

Thijs de Rooij
Online Advertising Specialist bij 2BFound

Nadat Thijs zijn Traineeship Online Advertising heeft afgerond behoort hij tot een van de vaste krachten van 2Bfound. Hij houdt zich met name bezig met Google Advertising en het runnen van Social media campagnes. De komende tijd gaat hij diverse opdrachtgevers helpen met het verbeteren van hun online vindbaarheid.

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!