Accenture: Social shopping over drie jaar naar 1 biljoen

6 januari 2022, 11:30

‘Vertrouwen in aankoop grootste bottle neck in race om digitale shopper’

Accenture voorspelt naar aanleiding van onderzoek dat de wereldwijde social commerce-industrie naar verwachting drie keer sneller zal groeien dan de overige e-commerce – van 434 miljard naar 1 biljoen euro. De groei zal naar verwachting voornamelijk worden gedreven door social-mediagebruikers van de Gen Z- en Millenial-generatie. De helft van de ondervraagde social mediagebruikers geeft aan bezorgd te zijn dat social commerce-aankopen niet goed beschermd of terugbetaald zullen worden.

Accenture schreef een rapport ‘Why Shopping’s Set for a Social Revolution’, over social commerce wat inhoudt dat de volledige winkelervaring van een persoon – van productontdekking tot het afrekenen – plaatsvindt op een social media-platform. We ontvingen daar deze morgen een persbericht over. Bijna twee derde (64 procent) van de door Accenture ondervraagde social-mediagebruikers zegt het afgelopen jaar een social commerce-aankoop te hebben gedaan, wat volgens Accenture neerkomt op bijna 2 miljard social buyers wereldwijd.

Hoewel de kansen voor grote bedrijven aanzienlijk zijn, kunnen ook particulieren en kleinere merken hiervan profiteren. Meer dan de helft (59 procent) van de respondenten die via sociale media kopen denkt eerder geneigd te zijn om kleine en middelgrote bedrijven te steunen via social commerce dan wanneer ze winkelen via e-commercewebsites. 63 procent zegt meer geneigd te zijn opnieuw bij dezelfde verkoper te kopen.

Hoewel de kansen voor grote bedrijven aanzienlijk zijn, kunnen ook particulieren en kleinere merken hiervan profiteren. Meer dan de helft (59 procent) van de respondenten die via sociale media kopen geeft aan dat ze eerder geneigd zijn om kleine en middelgrote bedrijven te steunen via social commerc dan wanneer ze winkelen via e-commercewebsites. Bovendien zegt 63 procent meer geneigd te zijn opnieuw bij dezelfde verkoper te kopen, wat de voordelen van social commerce aantoont bij het opbouwen van loyaliteit en het stimuleren van herhalingsaankopen.

Vertrouwen in de aankoop is daarbij nog wel een punt van aandacht: De helft van de ondervraagde social mediagebruikers geeft aan bezorgd te zijn dat social commerce-aankopen niet goed beschermd of terugbetaald zullen worden, waardoor vertrouwen de grootste barrière is voor adoptie.

‘Vertrouwen is een probleem dat tijd zal kosten om te overwinnen’

Oliver Wright, global Consumer Goods and Services lead bij Accenture daarover: ‘Degenen die nog geen gebruik maken van social commerce zeggen dat een van de redenen dat ze worden tegengehouden hun gebrek aan vertrouwen in de authenticiteit van sociale verkopers is, terwijl actieve gebruikers van social commerce wijzen op slecht beleid inzake retourzendingen, terugbetalingen en ruilingen als een gebied dat voor verbetering vatbaar is. Vertrouwen is een probleem dat tijd zal kosten om te overwinnen, maar de verkopers die zich richten op deze gebieden zullen beter gepositioneerd zijn om marktaandeel te laten groeien.’

Het rapport van Accenture wijst uit dat tegen 2025 wereldwijd het grootste aantal social commerce-aankopen wordt verwacht in kleding (18% van alle social commerce in 2025), consumentenelektronica (13%) en woninginrichting (7%). Vers voedsel en snacks vormen ook een grote productcategorie (13%), hoewel de verkoop bijna uitsluitend in China plaatsvindt. Voorspeld wordt dat persoonlijke verzorging, hoewel kleiner in termen van totale social commerce-omzet, snel terrein zullen winnen op e-commerce en tegen 2025 gemiddeld meer dan 40% van de digitale uitgaven voor deze categorie in de belangrijkste markten zullen veroveren.

Het hele rapport vind je trouwens hier.

Luuk Ros
Editor in Chief Marketingfacts bij Marketingfacts - NIMA

Door het Nederlands Instituut voor Marketing in januari van 2018 gedelegeerd als HR van Marketingfacts, maar nog altijd stevig verbonden aan de beroepsvereniging voor professionals in Marketing, Communicatie en Sales. Studeerde in 1995 af (hbo Communicatie) en werkte bij een aantal corporates (Albert Heijn, Debitel en Praxis), bureaus (Van Oorschot, Coebergh), maar vooral bij B2B-vakmedia (Telecommerce, Tijdschrift voor Marketing, Marketingonline, MarketingTribune). Marketing-nerd. Professional Consumer. Retailmarketing. Leest/luistert/kijkt alles wat los en vast zit over innovatie in marketing. Bedenker van de NIMA Marketing Day.

COMMUNITY
Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief