Waarom Red Bull Racing zijn races wint: 7 strategielessen

In dit artikel heel wat mooie strategielessen van Hannah Schmitz van Red Bull Racing waar jij als marketeer zeker wat mee kunt!

15 augustus 2022, 14:45 2655 x gelezen

Als kind keek ik graag naar de Formule 1. Met legendes als Ayrton Senna, Alain Prost en Nigel Mansell. En niet te vergeten Michael Schumacher uiteraard. Maar na Schumacher heeft de autorace mijn interesse een beetje verloren. Tot opeens Max Verstappen daar was en opzien baarde. Nu zit ik er weer helemaal in, en vele Nederlanders met mij.

Teamsport & de cruciale rol van Schmitz als strateeg

Op zondag kijk ik graag de race, en als het even kan ook op zaterdag de kwalificaties. Soms tot onbegrip van de rest van m’n gezin, die maar niet begrijpen wat er leuk is aan auto’s die 60 rondjes achter elkaar rijden. Hun verbazing wordt nog groter als ik de race na een uitvalbeurt van Verstappen toch wil uitkijken. En als ter sprake komt dat de ene auto sneller is dan de andere en dat de budgetten bij de teams verschillen, verdwijnt het laatste stukje begrip als sneeuw voor de zon.

Het succes van Verstappen heeft mijn aandacht weer op de formule 1 gekregen. Maar ik kijk er wel anders naar dan vroeger. Ik zie veel meer dan vroeger dat het een teamsport is. Dat er samengewerkt moet worden tijdens de race, door de coureurs, door de pit-crew en de teamleiding. De absurd snelle pitstops van Red Bull afgelopen seizoen zijn daar zo’n mooi voorbeeld van. Maar persoonlijk geniet ik het meest van de cruciale rol van strateeg Hannah Schmitz in het succes van Red Bull. Ik plaatste daar na de race in Monaco al een berichtje over op Linkedin. Het leuke vind ik dat de invloed van haar strategische keuzes zo mooi zichtbaar worden in deze sport. Koren op mijn molen dus dat ook De Volkskrant er afgelopen week een artikel over schreef met een gelijke strekking. Daarin zijn mooie parallellen te leggen met het belang van strategie voor merken.

Hieronder 7 mooie lessen van Hannah Schmitz en Red Bull Racing voor marketeers:

Les 1: Je hoeft niet altijd het beste product te hebben

Zeker vorig seizoen had Mercedes verreweg de beste auto. Toch lukte het Red Bull Racing om bij te blijven en Verstappen kwam door betere strategische keuzes op een voorsprong die hij uiteindelijk net niet heeft wegegeven. Okay, misschien een beetje geholpen door geluk in de laatste race. Het scheelt veel minder, maar ook dit seizoen heeft Ferrari eigenlijk de betere auto. Toch staat Verstappen inmiddels op een riante voorsprong, door de beste strategische keuzes van Schmitz én strategische missers van Ferrari. De kwaliteit van de strategie heeft dit seizoen een groter aandeel in de voorsprong van Verstappen dan de kwaliteit van de coureur of het materiaal.

 

Voor merken geldt dit ook. Je hoeft niet het beste product te hebben om succesvol te zijn. Natuurlijk blijft kwaliteit belangrijk, evenals aspecten als expertise, budget, service. Maar uiteindelijk bepalen de keuzes die je maakt en hoe onderbouwd en scherp die zijn hoe succesvol je wordt. Een mooi voorbeeld zijn de blinde smaaktesten tussen Pepsi en Coca-Cola, waarbij Pepsi steevast door de zoetere smaak als winnaar uit de bus komt. Toch doet Coca-Cola het structureel beter als het gaat om merkwaarde, naamsbekendheid, merkherkenning, merkvoorkeur, omzet en winst. Strategische keuzes en consistentie maken daarin het verschil.

Les 2: Stick to the plan

Oftewel: hou je aan het plan. Blijf bij je strategie en laat je niet verleiden tot ad-hoc acties bij tegenslag. Ook dit was vorig seizoen mooi zichtbaar: de factor geluk leek bij Hamilton meer aanwezig dan bij Verstappen. Waar ze elkaar raakten was Verstappen degene die niet verder kon. Hamilton leek de koning van de consistentie bij wie het geluk aan z’n kont kleefde. Toch won Verstappen het kampioenschap. Hoe?

Los van een beetje geluk in de laatste rondes van de laatste race vooral door vasthoudendheid. Door paniek niet te laten heersen, vasthouden aan het plan en blijven geloven in het team zijn daarin bepalend geweest. Cruciaal is wel om vertrouwen te hebben in je diagnose en als team vertrouwen te houden in elkaar. Zoals Hannah Schmitz zelf aangeeft: “Als strateeg moet je veel mensen zeggen wat ze moeten doen en ze moeten ook naar je luisteren, dus het gaat om het creëren van vertrouwen.“ Ga als marketeer dus als een leeuw voor je plan liggen en laat je niet verleiden tot paniekvoetbal. Bijsturen mag uiteraard, als daar noodzaak voor is op basis van nieuwe data en diagnose.

 

Les 3: Vertrouwen

Met die quote van Schmitz kunnen we naadloos door naar de volgende les: vertrouwen. Zet een verzameling van de allerbeste mensen bij elkaar, maar ze vormen pas een succesvol team als ze elkaar gaan vertrouwen. Vertrouwen hebben is makkelijker met de wind in de zeilen natuurlijk. Het vertrouwen van Red Bull in Schmitz zal groter zijn dan het vertrouwen dat Ferrari’s strateeg momenteel geniet. Vertrouwen hebben en aan vertrouwen bouwen in jezelf en in elkaar verdient enorme aandacht, juist als het even tegen zit. Als marketeer kun je en moet je daar intern aandacht voor hebben. Want als je er intern geen vertrouwen in hebt, dan straalt dat extern uit. Wat dan volgt, dat kan jij waarschijnlijk zelf wel invullen.

Les 4: De stip op de horizon

Hier hoeven we niet veel woorden aan vuil te maken denk ik. Het (gezamenlijke) doel kennen en zorgen dat iedereen weet wat hem of haar te doen staat om dat doel te halen. Het doel van Red Bull Racing is winnen en iedereen in het team weet wat hij of zij daaraan kan bijdragen. Zorg dat je overkoepelende doel helder is, dat iedereen die daaraan bijdraagt dit doel kent en weet wat het betekent voor zijn of haar bijdrage.

Les 5: Diagnose – strategie – uitvoering

Eerst diagnose, dan strategie, dan uitvoering. Ik citeer uit het Volkskrant-artikel: “De beslissingen van Schmitz zijn gestoeld op een stroom aan gegevens. Gedurende een weekeinde sturen de sensoren in Max Verstappens auto zo’n 400 gigabyte aan data naar de teamfabriek. Verder helpt hypermoderne simulatiesoftware haar bij het doorberekenen van ontelbaar veel racestrategieën en -scenario’s.” Een goede diagnose van al deze data, zorgt voor onderbouwde keuzes. Die keuzes maak je in de strategiefase, op basis van je analyse. Pas als je die keuzes hebt gemaakt ga je naar de uitvoering. Klinkt logisch maar blijkt lastig in de praktijk. Wil je hier wat meer over weten dan verwijs ik je graag naar Mark Ritson, bijvoorbeeld in dit artikel van 7 jaar geleden.

Les 6: Kies!

Overduidelijk eigenlijk als we het over strategie hebben: maak keuzes. Keuzes in wat je gaat doen en wat je niet (meer) gaat doen. Een open deur want dat is waar strategie over gaat. Toch zijn er legio merken en marketeers die niet kiezen. Die alles willen zijn voor iedereen, waardoor ze niets zijn voor niemand. Kies. Een redelijke keuze is nog altijd beter dan geen keuze.

 

Les 7: Hoe het niet moet

Een beetje flauw misschien, maar niet alleen Red Bull Racing laat het belang van strategie mooi zien. Ook Ferrari laat zien hoe belangrijk strategie is. Zij presteren het namelijk om op dit moment met de beste materialen, topbudgetten én top coureurs tóch te verliezen.

Dat doen ze door steeds weer de verkeerde keuzes te maken. Maar het probleem bij Ferrari kan op verschillende punten zitten:

  • Een verkeerde diagnose en dus niet de juiste strategie en uitvoering
  • Een goede diagnose maar de verkeerde keuzes van de strateeg,
  • Een goede diagnose en goede strategie, maar geen vertrouwen waardoor de uitvoering anders wordt gedaan
  • Ad-hoc beslissingen die de strategie overrulen
  • Geen duidelijkheid in keuzes, doelen en subdoelen

Waar de oorzaak ook ligt, het belang van een goede strategie en een goed werkend team worden pijnlijk duidelijk als je erop gaat letten. En ongeacht de oorzaak, ik zou niet graag in de schoenen van Ferrari’s strateeg staan nu. Jij wel?

Strategy director & brandconsultant bij Frappant. Combineert het marketing en brand management vak met bedrijfskundige roots. Versterkt merken, teams en organisaties op het snijvlak van merk, marketing en business.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!