7 manieren om CX transformatie in het DNA van jouw organisatie te krijgen

CX-initiatieven beginnen vaak als programma's, maar de echte magie ontstaat wanneer CX een integraal onderdeel wordt van je organisatiecultuur.

31 oktober 2023, 08:27 947 x gelezen

Het ultieme doel? CX integreren in elk onderdeel van je organisatie. We verkennen 7 manieren voor het effectief integreren van CX, van het werven van nieuwe medewerkers tot de rol van leiderschap. Beluister de podcast hieronder!

1.Klantcases in Recruitment

Met een beetje geluk komt de klant ter sprake ergens in het wervingsproces. Maar in de ideale situatie is CX niet een los onderdeel maar echt geïntegreerd in alles wat je doet. Ontdek hoe je CX kunt integreren in elk onderdeel van je wervingsproces.

2.Onboarding vanuit Verbinding

Dat geldt ook voor de onboarding van nieuwe medewerkers. Ik deel een aantal bewezen methoden die je helpen om CX op een energieke en effectieve manier te integreren in de hele onboarding.

3.Geïntegreerde interne communicatie

Ontdek strategieën om CX-gerelateerde content naadloos te verweven in bestaande interne communicatiekanalen, zodat CX onderdeel wordt van alle dagelijkse gesprekken en overleggen.

4.Klant als Meeting Starter

Je wilt niet een aparte meeting om de stand van CX te bespreken. Het doel is om CX op iedere agenda van iedere meeting te krijgen. Ik deel mijn learnings en tips.

5
.Faciliteer leiders met ‘Tiny CX Habits’

Leiderschap speelt een cruciale rol bij het vormgeven van de klantgerichte cultuur. Geef leiders daarom de mogelijkheid om CX in hun dagelijkse werkzaamheden te integreren door middel van kleine, impactvolle aanpassingen.

6.Balanceer in- en externe kpi’s

Zeker geen onderdeel waar je mee wilt starten maar houdt het wel in gedachten en breng het ter sprake op een geschikt moment. Passen onze KPI’s bij het doel van een klant- en mensgerichte organisatie? En zo niet, hoe kunnen we ze aanpassen of aanvullen?

7.Ontwerp altijd vanuit energie en plezier

En de laatste manier maar zeker niet minder belangrijk dan de andere 6. Ontdek het belang van plezier en energie bij het behouden van een klantgerichte cultuur op de lange termijn. Het gaat niet alleen om statistieken; het gaat om het creëren van een omgeving waarin CX leeft.

Timestamps

[01:28] – Inleiding tot CX-integratie
[03:37] – De zeven manieren om CX te integreren
[04:47] – CX in werving
[06:13] – CX in training
[08:00] – CX in interne communicatie
[10:06] – CX in vergaderingen
[11:40] – CX in leiderschapsrollen
[16:31] – Speelsheid en energie in CX-cultuur

Zanna van der Aa
Organisatie adviseur bij Accelerate In Experience

Mijn 'reason of being' is ervoor te zorgen dat organisaties goed omgaan met mensen: klanten én medewerkers. In de afgelopen 20 jaar heb ik zowel vanuit onderzoek (PhD in CX) als praktijkervaring continu methodieken ontwikkeld die deze softe droom vertalen in de hard meetbare taal van organisaties. Deze methodiek is inmiddels internationaal bewezen, in meer dan 12 landen. In mijn boek Klantsignaalmanagement beschrijf ik mijn visie en methodiek vanwaaruit ik nog steeds werk en op mijn website Accelerate In Experience vind je recente nieuwe inzichten om dagelijks het verschil te maken voor klanten en medewerkers.

Categorie

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!