4 tips om meer downloads voor je app te verkrijgen
Een app maken en lanceren is een heel project. Na een eindeloos goedkeuringsproces staat je app staat eindelijk live, maar vervolgens wordt deze niet gedownload. Omdat het in de App Store drukker wordt, wordt het lastiger op te vallen en downloads te realiseren. Die ‘oorlog’ voor downloads wordt deels gewonnen in de eerste slag, de bouwfase van je app. Ook betaalde advertenties kunnen helpen en er zijn nog meer mogelijkheden om je app te laten opvallen.
Apple is van start gegaan met het tonen van advertenties bij de zoekresultaten in de App Store in de US. Sinds juni 2016 werd al getest met deze advertenties en de feature is nu beperkt live in de VS. Bij het zoeken op populaire keywords worden banners getoond bij de zoekresultaten.
Om de drukke App Store te ontlasten, draagt Apple zelf een steentje bij door het verwijderen van ongebruikte apps. Maar wat kun je naast betaalde ads doen om downloads te realiseren voor jouw app?
De mogelijkheden
Om de vindbaarheid van je app te verbeteren, kun je verschillende promotievormen kiezen. Bijvoorbeeld mond-tot-mondreclame, smart-appbanners, advertorials, bloggers, influencers, App Store optimization, Apple Spotlight search, Google Play Store-links of de SEO verbeteren van de zoekresultaten voor je app, om maar een aantal mogelijkheden te noemen. Vanuit mijn achtergrond als SEO-specialist focus ik in dit artikel op App Store optimization en SEO voor apps.
Tip 1. Gebruik keywords die aansluiten bij je doelgroep
Net als bij SEO voor websites is ook bij App Store optimization de juiste selectie van keywords het startpunt. Zorg dat de keywords waarop je gevonden wilt worden terugkomen in de naam en de beschrijving van je app. In de App Store kun je de keywords ook nog apart definiëren, met een maximum van 100 tekens.
Gebruik de taal van je gebruikers voor de gekozen keywords. Verbeter de lokale vindbaarheid door de app aan te passen aan de lokale markten via taal- en landeninstellingen. Denk daarbij ook aan de datum en tijd.
Een laatste tip bij de keuze voor je keywords: zoek naar relevante keywords die veel verkeer realiseren, maar waarop weinig concurrentie is.
Tip 2. Verzamel ratings en reviews
Bij het optimaliseren van je app voor de App Store telt ook in hoge mate de gemiddelde score van de ratings en reviews die jouw app heeft ontvangen. Die score is lastig om op te sturen, het verzamelen van ratings en reviews al minder. Ja, gebruikers hebben soms het idee dat ze ermee worden doodgegooid en je moet dus uitkijken dat je ze niet wegjaagt, maar een goede getimede pop-up met de vraag om een review van jouw app is wel degelijk aan te raden.
Om te beginnen: zorg er in ieder geval voor dat voordat je de gebruikers van je app vraagt om feedback en ratings, de kinderziektes eruit zijn. Een gebruiker om een review vragen vlak na het downloaden van de app zorgt natuurlijk voor een slechte ervaring. Maar als een gebruiker de app al enige weken gebruikt en verschillende functionaliteiten heeft uitgeprobeerd, kan de mening over de app juist zorgen voor goede feedback. Grote kans dat zij positievere feedback geven.
Maak hierbij gebruik van pop-up restricties om te zorgen dat je niet te vaak om een recensie vraagt bij dezelfde gebruiker.
Tip 3. Factoren die invloed hebben op de vindbaarheid binnen App Store
Het begrijpen van de door Apple Store en Google Play Store gebruikte algoritmes is de sleutel tot het succes. Vanuit onze ruime web SEO-ervaring zijn wij in staat de algoritmes voor ASO (App Store-optimalisatie) te doorgronden. Hieronder enkele tips die je indexering beïnvloeden.
Positieve factoren |
Negatieve factoren |
Downloads: aantal en snelheid, meer app-downloads binnen een korte tijd boosten je app-storepositie. |
Beoordeling: lage ratings en negatieve reviews zorgen voor een afnemende positie binnen de app store. |
Up-to-date: regelmatige updates en verbeteringen zijn positieve signalen om je app te laten scoren. |
Interstitials: als de content in de app ‘afgeschermd’ wordt door een overlay en niet zichtbaar is voor gebruikers, heeft dit een negatieve invloed. |
Visuals: jouw app-icoon en de screenshots die je aan de app toevoegt, hebben indirect een positieve invloed op je positie door de extra downloads die je daarmee genereert. |
App-verwijdering: als je app vrijwel direct wordt verwijderd, is dat indirect een negatieve factor die invloed heeft op je positie. |
Tip 4. Stuur op persoonlijke app-engagement
De App Store stuurt sterk op persoonlijke interactie met de app. Er wordt gekeken wat de consument doet wanneer deze een app-scherm te zien krijgt. Een factor die meespeelt, is wat er gebeurt als jouw app wordt weergegeven bij de zoekresultaten. Wordt jouw app dan daadwerkelijk gedownload? Deze click-through rate is van groot belang voor het verbeteren van je ASO.