Microsoft crowdsourced Windows 8

29 augustus 2011, 03:45

Software gigant Microsoft heeft het blog, genaamd “Building Windows 8”, gelanceerd met als doel het design en ontwikkeling van het nieuwe OS te crowdsourcen. Aankondigingen van blogs of nieuwe ontwikkelingen omtrent Windows 8 zullen via het “Building Windows 8” Twitter account @BuildWindows8 gemeld worden.

Steven Sinofsky, President van de Windows divisie bij Microsoft, gaf in het eerste blogpost hun doel en ambitie te kennen:

“Windows 8 reimagines Windows for a new generation of computing devices, and will be the very best operating system for hundreds of millions of PCs, new and old, used by well over a billion people globally.

We’ve been hard at work designing and building Windows 8, and today we want to begin an open dialog with those of you who will be trying out the pre-release version over the coming months. We intend to post regularly throughout the development of Windows 8, and to focus on the engineering of the product. Welcome to “Building Windows 8,” or as we call it, “B8.”

B8 is in het leven geroepen om de dialoog tussen interne ontwikkelaars en het ‘publiek’ mogelijk te maken omtrent design keuzes, data en gebruik en nieuwe mogelijkheden van Windows 8.

Crowdsourcing.org voegt hier aan toe:

According to Sinofsky, the objective of this “pre-release blog” is to make sure that they have a reasonable degree of confidence in what they talk about, before they talk about it. “Our top priority is the responsibility we feel to our customers and partners, to make sure we’re not stressing priorities, churning resource allocations, or causing strategic confusion among the tens of thousands of you who care deeply and have much invested in the evolution of Windows”.

Platform en crowdsourcing

Ik ben benieuwd hoe deze crowdsourcing gaat verlopen voor Microsoft en wat hun ervaringen zullen zijn. Zoals Sinofsky aangaf willen zij de opinie van het publiek meenemen in de besluitvorming betreffende prioriteiten en allocatie van resources. Het blog dient als platform, om deze inzichten van het publiek te kunnen onttrekken. Ik heb daar mijn vraagtekens bij. Er moet best wat interne mankracht ingezet worden om al het commentaar door te nemen, classificeren en datgene eruit halen wat van belang is.

Gianluigi Cuccureddu
Ecommerce marketing professional bij ZZP

Ondersteun organisaties en marketing professionals met het maximaliseren van hun ecommerce marketing investeringen. Focus gebieden: performance marketing, marketing technologie, google shopping, feed marketing, datafeed optimalisatie, SEA, BI/AI.

Categorie
Tags

6 Reacties

    chi666

    Ik vraag me ten zeerste af of dit al crowdsourcing te noemen is. Als men al begint met ‘we werken er al hard aan en nu gaan we ook nog de conversatie aan’ is het volgens mij meer ‘product development 1.5’ om het zo maar te noemen, dat wat de meeste normale bedrijven al jaren doen.

    Ik heb ernstig mijn twijfels of Microsoft ooit in staat zal zijn om iets te crowdsourcen of zelfs maar de co-creëren. Het zit ze niet in de genen. Ze zijn al jaren het bedrijf dat alle kritiek wegwuift onder het motto ‘dat kan niet’ of ‘dat is een heel ander deel van het bedrijf’. Crowdsourcing (en co-creatie) zou je veel meer in de genen moeten zitten, je moet dan de mensen serieus nemen, je moet alles kunnen uitleggen. Dat kunnen en willen ze niet, dus ik verwacht dat totaal niets gaat brengen.


    29 augustus 2011 om 07:59
    robertvanmeer

    De scepsis van Bas vd Haterd steun ik wel. Maar volledig kansloos (Twitter) zou ik het niet noemen.Want ze zullen er vast iets nuttigs uit halen met hier en daar wat te moeten corrigeren om het proces goed te doen verlopen (en daar hebben ze natuurlijk genoeg de middelen voor). Alleen betwijfel ik of het kostenefficiënt zal zijn. Niet alleen op korte termijn, maar ook op lange termijn als blijkt dat zij de binding met een grote groep mensen zullen verliezen, als ze niet genoeg energie stoppen in het luisteren of wanneer de interactie teleurstellend zal zijn. Microsoft kan daardoor nog negatiever uit de bus komen, dan ze al zijn.


    29 augustus 2011 om 08:35
    chi666

    Robert: dat is dus waarom ik het volledig kansloos noem 🙂 Ze zullen er wel iets van leren inderdaad. Echter verwacht ik dat ze het dus ‘op zijn microsofts’ aanpakken, dat zit ze immers in het DNA. Daarmee doen ze meer schade dan goed. Wie zal namelijk met ze op dit platform gaan converseren? De ‘fans’ (hoe bizar ik dat ook vind, die hebben ze echt). Als ze niet luisteren of niet goed (kunnen/willen) uitleggen waarom ze niet doen wat mensen aangeven raken ze er daar een aantal van kwijt. Vergeet niet dat iedereen altijd leest wat hij wil lezen. Als de helft voor en de helft tegen is zegt iedereen altijd dat bijna iedereen het met hem eens was. Vandaar dat ik zeg: volkomen kansloos.


    29 augustus 2011 om 08:51
    peter

    Kritiek leveren is altijd zo gemakkelijk…

    @bas: ik ben wel benieuwd naar jouw mening hoe ze het dan wel aan moeten pakken? Noem eens wat specifieke zaken/voorbeelden. Als iedereen jouw houding zou hebben bij microsoft gebeurt er helemaal niks….


    29 augustus 2011 om 09:24
    GianluigiCuccureddu

    Klopt, denk dat ze de volgende lering eruit zullen trekken:

    “History has belonged to those who execute best; strategies can be readily copied”

    Vele kunnen crowdsourcing willen toepassen in bedrijfsvoering, maar de uitvoering ervan is key. Naast de meer diepgewortelde uitdagingen die ze hebben, was het platform kiezen één van de ‘makkelijkere’ keuzes, en volgens mij zijn er betere alternatieven.


    29 augustus 2011 om 09:35
    chi666

    @Peter: anoniem reageren is ook makkelijk en zeker als je het op de man gaat spelen niet echt netjes, beetje jammer.

    Maar hoe ze het wel moeten aanpakken: Niet. Ik geloof niet dat het ze kan lukken. Ik geloof ook niet dat daar veel verandering in kan komen. Veel mensen leven in de veronderstelling dat bedrijven ‘voor altijd’ zijn, maar de realiteit is dat elk bedrijf op een bepaald moment sterft, net als elk mens. Ik geloof dat Microsoft het voorlopig wel uit zal zingen, mede vanwege de extreme kaspositie, maar het op de lange termijn niet zal redden. Ik denk dat ze het langer volhouden door hun ‘ding’ te blijven doen en dat is vendor lock ins creëren en zo lang mogelijk het spel dat ze gecreëerd hebben te blijven spelen om uiteindelijk het loodje te leggen.

    @gianluigi: precies, ik geloof dus niet dat het ze in de executie zal lukken. Over het platform, daar heb ik te weinig kijk op, daar kan ik je geen zinnig woord over zeggen. Crowdsourcing kan wel of niet vanwege de organisatie en ik geloof niet dat dit de organisatie er naar is.


    29 augustus 2011 om 14:55

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief