Boekrecensie: Verleiden op internet

28 juni 2011, 04:20

Het boek verleiden op internet van Aartjan van Erkel is breder geörienteerd dan ik oorspronkelijk had verwacht. Aartjan is copywriter, dus ik had een boek verwacht waarin hij met name in zou gaan over het verleidelijk opstellen van goede teksten en content. Dat doet hij ook, maar er zit meer in.

Het gros van het boek gaat wel over content, maar niet enkel de teksten zelf. Het gaat ook over bijvoorbeeld foto’s, over de plaats van content, de vormgeving ervan en webformulieren. Alles is benodigd voor optimale conversie en alles komt erin terug. Een complete handleiding wat mij betreft voor een goed opgebouwde website.

Het boek is onderverdeeld in 4 delen. De homepage, de dieperliggende product pagina’s, het tekstuele deel en de formulieren. Allemaal doorspekt met handige tips en screenshot van bedrijven die het wel en niet goed doen, waarbij er duidelijk is gekozen voor een positieve insteek en er vooral veel voorbeelden zijn hoe het goed is.

Interessant is ook vooral dat de voorbeelden in een aantal gevallen ook bewezen zijn. Er staan van een aantal klanten de concrete cijfers bij, zoals 40% meer conversie of een totale additionele omzet van 350.000 euro. Het is dus geen hoogdravend ‘ik ga jullie vertellen hoe het moet’ boek, maar een praktisch toepasbaar met feitelijke onderbouwing boek.

Ook interessant is dat er verschillende gastparagrafen in zitten. De onderwerpen waar Aartjan zichzelf niet direct een expert op waant heeft hij niet gepoogd alsnog zelf in te vullen, maar hier staan stukken van anderen. Dat vond ik persoonlijk een erg mooie invulling van benodigde stukken waar je niet direct dé expert op bent.

Tot slot blijf ik me verbazen over het rationele en het onderbewuste. Uiteindelijk maakt het onderbewuste zo’n 2/3 van de besluiten. Er is dus heel veel nog te winnen, want de meeste besluiten om websites op een bepaalde manier in te richten zijn ‘rationeel’ bedacht.

Mijn take-aways

Nu ken ik Aartjan al langer en heb al meerdere van zijn presentaties mogen bijwonen, dus veel van de tips waren mij al bekend. Toch enkele take-aways van het boek:

  • Zorg voor een hele duidelijke call-to-action op de homepage. Wat wil je dat de bezoeker doet?
  • Elke site heeft een aantal ‘meest gebruikte taken’. Zorg dat daar quick links naar toe zijn;
  • Bulletpoints, bulletpoints, bulletpoints, we willen opsommingen, maar nooit meer dan 7 bulletpoints onder elkaar;
  • Schaarste (nog 2 dagen, nog 3 beschikbaar) en sociale bewijsvoering (3 mensen kochten dit het afgelopen uur) werken als een trein;
  • Klik hier, meer info en lees verder zijn domme hyperlinks;
  • Stop met je algemene voorwaarden op te laten stellen door juristen, maar het menselijk en leesbaar;
  • Noem een formulier nooit een formulier, de term formulier alleen al schrikt af;
  • Doe normaal, blaf een klant niet af bij foutmeldingen;
  • Laat duidelijk weten waarom bepaalde gegevens nodig zijn. Dit voorkomt ook het vragen naar overbodige gegevens. Onder een (i) of (?) zetten: “omdat de afdeling marketing het wil” zal je niet snel doen;
  • Eindig met een verrassing, zorg dat je iets extra’s biedt op het moment dat iemand klant is geworden.
Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie

6 Reacties

    Kelvin

    Ik heb het boek net uit en heb er voor mijn site date.nl veel handige tips uit kunnen halen.

    Vooral de voorbeelden uit het boek laten je inzien waarom bepaalde dingen wel of niet werken. Zeker een aanrader!


    28 juni 2011 om 06:37
    Bas Wallet

    “nooit meer dan 7 bulletpoints onder elkaar” om er vervolgens 10 te gebruiken. 😉

    Leuk boek, vooral het eerste gedeelte vond ik erg boeiend. Daarin gaat het verder dan het opzetten en verbeteren van een website. Een dubbele laag in de tekst hier is het positioneren van producten en het benaderen van de doelgroep hierin.


    28 juni 2011 om 09:42
    chi666

    Ja, daar werd ik net pijnlijk op gewezen… oeps… lezen is één, toepassen is lastiger 🙂


    28 juni 2011 om 09:47
    Paul

    Ik hoorde op de werkvloer dat hier een 2e druk van komt. Iemand enig idee wanneer die te verwachten is? Daar zouden kennelijk reacties van klanten en kleine wijzigingen in.


    29 juni 2011 om 08:22

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!