Matthew Jeffery (Autodesk) interview over Social Media

26 mei 2011, 07:00

Met één van mijn andere blogs (RecTec) ben ik media partner van de social recruiting conference in Londen. Hierdoor heb ik toegang gekregen tot enkele van de sprekers op die conferentie in aanloop naar het event zelf. Hoewel de meeste interviews waarschijnlijk niet heel erg aansluiten bij Marketingfacts wil ik jullie dit (korte) interview niet onthouden. Matthew Jeffery, hoofd talent acquisitie voor EMEA bij Autodesk en voormalig wereldwijd hoofd talent bij Electronic Arts was zo vriendelijk enkele vragen te beantwoorden. We hebben het met name gehad over social media, waar hij bij EA veel succes mee heeft gehaald (65% van zijn hires kwam uit social media toen hij afgelopen jaar vertrok) en de mogelijkheden of dat met een minder sexy merk als Autodesk ook kan.

Matthew, een aantal van onze lezers weten dat je van Digitaal-Werven vorig jaar. Je zat toen nog bij Electronic Aarts. Je vertelde dat je erin geslaagd was om 65% van je werving via sociale media te doen. Je hebt onlangs verkast naar softwaremaker Autodesk. Wat zijn je ambities zijn er?

“Mijn ambities in het eerste jaar zijn enorm. Het gaat erom vanuit de basis een geloofwaardige, authentieke Employer Brand te bouwen. Daarna ga ik kijken naar alle fases van de kandidaat-ervaring, te weten ‘opvallen’, ‘overwegen’, ‘solliciteren’, ‘gaan werken’, ‘daadwerkelijk werken’, ‘verlaten’ en ‘herinneren’. Dit betekent enorm veel. Van een complete re-design van de corporate carrière website, het opbouwen alle sociale media kanalen, het ontwerpen van een corporate blog en het opbouwen van een geloofwaardige community, het ontwerpen en lanceren van een wervings-en merk-app voor iPhone / iPad en Android.Er is zoveel te doen. Het zal een geweldig jaar worden. Geen seconde tijd om stil te staan of op je lauweren te rusten.”

Wanneer ik naar de merknaam kijk is Autodesk volgens mij een stuk minder sexy dan Electronic Arts. Denk je dat u dezelfde resultaten te behalen als het gaat om sociale media? Of was de merknaam EA cruciaal voor dat?

“Interessante definitie van sexy. Zo heeft Autodesk-software bijgedragen aan het ontwerp van de laatste 16 winnaars van de Visual Effects Oscar, waaronder films als Inception, Avatar, Lord of the Rings, Pixar films. Ik denk dat mensen te vertellen over de kracht en de creativiteit van de software en het tonen van de prachtige, Oscar winnende, visuele effecten in deze blockbuster films, zeer sexy is. Voortbordurend op dat thema van de verleiding: Autodesk-software is betrokken bij het ontwerpen van de meeste videogames, maar ook van veel van wat ons omringt zoals auto’s, boten, gebouwen, wegen en bruggen. Ik hoop dat je daarmee ziet dat Autodesk wel heel erg sexy is, of kan zijn.

“In termen van resultaten. We moeten ambitieus. Ik wil juist meer. Mijn ambities zijn nog groter. En zij zullen vervuld worden … social media gaat over betrokkenheid en het meenemen van mensen op een reis, die de bestemming kan hebben om iemand aan te nemen of een ‘brand ambassador’ te maken. Ik zie geen reden waarom we niet voor kunnen gaan aan die 65% van EA.”

Wat was je grootste (positieve en negatieve) verrassing toen je kwam naar Autodesk?

“Grootste positieve ervaring: Autodesk is zo’n geweldige bedrijf dat zoveel heeft bereikt, maar heeft zoveel meer potentieel. Grootste uitdaging is het bouwen van Employer Brand Bas, ik weet zeker dat veel van je lezers nog nooit gehoord hebben van ‘Autodesk’ en zeggen “wie?” Maar wanneer ze beginnen te zien wat we doen, dan slaat ‘wow’ factor hard toe, zoals een uppercut van Mohammed Ali. Ik vergelijk het intern iemand rond te wandelen in een kunstgalerie van mooie schilderijen, maar in de hoek, verborgen onder een dekzeil, is het grootste kunstwerk dat nog moeten worden ontdekt. Dat is mijn baan bij Autodesk. En ik heb er zoveel zin in!”

In de conferentie ben je actief in het sociale media wervingsstrategie pannel. Wat zal je belangrijkste ‘punt’ worden over dit onderwerp?

“Het zal de belangrijkste reden zijn waarom we sociale media gebruiken. Zoveel bedrijven snappen het totaal niet. Ze gaan zo snel mogelijk iets doen en maken een Facebook / Twitter-pagina en klaar. Ze publiceren een lijst van banen met hyperlinks terug naar hun corporate carrière site. Hoe saai is dat? Laten we eerlijk zijn Bas, werving is saai. De enige keer dat mensen kijken naar corporate carrière-sites en kijk naar Twitter-feeds met lijsten van banen is wanneer ze op zoek zijn naar een baan. Wilt je je abonneren op een Facebook-pagina of Twitter-feed als je niet op zoek naar een baan. Nee, want een lijst van banen is saai. Dit terug naar de dagen van Recruitment 1.0 ‘Post, Schreeuw en Bid’! Kijk maar eens naar enkele van de Corporate Facebook sites of Twitter-feeds. Sommige grote bedrijven posten hun vacatures naar hun 200 ‘fans’ / ‘volgers’. Sterker nog, sommige bedrijven posten meer vacatures in een week dan ze volgens hebben! Ha ha.

“Dus de aanwijzing is in de titel. ’Sociaal’. Het impliceert een gesprek, 2-weg communicatie, betrokkenheid en authenticiteit. Dat is wat bedrijven nodig hebben om zeer snel te realiseren. ’Vermenselijken’ van je bedrijf, een kijkje achter het Corporate IJzeren Gordijn en laat mensen praten in real time en opbouwen van een relatie met uw bedrijf / merk.”

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!