Nieuws van Webanalisten (100): Webanalisten.nl redesign: het effect op bezoekgedrag

31 mei 2011, 07:00

De 100e samenvatting én een nieuw webanalisten.nl design! Een maand geleden namen we met veel social media geweld tijdens het Emerce Conversion congres afscheid van de oude webanalisten.nl vormgeving. Met dank aan CLEVER°FRANKE en Freshter kregen we een heel nieuw design en geweldig nieuwe technische basis. De betere techniek maakt een hoop bloggers blij en moet het aantal publicaties verder omhoog brengen. Het nieuwe design heeft natuurlijk een effect op het bezoekersgedrag. Ton Wesseling analyseerde het bezoek en beschreef wat hij zag. Daarnaast schreef ik zelf een artikel over het samenkomen van targeting en testing en schreef Egan van Doorn een artikel over het meten van paginalaadtijd met Google Analytics.

Webanalisten.nl redesign: het effect op het bezoekgedrag

Een maand geleden namen we met veel social media geweld tijdens het Emerce Conversion congres afscheid van de oude webanalisten.nl vormgeving. Met dank aan CLEVER°FRANKE en Freshter kregen we een heel nieuw design en geweldig nieuwe technische basis. De betere techniek maakt een hoop bloggers blij en moet het aantal publicaties verder omhoog brengen. Het nieuwe design heeft natuurlijk een effect op het bezoekersgedrag. Ton Wesseling analyseerde het bezoek en beschreef wat hij zag.

Targetoptimalisatie; doorgefokte conversie optimalisatie

Veel targeting systemen zijn er om gebruikers een (next) best offer te geven. Op basis van bezoekgedrag eventueel aangevuld met profiel en productdata wordt er berekend in welk product de gebruiker het meest geïnteresseerd is. Of eigenlijk: welk product we het best kunnen gaan aanbieden aan de gebruiker, om maar zoveel mogelijk te verkopen.

Naast de targeting systemen zijn er ook test tools. Deze tools zijn ervoor gemaakt om grote groepen gebruikers variaties van pagina’s aan te bieden, waarna berekend wordt welke variatie (of het origineel) het best werkt voor een opgegeven doel.

Eigenlijk wil je niet dat het targeting systeem enkel kijkt naar welk product aangeboden moet worden. Het gaat om de volledige set aan variabele die een gebruiker tot een unieke gebruiker maakt, waarmee je je hele site wilt optimaliseren en niet enkel het productaanbod wilt bepalen. In dit artikel ga ik in op deze uitdaging en beschrijf ik de manier waarop ik denk dat uiteindelijk deze twee werelden zullen gaan samensmelten.

Nieuw! Paginalaadtijd meten in Google Analytics

Google Analytics heeft gisteravond paginalaadtijd als nieuwe functionaliteit toegevoegd. Deze nieuwe metric is alleen beschikbaar in de nieuwe versie (versie 5). Het nieuwe rapport ‘Sitesnelheid’ meet de gemiddelde paginalaadtijd op basis van een steekproef die Google Analytics neemt van de pagina’s op je website. Hiermee krijg je per pagina dus inzicht in de snelheid van de betreffende pagina. De laadtijd van een pagina vind je in een nieuw rapport genaamd ‘Sitesnelheid’ welke je vindt onder ‘Inhoud’. Bekijk hier deze nieuwe functionaliteit en lees wat Egan van Doorn hiervan vindt.

Webanalisten.nl is sinds 2008 aanwezig op internet als platform voor online analyse en optimalisatie. Meer dan 40 gastauteurs schrijven wekelijks over hun praktijkervaringen met ons mooie vakgebied. 2 wekelijks wordt hier op marketingfacts.nl een samenvatting van geplaatst.

Categorie
Tags

1 Reactie

    Roland Boon

    Mooi nieuw ontwerp hoor. Goed de focus op de content, door weinig afleidende elementen en fijne regelbreedte. Ik heb in Chrome wel een probleempje met de titels in Cufon, anti-aliasing werkt niet goed. Misschien een mogelijkheid om daarvoor @font-face te gebruiken?

    De pagina laadtijd is inderdaad een mooie toevoeging in het nieuwe Google Analytics. In Webmaster Tools zagen we het al een tijdje, maar nu ook metingen vanuit echte bezoekers. Ik denk dat in de toekomst deze metric wel belangrijk gaat worden in de SEO wereld. Let er wel op dat het meten van de paginalaadtijd met HTML5 NavigationTiming gaat en dus tot nu toe alleen werkt bij bezoekers met IE9 en Chrome. De cijfers zijn nog steeds interessant, maar wel behoorlijk vertekend aangezien deze nieuwe browsers een stuk sneller zijn.


    31 mei 2011 om 12:00

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!

Welke nieuwsbrief