Twinkle100 2010: 5,5 miljard webomzet, Wehkamp.nl op 1
Twinkle presenteerde vanavond de derde editie van de Twinkle100, dé ranglijst met de 100 grootste webwinkels van Nederland (zie ook vorige editie en dit artikel over natte vingers). In die Twinkle100, die niet beschikbaar is online zonder te betalen (we wachten even op de scans, mobiele foto’s en uitgelekte pdf’s) gedetailleerde informatie over onder meer omzet, bezoekersaantallen, toeleveranciers, betaalmethoden en keurmerken. “De lijst is een uitstekende weergave van de ontwikkelingen in de e-commerce sector in Nederland”, zegt Marieke Verdonk, hoofdredacteur van Twinkle (hieronder de top 10):
Verdonk vervolgt: “We zijn er met deze derde editie in geslaagd de kwaliteit van de lijst opnieuw te verbeteren. Steeds meer bedrijven schatten de Twinkle100 op waarde en werken graag mee aan ons onderzoek. Dat maakt het voor ons als redactie ook steeds interessanter, want we krijgen op deze wijze een boeiend kijkje in de keuken van de top in e-commerce in Nederland.”
De Twinkle redactie is erin geslaagd om de top 100 van Nederland in kaart te brengen met behulp van diverse bronnen, denk aan de jaarrekeningen van de bedrijven, de door de bedrijven zelf ingevulde enquête, databases met bedrijfsinformatie en brancheonderzoeken. De reisbranche blijft onverminderd goed vertegenwoordigd in de Twinkle100: in de nieuwe lijst staan 36 reisbedrijven, waarvan 7 in de top 10. Samen zijn de reisbedrijven goed voor € 2,6 miljard online omzet (47% van de totale omzet die de top 100 vertegenwoordigt).
De retailers, zowel pure players als multichannel bedrijven, laten een onverminderde groei zien. De 3 grootste pure players (wehkamp.nl, bol.com en neckermann.com) zijn goed voor ruim 800 miljoen. De klassieke retailers die het online kanaal stevig hebben omarmd, zoals Albert Heijn, Kruidvat, Dexcom (met merken als Dixons en tfortelecom), HEMA, H&M en IMpact Retail (met merken als It’s en Modern) laten indrukwekkende cijfers zien. Samen zijn ze goed voor € 520 miljoen omzet.
1. RFS Holding (met wehkamp.nl en create2fit b.v.)
2. Sundio
3. bol.com
4. KLM
5. TUI
6. Thomas Cook
7. transavia.com
8. OAD
9. CheapTickets.nl
10. Dell
Ik mis de financiële dienstverleners raar. Wellicht heeft de recessie. Volgens mij is het nog steeds een mooi PR moment voor Twinkle en genomineerden. Ach waarom ook niet lijstjes blijven interessant en makkelijk te verteren.
@Jan de Vries: Misschien staan er financials op de posities 11 – 100? 😉 Kan ook een definitie kwestie zijn!
@ Jan en Matthijs: Nee, ze staan er niet in en ja het is inderdaad een definitie kwestie. De lijst gaat in prinicipe over webwinkels. Dit begrip is al enigsinds ruim genomen, maar financiele dienstverleners doen echt niet mee.
Verzekeraars zijn in zekere zin ook financiele dienstverleners en staan er wel in 😉 Ik heb zelf meer moeite met de definitie van holding en bedrijf. Waarom bijvoorbeeld Transavia los staat van de KLM en de RFS wel weer als holding wordt genomen. Iemand daarop een antwoord?
@Astrid vorig jaar zaten OHRA en FBTO er nog in. Dit jaar niet meer. Enige “verzekeraar” die ik zie is ANWB. Toch jammer en een gemiste kans van Twinkle. Deze branche maakt grote sprongen in online sales en dienstverlening.
Lijkt mij dat FBTO en Ohra geen recessie meemaken als ik zie wat ze allemaal online aan het doen zijn.
De presentatie van Ohra was erg interessant en laat zien dat ze daar het internet goed voor elkaar hebben.
Misschien kan de redactie van Twinkle uitleg geven?
Dit jaar hebben we de financiële dienstverleners buiten beschouwing gelaten omdat is gebleken dat hun online omzet heel moeilijk is te achterhalen. De traditionele partijen weten het vaak zelf niet eens wat ze online omzetten. Wellicht dat we in de toekomst hiervan nog ‘ns een aparte lijst gaan maken.
Wat betreft de holdingvraag: KLM ziet Transavia (en Martinair) als aparte unit, terwijl RFS Holland Holding de onderliggende bedrijven als één geheel benadert en zo ook de omzet communiceert.
Dit soort keuzes zijn arbitrair, zo’n lijst is dan ook geen exacte wetenschap maar een poging een zo goed mogelijke weergave van de werkelijkheid te geven. Op zo’n overzichtelijk mogelijke manier. Daar valt altijd over de discussiëren.
@Marieke, dankjewel, helder
Gerelateerde artikelen
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!
Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!