Interview: Eileen Gittins van Blurb

2 augustus 2010, 09:11

Vorige maand was Eileen Gittins, oprichtster en CEO van Blurb, even in het land. Ze maakte een promotionele tour door Europa en vergat daarbij ook Nederland niet, het land waar Blurb in 2008 voet op Europese grond zette. Ik kreeg een kwartiertje van haar waardevolle tijd en sprak met haar over de Blurb software, e-books, de toekomst van het boek en copyright kwesties.

E-books: de ondergang van print?

Blurb verdient de laatste tijd steeds meer aan e-books. Op het moment vormt de handel nog zo’n 10% van de totale omzet, maar de lijn is stijgend. Is Gittins niet bang dat mensen vanwege dit goedkope alternatief geen gedrukte boeken meer gaan bestellen? ‘No’, is het korte antwoord. ‘Er zijn twee soorten boeken: boeken die je consumeert en weer weggooit, en boeken die je wilt bewaren vanwege de foto’s of recepten, of omdat het een cadeau is. Mijn man heeft vorig jaar een Nook gekocht, maar ik heb hem met kerst nog steeds fysieke boeken gegeven omdat ik hem geen bestand cadeau wil doen.’

Transmedia books

Gittins heeft zo haar ideeën over de toekomst van het boek. Ze heeft er zelfs een naam voor: transmedia book. Wat verstaat ze hieronder? ‘Ik denk dat boeken in de toekomst meer als een filmnarratief zullen worden. Binnen het narratief zelf zullen andere mediatypen bestaan. Geluid en beeld zullen het verhaal gaan ondersteunen. De uitdaging zal zijn om het lezen van een boek nog net zo meeslepend te houden als het nu is. Het zal moeilijk worden om jezelf nog steeds te verliezen in een boek zonder verloren te raken in het web, maar we werken eraan.’

Copyright

Er zijn inmiddels miljoenen boeken gedrukt via Blurb. De inhoud ervan zal de ene keer minder origineel zijn dan de andere. Scannen ze bij Blurb op copyright overtredingen? ‘Nee. Toen ik mijn bedrijf begon was ik bang dat niemand in me zou willen investeren uit angst voor rechtszaken met betrekking tot copyright kwesties. Maar gelukkig hebben we inmiddels de Digital Millennium Copyright Act, die ons wat dat betreft beschermt. Wij zien de boeken niet, de makers ervan dragen de verantwoordelijkheid voor de rechten. Als een boek in overtreding blijkt te zijn halen we het meteen van de website en drukken we er geen extra exemplaren van tot de kwestie is opgelost.’

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!