Interview Warren Hammond (md Monsterboard)

16 april 2010, 03:52

In een gesprek met Warren Hammond (managing director) en Rikke Wivel (marketing director) van Monsterboard Benelux kwamen veel interessante ontwikkelingen op het gebied van online recruitment en online arbeidsmarktcommunicatie voorbij. Hieronder een korte video (in het Engels) na afloop van een lang gesprek. In de video ga ik nog even in op twee van de belangrijke innovaties waar Monsterboard nu mee bezig is: social media en mobile. Daarnaast vind je in onderstaand artikel nog veel meer informatie over hoe Monsterboard bezig is met recruitment, matching met mobile, en het ontplooien van lokale initiatieven.

Social Media en Monster

Monsterboard gelooft sterk in het feit dat je moet zijn waar je kandidaten zijn en dat is niet alleen op Monsterboard.nl. Toch zien ze de sociale netwerken niet zozeer als een bedreiging, net zo min als Google dat is. Veel verkeer komt via Google en bij Monsterboard geloven ze dat ze sociale netwerken voor zich kunnen laten werken.

De filosofie van Monsterboard in Nederland is dat ze er vooral zijn voor die middelgrote bedrijven die een paar vacatures per jaar hebben. Die hebben niet de mensen die veel tijd hebben om zich in social media te verdiepen en de expertise op te bouwen. Daarvoor is Monster een vertrouwde naam die ze kan helpen.

Monsterboard claimt nadrukkelijk géén social media expert te zijn. Men kan bedrijven die geen idee hebben waar ze moeten beginnen aan het handje nemen. Dat doen ze nu met toch wel simplistische diensten zoals het doorsturen van een vacature naar Facebook pagina’s of corporate Twitter accounts. Daarnaast heeft Monsterboard een goede deal met een reclamebureau dat gespecialiseerd is in het maken van Facebook pagina’s; het bureau richt die pagina’s ook in voor klanten. De diensten zijn dus zeer basaal, maar het is gericht op klanten die zelf niet de tijd of interesse hebben om zich erin te verdiepen. Voorlopig richt Monster zich op Twitter en Facebook, maar Hyves hoopt hij zeker binnenkort aan de portfolio toe te voegen.

Social Media adviseurs

Interessant is hoe Monsterboard staat t.o.v. de ’ geeks’ zoals ikzelf en andere social media adviseurs. Bijzonder positief. Hoe meer rumour wij namelijk maken, des te ingewikkelder het lijkt, des te meer de klant zoekt naar een partij die ze bij het handje neemt en ze vertrouwen: Monsterboard. Het is een win-win situatie, want zonder een grote leider om tegen aan te schoppen te hebben, kunnen ‘wij’ niet schoppen en zolang wij schoppen, profiteert Monsterboard daarvan.

Mobiel

Een ander facet waar Monsterboard veel mee bezig is, is mobiel. De onderzoeken wijzen allemaal hetzelfde uit, mobiel wordt groot, de vraag is wanneer. Een applicatie alleen is dan niet genoeg. Momenteel doen we met mobiel precies hetzelfde als we deden in de begintijd van het web met websites. We zetten om wat we hebben (toen de brochure, nu de website) naar een mobiel platform. Een app is leuk met vacatures, maar mobiel is zoveel meer. Je moet gebruik maken van de unieke eigenschappen van een mobiele telefoon. Dat kan locatie gebaseerde informatie zijn, waarbij Hammond nog een stukje verder gaat dan de meeste mensen. Hij stelt bijvoorbeeld dat je kan meten in welk gebied iemand vaak is. Als iemand ergens toevallig langskomt is het niet logisch dat hij daar een baan aangeboden krijgt, maar als iemand 20% van zijn tijd ergens is misschien wel.

Je kan het koppelen aan andere mobiele telefoons. Denk aan een ‘dating’ variant, waarbij je kan aangeven dat je b.v. interesse hebt in een marketing functie bij Philips. Wanneer je langs een bedrijf loopt kan je b.v. een alert krijgen dat de hiring manager er is. Dat kan in theorie ook in een café. Of dit de weg is waar Monster heen gaat durft Hammond niet te zeggen, het is wel zijn filosofie dat je vooral gebruik moet maken van de unieke eigenschappen van het device.

Ook gelooft hij in betere matching door een mobiel. Je mobiel weet immers veel meer van je dan je computer, omdat je het altijd meeneemt. Wel stelt hij dat je je moet afvragen of je bepaalde delen van het proces niet uit elkaar moet trekken. Het interesse aangeven in een functie is via de mobiel fijn, het echte solliciteren wil je misschien wel vanaf een PC doen. Hoewel de iPad hier verandering in kan brengen natuurlijk.

Andere leuke dingen

Er zijn zeer veel dingen besproken. Voor mij interessant was vooral ook dat Monsterboard erg op relevantie wilde gaan zitten en lokale initiatieven wil ontplooien. Als een fabriek dicht gaat, waarom helpen wij die mensen dan niet hun CV erop te zetten? Waarom bellen wij onze klanten in de buurt die dergelijke mensen ook hebben niet of ze niet meer vacatures hebben dan wij nu weten? Niet uit altruïsme, er moet ook geld verdiend worden, maar je kan zo veel relevanter worden voor iedereen, aldus Hammond.

Angst heeft hij voor het feit dat hun social media mogelijkheden straks een ‘vinkje’ worden in het totale palet. Zo van: dat hebben we ook gedaan. Dat kan natuurlijk niet met social media, maar is wel een risico.

Tot slot. Het werd allemaal nog interessanter toen we over zoekopdrachten spraken. Het blijkt dat functie en locatie by far het meest gezocht worden. Bedrijfsnamen komen in de vrije zoekvelden relatief heel weinig voor. Blijkbaar is een sterk employer brand dus niet relevant op een jobboard om gevonden te worden, waarschijnlijk gaan die direct naar de website van de organisatie.

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!