Weekoverzicht Webanalisten (82): Maak een Meetplan!
Deze week een interessant artikel van Egan van Doorn over het maken van een Meetplan wanneer je een online campagne gaat voeren. Simpel gezegd deelt hij het proces op in vier stappen/lagen, waarbij je kijkt naar de kwaliteit en het rendement van de: 1. Herkomstbron, 2. Boodschap en creatie, 3. Landingspagina en 4. Salesfunnel. Door voorafgaand aan een campagne een Meetplan te maken krijg je beter grip op de uitvoer en bijsturing van je online campagnes.
Grip op online campagnes deel 1: Het Meetplan
Investeringen in online media uitingen vormen tegenwoordig een vast onderdeel binnen de mediastrategie van Nederlandse bedrijven. De markt voor online adverteren (banners, tekstlinks, e-mail, affiliate, AdWords etc.) blijft ook nog steeds groeien. Kijkend naar het belang en het percentage van het marketingbudget die de inkoop van online media inneemt binnen de totale mediastrategie van organisaties verbazen wij ons met regelmaat over de grip die bedrijven vervolgens hebben op de eigen geïnvesteerde marketingeuro’s. De opdrachtgever kijkt niet zelden slechts vanaf de zijlijn mee met het ingeschakelde mediabureau. Wij zijn echter van mening dat het belangrijk is om te allen tijde zelf een vinger aan de pols te houden en grip te houden op de gedane media-investeringen. Je bent als marketeer tenslotte aan het einde van de rit zelf degene die aan de directie de uitgaven en het rendement moet verantwoorden.
Via een aantal stappen willen we je laten zien op welke manier je als marketeer grip houdt op het besteedde marketingbudget en tussentijds campagnes kunt bijsturen om uiteindelijk de marketingeuro’s op een zo efficiënt mogelijke manier in te zetten. Dit traject begint met een goede voorbereiding en daarom wil ik in dit eerste deel het belang van een goed meetplan toelichten.
Stap 1: De eerste stap om zelf meer grip op campagnes te krijgen is om deze zelf ook volledig door te meten. Hiervoor maak je allereerst een Meetplan!
Kom dineren met de grondlegger van Web Analytics: Jim Sterne!
De “grondlegger” van Web Analytics, Jim Sterne komt op maandagavond 15 februari naar de Kookfabriek in Amsterdam komt om te vertellen over social media metrics.
Jim Sterne is initiator en organisator van de internationale eMetrics Marketing Optimization Summits en hij is oprichter en voorzitter van de internationale Web Analytics Association. De National Speakers Association plaatste hem in de top 25 van ‘Hot Speakers’. Daarnaast is Jim schrijver van diverse web analytics boeken waaronder de bestseller Web Metrics. Meer informatie over Jim Sterne is te vinden op www.targeting.com.
De presentatie vindt plaats in combinatie met een kookworkshop. De sessie is zonder winstoogmerk, kosten voor de sessie (locatie, diner en drank) bedragen € 75,- per deelnemer. Organisatie van deze activiteit wordt gedaan door de Nederlandse Web Analytics Association in samenwerking met Netprofiler. Facturatie geschiedt voorafgaand aan de sessie. Wil je hierbij aanwezig zijn? Stuur dan een e-mail naar: waw@netprofiler.nl.
Wekelijks geeft Webanalisten.nl hier op Marketingfacts.nl een samenvatting van het belangrijkste nieuws op haar website. Webanalisten.nl bevat informatie en praktijktips uit de webanalyse en marketing optimalisatie wereld. Webanalisten.nl informeert je niet over hoe je bezoekers naar je website krijgt, maar juist hoe je zorgt dat je (meer) waarde uit het bezoek haalt! Door deze wekelijkse samenvatting van belangrijkste artikelen blijf je ook via Marketingfacts.nl op de hoogte.