Cloud Computing een hype or here to stay?

22 december 2009, 06:41

Cloud computing. Tegenwoordig wordt er veel over geschreven en gesproken door leidinggevenden in de IT-sector en de bedrijfswereld, IT-analisten en anderen. Sommigen vinden het een ontwrichtende trend die een nieuwe fase inluidt in de evolutie van het internet. Voor anderen is het gewoon een hype, omdat het gebruikmaakt van al lang bestaande IT-technologieën. Maar wat is cloud computing nu precies? Voor een gebruiker is cloud computing een manier om toegang te krijgen tot IT-services, zonder dat hij de onderliggende technologie hoeft te begrijpen. Voor een bedrijf levert cloud computing op eenvoudige wijze services die tegemoetkomen aan klanten- en bedrijfsbehoeften en biedt het onbegrensde schaalbaarheid en gedifferentieerde servicekwaliteit (QoS) ter bevordering van snelle innovatie en besluitvorming.

Cloud biedt een versnelde manier om services te aan te bieden aan de klant. Dit alles komt door een versneld voortraject op IT niveau. Tijdelijke uitbreiding van je IT omgeving kan ook en dit is weer handig voor de duur van bepaalde marketing campagnes. Heb je tijdelijk een enorme boost op je website dan kan je dit eenvoudig opvangen door middel van cloud.

IBM heeft haar rol gespeeld in de evolutie van cloud delivery-technologie met een brede waaier aan hardware, software en services. Ook heeft het geïnvesteerd en blijft het investeren in onderzoek en ontwikkeling. IBM heeft al cloud computing-omgevingen opgezet voor klanten, voor eigen gebruik en voor het grote publiek. Zo heeft IBM bijvoorbeeld een Cloud oplossing voor haar gehele collaboration en mail oplossingen portfolio ( LotusLive ) wat men de gelegenheid biedt sneller en flexibeler te werken en te kunnen reageren op de markt.

Onlangs annonceerde IBM “Blue Insight”. Blue Insight is het grootste privé cloud computing systeem speciaal ontwikkeld voor de 200.000 werknemers die IBM heeft. Dit systeem verzamelt informatie uit meer dan 100 verschillende databases werelwijd waarmee de werknemers van IBM sales beslissingen kunnen nemen en kunnen acteren op gedefineerde business opportunities. “ Dit nieuwe Cloud Computing systeem creeert één enkele plek waar onze werknemers real-time business insights en best practices vanuit het hele bedrijf tot hun beschikking hebben” aldus IBM CIO Pat Toole.

Drie veelgestelde vragen bij het overwegen van cloud computing zijn:

1. Helpt cloud computing om innovatieve services voor een bedrijf en zijn klanten te implementeren, waarmee het zich beter kan onderscheiden van de concurrentie?

Of het nu gaat om openbare dan wel privécloudservices, het gebruik van cloud computing kan zorgen voor meer innovatie, snellere implementatie en lagere kosten. Dit stelt bedrijven in staat meer te experimenteren met nieuwe ideeën. Bovendien zullen veel toekomstige innovaties innovatieve applicatie- en informatieservices bevatten van anderen (leveranciers, derden, klanten, zakelijke partners of de overheid). Deze services zullen mogelijk ontwikkeld zijn als cloud-gebaseerde services.

2. Kan cloud computing helpen om sneller doelstellingen te realiseren op het gebied van IT-optimalisatie, kostenbesparingen en een snellere time-to-market?

Cloud computing kan toegang bieden tot de benodigde, gestandaardiseerde IT-resources van een derde partij, waarmee u snel nieuwe toepassingen, services of IT-resources kunt implementeren zonder uw infrastructuur te moeten herstructureren. In sommige gevallen hebt u zelfs geen infrastructuur nodig. Bij cloud computing draait het om het ‘industrialiseren’ van de IT-infrastructuur (inclusief het datacenter) om de kosten te verlagen en tegelijkertijd de servicekwaliteit te verbeteren en services sneller te leveren. Cloud computing biedt een reeks fundamentele services of bouwstenen waarmee bedrijfsservices snel naar een hoger niveau kunnen worden getild. Sommige bedrijven zullen bijvoorbeeld cloud-gebaseerde services aanschaffen om hun bestaande infrastructuur op te waarderen of vervangen. Andere bedrijven zullen op zoek zijn naar manieren om hun infrastructuur aan te passen om het leveren van cloud-gebaseerde services te ondersteunen.

3. Levert cloud computing een concurrentievoordeel op?

Bedrijven die de kracht van cloud computing optimaal benutten, kunnen een concurrentievoordeel realiseren door middel van snellere innovatie, enorme schaalbaarheid (naar boven en naar beneden) voor optimalisatie van resources en kosten, en toegang tot resources die anders niet direct beschikbaar zijn. De snelheid van de implementatie en de mate van kostenbesparingen zijn afhankelijk van de mate waarin het bedrijf zijn capaciteit wil aanpassen.

Het is belangrijk dat cloud computing deel uitmaakt van een bredere strategie en een plan om de IT-resources nauwkeurig af te stemmen op algemene zakelijke doelstellingen en behoeften. In sommige gevallen kan cloud computing bijvoorbeeld hét antwoord zijn voor het ontvangen en/of leveren van services. In andere gevallen is optimale benutting van de onderliggende technologieën de meest aangewezen keuze.

Tot slot nog een tip in deze bewolkte omgeving: Kijk goed naar wat jij als bedrijf nodig hebt en laat je niet afleiden door alle hypes omtrend “Cloud”. Voor meer informatie bezoek het IBM Cloud Computing event op 11.februari in Amsterdam…

Yuki Mitsunaga
Lotus Market Manager Benelux bij IBM

Yuki Mitsunaga (1980) is werkzaam als marketing manager Benelux bij IBM. Zij is verantwoordelijk voor de Lotus Software portfolio, waar de softwareoplossingen onder vallen die gaan over digitaal samenwerken. Dagelijks houdt zij zich bezig met het op de voet volgen van de laatste trends in ´social software land´ en het op strategisch niveau in de markt zetten van de IBM social software oplossingen voor zakelijk gebruik. Voordat zij bij IBM aan de slag ging, had zij diverse salesfuncties. Zij sloot haar Masteropleiding Internationaal Communicatiemanagement af met een onderzoek over de positionering van vrouwen in het zakenleven. Yuki is altijd al geïnteresseerd geweest in media, en hoe deze bijdraagt aan discussies in de samenleving.

Categorie
Tags

6 Reacties

    Bas

    Interessant artikel voor de vele ZZP-ers en eenmansbedrijfjes hier aanwezig? Ik zou liever een artikel zien als “Wat heb ik aan Cloud Computing?”. Daarnaast lijkt dit meer reklame voor IBM dan een breedgedragen artikel over cloud computer oplossingen.

    Marketingfacts heeft al meer reklameruimte sinds het laatste redesign, moet de content nu ook doordrenkt worden van commerciele uitingen?


    22 december 2009 om 08:27
    André Scholten

    Voor een gebruiker is cloud computing een manier om toegang te krijgen tot IT-services, zonder dat hij de onderliggende technologie hoeft te begrijpen.

    Dus dat is de definitie van cloud computing? Ik kan niet zeggen dat ik het stuk heel verhelderend vind. Neem een willekeurige alinea:

    Bedrijven die de kracht van cloud computing optimaal benutten, kunnen een concurrentievoordeel realiseren door middel van snellere innovatie, enorme schaalbaarheid (naar boven en naar beneden) voor optimalisatie van resources en kosten, en toegang tot resources die anders niet direct beschikbaar zijn.

    Maar hoe dan? Concreet.

    De snelheid van de implementatie en de mate van kostenbesparingen zijn afhankelijk van de mate waarin het bedrijf zijn capaciteit wil aanpassen.

    Dus het is niet altijd beter zoals hierboven gesteld wordt? Het hele stuk staat vol met zinnen die amper wat zeggen. Het is dat ik weet wat cloud computing is, maar anders kun je hier weinig kaas van maken. Wel een gemiste kans, want cloud computing is tof, en ook simpeler uit te leggen.


    22 december 2009 om 13:58
    Mark

    De tekst -advertorial- bovenaan het stuk ontbreekt.


    23 december 2009 om 07:12
    JaapBloem

    @Mark 😉 “IBM Adds To ‘Cloud’ Facilities – Wall Street Journal – 10-12-2009

    International Business Machines Corp. opened one new data center and unveiled plans for another and a research laboratory in Pacific Rim countries, reflecting its growing business in cloud computing, in which applications remotely run on shared computers.

    IBM said it will build an 80 million New Zealand dollar (US$57 million) data center in Auckland, New Zealand, that will be completed in 2010.

    The company disclosed that it has just completed building a data center that is twice as big in Songdo International City, Incheon, South Korea. It declined to disclose its spending on the Korean facility.

    In a related development, IBM said it is opening an 80-person research laboratory in Hong Kong to develop collaboration technology for cloud-computing applications based on IBM’s Lotus software. That lab will be an arm of IBM’s 5,000-person China Development Laboratory, its largest software lab.

    Joe Dzaluk, vice president for infrastructure in IBM’s global services organization, said the new facilities are being built as part of a three-year program to upgrade and expand IBM’s world-wide network of 488 data centers. Early next year, he said, it will start running a new data center in Raleigh, N.C. He declined to disclose financial details.

    The upgrade cycle is being driven by a growing shift by businesses to cloud computing. Data-center operators also are concerned about the amount of electricity it takes to run computers and keep them cool. Although IBM doesn’t break out revenue for the business, “IBM’s data-center outsourcing services continue to be expanded,” said Charles King, principal analyst at Pund-IT Inc. in Hayward, Calif.

    Companies have become increasingly interested in moving some or all of their computing tasks to data centers operated by professional services providers like IBM and Hewlett-Packard Co.’s EDS arm. Analysts say that outsourcing data centers is a growing business because of the capital investments required to upgrade them.

    In addition, many companies are exploring potential cost savings from cloud computing in which many different computing tasks are provided by distant data centers. Some big companies operate their own private cloud centers, but many conclude it is quicker and cheaper to turn the tasks over to outsourcing firms. “Currently, there is significant demand for cloud computing,” said Mr. Dzaluk.

    Many analysts identify cloud computing with services like Amazon.com’s Elastic Compute Cloud where customers pay for the amount of computer power and storage they use each month. However, corporate information-technology chiefs often prefer to have dedicated computers for their own businesses, even if they are run in remote data centers. IBM calls that computer architecture a “private cloud.” Corporate clients like that because they have “concerns around data safety and maintaining control of valuable information,” said Mr. King, the analyst.”


    23 december 2009 om 07:56
    YukiMitsunaga

    Dank voor jullie reacties, ik zal er bij een volgende posting nadrukkelijk rekening mee houden. Ik hoopte met het artikel marketeers vooral te attenderen op de mogelijkheden van Cloud Computing, bijvoorbeeld om tijdelijke websites in de lucht te zetten, responses sneller af te handelen en beter in te kunnen spelen op de wensen van de klant. Mijn advies rond Cloud Computing; blijf bij jezelf en je eigen behoeftes mbt het eventueel gebruik ervan.


    24 december 2009 om 09:34

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!