Online uitgeven: Zeven geheimen

Online uitgeven: Zeven geheimen
, Presenter
@hugolouter

Onder de titel Seven online publishing secrets publiceerde Mequoda onlangs een whitepaper over, u raadt het al, zeven online uitgeefgeheimen c.q. ‘strategies’. Ik neem ze de komende tijd één voor één door. Om te beginnen het complete lijstje (toch maar even in het Engels, anders wordt het een beetje gezocht):

  1. Leverage multiple media platforms (editorial strategy)
  2. Choose the right business models (business strategy)
  3. Attract targeted website traffic (keyword strategy)
  4. Covert visitors into subscribers (website strategy)
  5. Maximize customer lifetime value (email strategy)
  6. Organize by platform and skill (organizational strategy)
  7. Manage revenue by exception (reporting strategy)

Geheim 1: Editorial strategy

Het eerste ‘geheim’ dat wordt beschreven heeft als subtitel ‘managing multiplatform brand development’. Om een lang verhaal kort te maken: uitgevers moeten er voor zorgen dat ze meerdere media inzetten rond hetzelfde merk om zo de eindgebruiker optimaal te bedienen. Het zogenaamde 360 graden publishing, een veel gebezigde term binnen o.a. Sanoma.

Neem bijvoorbeeld een titel als Libelle die actief is op meerdere ‘platformen’: blad, site, zomerweek, boekenclub, etc. Voeg daar de verschillende social media (LinkedIn, Twitter, etc.) aan toe en er is sprake van ware omnipresence.

Elke uitgever zou voor zichzelf (lees: zijn doelgroep of volgers) moeten bepalen welke media op welk moment het meest passend is en daar op inspelen. Zoals menig uitgever weet is dat makkelijker gezegd dan gedaan maar daarom niet minder waar. Veel uitgevers blijven hangen in de verdienmodel-discussie terwijl men links en rechts wordt ingehaald door nieuwe (branchevreemde) toetreders. Onnodig en doodzonde van het bestaande sterke merk.

Tomorrow’s free content

Het eerste Mequoda-geheim levert wat mij betreft niet veel nieuwe inzichten op maar een beetje herhalen kan nooit kwaad. Eén alinea verdient tot slot de aandacht:

“Much of today’s premium content will be tomorrow’s free content because it has become commoditized in the marketplace. The content that you sold once can now be repurposed as the foundation of an audience development program to get Google, Yahoo! and MSN to send you traffic”.

Dit bericht van Taeke Kuyvenhoven verscheen ook op Publishr


Delen

0
0


Er zijn 2 reacties op dit artikel

  • Free content houdt mij erg bezig, het blijft een interessant onderwerp met -bijna- eindeloze potentie. Maar je laatste alinea vind ik eng: je wil (oude) premium content aanbieden als free content? Dat is heel leuk, maar hoe voelen de mensen (lees: klanten) zich die betaald hebben voor deze premium content zich hierna?

    Ik weet niet of het voor het bouwen van een loyale klantenbasis wijsheid is. Tenzij je voordat deze mensen de premium content aanschaften hen had verteld dat het later ook gratis beschikbaar kwam.

    geplaatst op
  • Jorrit,

    Voor de goede orde: het gaat hier om een quote uit een Mequoda whitepaper. Ik vind de gedachte echter minder eng dan jij, zo te lezen. Om je een concreet voorbeeld te geven. Ik heb een abonnement op VI. Als die op woensdag op de mat valt, lees ik altijd eerst de column van Nico Dijkshoorn. Diezelfde column verschijnt een tijd na de publicatie in print ook online, gratis en voor niets. Heb ik persoonlijk geen probleem mee en ik denk dat dat voor veel VI abonnees geldt. Voor VI is het een methode om niet-abonnees naar de site te trekken en te verleiden om een abonnement te nemen.

    Uitgevers moeten uiteraard geen premium content (whatever that may be) gaan weggeven, maar zoals het artikel zegt: commoditized content.

    Taeke

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.