Boekrecensie: Tribes (Seth Godin)

Boekrecensie: Tribes (Seth Godin)

{title}De zomer komt er weer aan, en dus zal Marco Derksen ongetwijfeld weer een boekenlijstpost plaatsen. Daarop vooruitlopend en daarop inhakend een viertal boekrecensies van mijn hand de komende maand: The Future of the Internet,, Niche Envy,Creative Explorations, maar om te beginnen Tribes.Tribes is het nieuwste boek van marketinggoeroe Seth Godin, bekend van Purple Cow, Meatball Sunday en The Dip. Tribes gaat over groepen en leiderschap, en is mijns inziens een van zijn betere werken.

De essentie van het boek is in quote samen te vatten; “You can’t have a tribe without a leader, and you can’t be a leader without a tribe”. Volgens Godin was het nog nooit zo makkelijk om een leider te worden. Ten eerste is er een wildgroei aan tools (Twitter, Facebook, Ning, Meetup, etc..), die je kunnen helpen een ‘tribe’ (stam) te organiseren. Ten tweede is het veel makkelijker een wereldwijd publiek te bereiken en groeien kon nog nooit zo snel. Daarom zijn ook relatief kleine groepen levensvatbaar.

Na de eerste paar inleidende bladzijden springt het boek van de hak op de tak. Het schaaft langs een aantal punten, maar gaat nergens dieper op in;

  • het probeert je ervan te overtuigen dat heel bijzonder is om een leider te zijn.
  • iedereen kan het: charisma is niet nodig, je krijgt charisma door een tribe te leiden
  • het is een verspilling van talent om geen leider te zijn
  • het nemen van risico’s onderscheid je van de rest, hoe meer risico hoe beter

Tot zover niet meer dan een matig businessboek, maar wie tussen de krachttermen doorleest kan toch ook een aardige analyse over goede leiders ontdekken. Goede leiders:

  • ageren tegen de status quo (zie ook Purple Cow)
  • smeden van een massa een hechte groep, dat is de rol van een leider, het inspireren en bij elkaar brengen van de juiste mensen
  • hebben liever 10 super actieve leden dan 1000 inactieve, die hechte 10 zorgen wel voor de volgende 990
  • houden ervan om een leider te zijn, en zijn idolaat van de groep die ze leiden, al hun tijd en energie gaat naar die groep
  • zoeken steun bij de mensen die ze zouden kunnen steunen; groei komt niet uit je tegenstanders maar uit je potentiële medestanders
  • gaan mee met veranderingen, en maken bijzonder materiaal: het leven is te kort voor middelmatig materiaal
  • denken niet in systemen, maar zijn pragmatisch

Stijl
Tribes lijkt qua stijl veel op de andere boeken van Godin. Enige vorm van structuur ontbreekt, het boek is een verzameling korte verhalen (van een paar regels tot twee pagina’s). De verhalen zijn vergelijkbaar met die op zijn weblog, kort en krachtig. Sterker nog, het boek lijkt bijna een uitdraai van een weblog. 

Seth Godin
Godin is een Amerikaanse marketinggoeroe, die ieder jaar een businessboek uitgeeft. De boekjes zijn meestal tussen de 100 en 200 pagina’s vol tegelwijsheden en extravagante uitspraken. De meeste bekende boeken zijn Purple Cow (in een tijd van overload is het maken van bijzondere producten je enige kans te overleven), en The Dip (over wanneer je moet stoppen, en wanneer je moet doorzetten).

Conclusie
Ik denk dat de Godin-fans dit een van zijn betere boeken zullen vinden. Het gaat lekker snel, staat vol met levendige verhalen en je leest het in een paar uur uit. Uiteraard zijn er veel kritische noten te kraken over de inhoud, maar daar is het niet voor bedoelt. Het kan je inspireren, maar echte antwoorden zul je er niet in vinden.

Ted Talk: Seth Godin over Tribes

Meer informatie
Tribes kwam ergens in oktober uit in het Engels (te verkrijgen bij Amazon) en in augustus in het Nederlands. Ik raad de Engelse versie aan, Nederlandse versies zijn vaak verschrikkelijk vertaald, en het is absoluut geen moeilijk Engels.

Seth Godin, Tribes: We Need You to Lead Us
125 pagina’s, $12,95

Wie na het lezen duidelijkere antwoorden wil over leiderschap kan eventueel dit zeer aardige document eens lezen (gemaakt door de Tribes community, en een stuk concreter, pdf). Check ook dit Luisterboek (iTunes) of kijk op de Tribes Squidoo.


Geplaatst in

Delen

0
0


Er zijn 5 reacties op dit artikel

  • Ik sluit me volledig bij deze recensie aan. Tribes is nuttig als je op zoek bent naar inspiratie, maar een concrete handleiding is het zeker niet. Toch aan te raden omdat we altijd wel wat goede 'tegelwijsheden' kunnen gebruiken, vooral om goed naar voren te komen bij bedrijfsborrels en strategie-sessies. :)

    geplaatst op
  • @barry: een handleiding voor wat? Het beginnen van een community of 'tribe'? Ik vond het een erg leuk boek en wat ik had verwacht van Godin: hij inspireert me; niet meer en niet minder.

    Als je op zoek bent naar een handleiding is deze link misschien een suggestie. Zelf nog niet gelezen maar wel veel over gelezen (op amerikaanse weblogs).

    geplaatst op
  • Han, ben inderdaad bezig met de vakantieboekenlijst (denk komend weekend) en Tribes van Seth Godin staat daar absoluut in. Must read en inderdaad vooral inspirerend. Heb inmiddels al meer dan 25 exemplaren gekocht en uitgedeeeld. Gewoon omdat ik vind dat mensen het gelezen moeten hebben ;-)

    geplaatst op
  • Ik heb een flinke tijd terug ook iets over Tribes geschreven: http://www.bijgespijkerd.nl/online-branding/seth-godins-tribes-chaotische-leestip (plaatje is inmiddels weg zie ik :p). Ik ben het met jullie eens dat het een must read is, maar de genialiteit die er soms aan wordt toegedicht deel ik niet. Het is een leuk boekje, niet meer en niet minder. Bovendien zit er in mijn opinie echt TEveel herhaling in.

    geplaatst op
  • Marco, leuk, ben benieuwd wat er dat jaar weer uit gaat komen. Hou er toch altijd wel een leuk boek aan over. Wie zegt dat reacties nooit waardevol zijn, wijs ik toch altijd even op dit soort berichten.

    geplaatst op

Plaats zelf een reactie

Log in zodat je (in het vervolg) nóg sneller kunt reageren

Vul jouw naam in.
Vul jouw e-mailadres in. Vul een geldig e-mailadres in.
Vul jouw reactie in.

Herhaal de tekens die je ziet in de afbeelding hieronder


Let op: je reactie blijft voor altijd staan. We verwijderen deze dus later niet als je op zoek bent naar een nieuwe werkgever (of schoonmoeder). Reacties die beledigend zijn of zelfpromotioneel daarentegen, verwijderen we maar al te graag. Door te reageren ga je akkoord met onze voorwaarden.