Boekrecensie: Gehaktballen met slagroom (Seth Godin)

{title}Seth Godin trekt met dit boek, als opvolger van De Paarse Koe, zijn strijd tegen de ‘one-size-fits-all onderbrekingsmarketing’ door naar Internet en Web. 2.0. De intuïtieve marketeer vraagt je aan het eind van zijn 228 pagina’s tellende boek je oude businessmodel radicaal om te gooien en meer te enten op de behoeften van deze tijd. In deze recensie ga ik dieper in op de inhoud van dit boek, daarna vertel ik of, en voor wie het (in mijn ogen) geschikt is.

Oude en nieuwe marketing

‘Gehaktballen met slagroom’ is een enorm sterke titel en dekt goed de lading en hoofdgedachte van het boek. Verkoop geen gehakt door er slagroom op te doen, dat is erg duidelijk. De analogie is dat je als organisatie niet zomaar mee moet doen met alle nieuwe mogelijkheden, omdat het dan waarschijnlijk niet past bij je eigen product. Zie ‘die nieuwe marketingspeeltjes’ dus niet als een extra communicatiemiddeltje, want ‘terwijl al jouw marketeers harder schreeuwen, is het fundament van je organisatie helemaal niet zo schreeuwerig’.

Basis

Het hele eerste deel van het boek gebruikt Godin om een sterke analyse te maken van hoe nieuwe consumentenbehoeften en internet ervoor zorgden dat oude marketing (denk P&G, TV en massaproducten) niet meer effectief is. Zijn advies (wees onderscheidend, stoor mensen niet met je niet voor hun relevante boodschap, maakt van innovatie je grootste uitgavenpost en zorg dat jouw marketing in je product zit ingebakken) weeft hij hier al in door, en klinkt daarom erg geloofwaardig.

14 trends

Hoewel de analyse sterk is, goed in elkaar zit en is gestoeld op veel (zeer verschillende) invalshoeken, is deze tot nu toe niet wezenlijk anders dan in De Paarse Koe. Hiervoor gebruikt hij deel 2 van het boek, waarin hij aan de hand van een caleidoscoop aan voorbeelden dieper ingaat op de 14 trends van nieuwe marketing. Zoals de extreem korte aandachtsspanne van de consument waardoor je hem direct met een authentiek verhaal moet kunnen raken (trend 4). Of trend 6 (outsourcing) die aangeeft dat als je een proces hebt, je het of moet cultiveren en er een hoge prijs voor moet vragen (onze ingrediënten zijn home made) of moet outsourcen aan mensen die het goedkoper en beter kunnen dan jij.

Verander je marketing

In het laatste deel past Godin zijn idee van marketing toe op een aantal cases. Hij geeft bijvoorbeeld aan dat je voor een authentieke blocnote (Moleskine) best $20,- kunt vragen, als je er maar een onderscheidend verhaal bij vertelt en goed let op (een aantal van) de trends. Ook in dit laatste deel van zijn boek zorgt de humoristische, diverse en overtuigende schrijfstijl van Godin ervoor dat het gevoel je bekruipt: “dit is een rake analyse, alleen hoe kan ik deze in mijn voordeel gebruiken?”

Conclusie

De analyse is erg goed en helder. Inspirerend geschreven overtuigt Godin je van het nut en noodzaak van nieuwe marketing. De veelheid aan voorbeelden en verscheidenheid aan behandelde onderwerpen zorgen er echter voor dat Godin niet heel diep kan gaan, en (mij in ieder geval) niet goed uitlegt wat ik morgen kan doen om mijn gehakt te veranderen in iets dat ik wel goed kan blijven verkopen. Voor een lezer van De Paarse Koe zou deel 1 en de trends uit deel 2 veel beknopter mogen, maar het practice what you preach gedeelte uit deel 3 mag meer uitgebreid.
Het boek lijkt om deze redenen zeer geschikt voor (zeer) traditionele marketingafdelingen als inspiratie en motivatie voor vernieuwing. Ook nieuwe ondernemers kunnen er zeker hun voordeel mee doen, bij het maken van strategische en tactische marketingbeslissingen. Het boek lijkt me echter minder geschikt voor lezers van De Paarse Koe, goede bekenden met interactieve marketing of goed belezen vernieuwende marketeers in het algemeen.

Hoe nieuwe marketing jouw business verandert
Seth Godin 2007 (Nederlandse vertaling in 2008)

0
0

Er zijn 4 reacties op dit artikel

• Ik heb het boek een tijdje terug gelezen en het leest -zoals verwacht- makkelijk weg en heeft inderdaad heldere voorbeelden maar is niet echt waardevol voor diegene die zijn draai al enigzins gevonden heeft op het net, dan is het toch al snel 'voor de hand liggende' materie.

• Misschien kijk ik niet goed, maar het boek komt ook uit 2007? Dan is het niet vreemd dat Ivo het voor de hand liggende materie vindt.

• @Martijn Betgem
    Klopt, Meatball Sudae stamt uit december 2007

@ivo
    Soms is een andere kijk op het geheel ook inspirerend, maakt niet uit hoe oud te materie is, tot op de dag van vandaag wordt het boek van Sun Tzu ook nog gelezen... Daar schijnen ook marketing vertalingen voor te zijn ;)

• Over vertalingen, de vertaling van Meatball Sudae in het Nederlands kwam in 2009 uit, vandaar de recensie.