Interview Jim Stolze: Maakt offline zijn ongelukkig?

29 december 2008, 07:25

Internetjunk numero uno Jim Stolze is een maand offline (zie ook Internetjunk Jim Stolze gaat rest van dit jaar offline), en dat heeft zijn leven aardig overhoop gehaald. Vooral in de eerste week had hij last van ‘fantoompijn’, in de tweede en derde week went de afwezigheid van internet al aardig. Stolze doet dit niet voor de fun: het hogere doel van zijn offline-periode betreft het The Virtual Hapiness-project. Stolze houdt zijn bevindingen bij in een dagboek, die hij uiteindelijk zal publiceren in een boek(je) via Ilse Media.

Een week geleden was Jim op het M! HQ in Arnhem. In het interview hierboven (opgenomen in het Digitaal Communiatielab Arnhem) praten we over wat hij het meeste mist, de achterliggende gedachte en over schrijven met inkt. Kijken!

Van april 2007 tot juni 2011 was ik freelance editor/ communitymanager / hoofdredacteur bij Marketingfacts. Tussendoor werkte ik bij Insites Consulting, IDG Nederland, Saatchi&Saatchi;/Leo Burnett (voor Samsung) en voor onderzoeksbureau WUA. Vanaf 1 november 2021 vorm ik samen met Luuk Ros de hoofdredactie van Marketingfacts.

Categorie
Tags

7 Reacties

    Annet

    Leuk interview Matthijs en Jim.

    De vraag met betrekking tot sociaal contact, die ik mis in het interview, en toch ook graag beantwoord zie Jim:

    Heeft deze maand er toe geleid dat het contact met jouw dierbaren, die niet gebruik maken van internet en iPhone, intensiever en/of frequenter is geweest? En hoe heb je dat ervaren?


    29 december 2008 om 08:23
    mgvandenbroek

    @Annet: ik weet niet of ik nu aan Jim mag vragen wat jij aan hem online hebt gevraagd. Volgens mij doorbreek je dan de regels. Misschien dat Jim vanaf 1 januari, als hij zichzelf weer aan het infuus heeft gelegd, nog wel gaat reageren. 😉


    29 december 2008 om 08:32
    Annet

    Nee precies, ik heb geduld 😉


    29 december 2008 om 08:51
    Erwin van Asselt

    Leuk interview, interessant ook om te merken dat bij Jim vooral het gemis aan e-mail niet vervelend of belemmerend is. Zo kom je nog eens tot ontdekkingen. Ik kijk uit naar de publicatie van het dagboek en vraag me nu alvast af of de afname van digitale communicatiemomenten met een grote groep mensen bevorderend is voor de kwaliteit van het netwerk (ongeacht de grootte).


    29 december 2008 om 11:18
    Erwin van Asselt

    @ Anne Jan: Inderdaad toepasselijk, hoewel Luis zegt Twitter (ook) te gebruiken als alternatief medium om te mailen. Dit is volgens mij hooguit efficiënter omdat deelnemers per bericht niet meer dan 140 karakters hebben en dus goed moeten nadenken over de kern van hun boodschap.


    29 december 2008 om 15:22
    ronaldtervoert

    @matthijs: leuk weer een Jim-update te hebben. Vooral die Nokia en de papierenagenda….wow…long time ago…. 😉


    30 december 2008 om 14:20

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!