Personalbrand.nl interview: Koken met Karin

11 juli 2008, 07:30

{title}Momenteel schrijven twee marketingfactsbloggers (ikzelf en Huub van Zwieten) samen met Tom Scholte aan het boek Personalbrand.nl. In het kader van dit boek zijn wij ook bezig met interviews met personal brands in verschillende niches, die hun positie (grootendeels) verworven hebben dankzij nieuwe media. Vandaag het eerste interview in deze reeks: Karin Luiten van Koken met Karin. Het hele interview is ook als podcast opgenomen en hier bij dit artikel te beluisteren.

Karin heeft Frans en Spaans gestudeerd, heeft veel banen gehad, maar altijd het gevoel gehad ‘is dit het nu’? Na enige soul searching kwam ze tot de conclusie dat koken en tekenen haar passie waren. Een vriend suggereerde daar een website van te maken en dan daarmee te beginnen. Zo is de site kokenmetkarin.nl begonnen met recepten en illustraties. En een poppetje, haar alterego Karin, die tips geeft en dingen uitlegt.

Was het doel toen je startte om ondernemer te worden?

‘Nee, het is een uit de hand gelopen hobby. Ik kreeg er wel zoveel energie van dat ik er wel iets mee wilde doen, maar dat is nooit het doel geweest toen ik begon. Het begon zoals de meeste sites met drie bezoekers per dag, ikzelf, mijn moeder en één onbekende. Maar al redelijk snel ging het als een olievlek. Toen heb ik ook contact gezocht met blogo media en daar heb ik een koken.blogo gestart. En met het weblog erbij ging het heel snel. Toen ontstond ook heel snel het idee dat ik er meer mee kon en dat lukt gewoon niet als je een baan hebt. Dus toen heb ik het besluit genomen dat ik me hier helemaal op ga storten er mijn werk van ga maken.’

{title}

Vind je jezelf een personal brand?

‘Ja en nee. Het grappige is dat het wel ontstaan is, maar ik mezelf nooit als persoon centraal heb willen zetten. Ik wil mensen op een plezierige manier aan het koken krijgen. Daarom is het poppetje er ook bij gekomen, om op een prettige manier dingen te kunnen uitleggen zonder dat ik zelf steeds in beeld hoef te zijn. Maar als je het omdraait, als ik er mee stop houdt het merk koken met Karin ook op.’

Dus je bent wel bewust bezig met het imago koken met Karin

‘Ja, ik ben wel bezig om een ‘kookimperium’ te creëren, maar ik wilde het niet puur op mezelf toespitsen. Daarom is ook dat poppetje erbij gekomen. Op een gegeven moment wilde ik ook kookvideo’s maken, maar ook daar wilde ik niet dat het om mij als persoon ging. Dus maakte we filmpjes waar je handen iets zag bereiden, maar dat werkte dus niet. Dus uiteindelijk sta ik nu toch gewoon met mijn gezicht voor de camera. Dus nu ben ik wel heel erg bezig met de vraag of ikzelf over kom wat ik ook wil uitstralen met de site. Geen stress, gewoon lekker gezellig koken en zonder al te veel moeite iets bijzonders op tafel zetten.’

Je bent bewust dus bezig geweest met wat je wilde uitstralen met koken met Karin. Je belangrijkste merkwaarde is ‘kleine moeite, groot effect’ en vooral dat ongecompliceerde wil je uitdragen. Is dit geheel authentiek en let je er erg op in hoe je je verder online presteert?

‘Het is wel heel authentiek. Ik hoef geen moeite te doen om na te denken over mijn imago, want het is wie ik ben. Wel heb ik, doordat ik nu zelf ook kookboeken schrijf en veel actief ben, nog meer respect gekregen voor anderen in het vak. Ik zal daarom ook niet meer zomaar iemands werk afkraken.’

Wat doe je allemaal om je online te profileren?

‘Ik heb mijn eigen site, kokenmetkarin.nl met daarop o.a. filmpjes en tekeningen. Maar het is wel allemaal gericht op de recepten. Ik heb een eigen blog, koken.blogo.nl, met allerlei artikelen. Dit mede omdat ik gaandeweg er achter kwam dat ik schrijven heel leuk vond. Daarnaast reageer ik uiteraard op andere weblogs. Online alleen verdient echter geen geld en daar kan je lang niet alles mee.’

Is een online personal brand goed offline te exploiteren?

‘Ja, online is puur mijn visitekaartje. Veel van mijn opdrachtgevers, zeker voor de workshops, komen via mijn website naar mij toe.’

Waar verdien je dan je geld mee?

‘Ik geef kookworkshops voor groepen, ik schrijf kookboeken, ik schrijf als freelancer artikelen en recepten voor allerlei tijdschriften en bladen en doe ook illustraties.’

Wat wil je nog meer doen? Waar liggen nog meer exploitatiemogelijkheden van het personal brand Karin?

‘Ik zou graag nog iets met tv willen doen. Daarnaast zie ik mogelijkheden voor productlijnen van potten, pannen, theedoeken, maar ook blocknotes met boodschappenlijstjes, misschien zelfs wel iets met jam of chutney. The sky is the limit.’

Heb je nog een gouden tip voor online personal branding?

‘Mijn tip zou zijn, blijf dicht bij jezelf. Bekijk wat je echt leuk vindt en daar ben je dan vaak ook echt goed in en als je ergens echt goed in bent vind je het vaak ook erg leuk. Maar probeer vooral niet iets te doen waarmee je denkt dat je rijk of beroemd wordt, dat kan vanzelf komen, maar zoek vooral iets waar je gelukkig van wordt.’

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

12 Reacties

    luuk.ros

    Boeiend, kan ook behoorlijk uit de hand lopen dat gepersonal brand, zelfs boven het hoofd groeien (ik denk even aan tonie destijds). Wanneer komt het boek uit, bas?


    11 juli 2008 om 08:43
    chi666

    @Matthijs: was Tonie zo’n personal brand dan?


    11 juli 2008 om 09:47
    luuk.ros

    @ bas

    Van Ringlestijn inderdaad. In 2001/2002 was zijn kladblok een soort fatsoenlijke voorloper op GS, maar het werd ‘m echt te gortig en hij trok de stekker eruit. Jammer want zijn personal brand leverde ‘m geen cash, maar wel veel goodwill op. Jammer dat we zulke online initiatieven niet in een vitrinekast kunnen stoppen van het grote internetmuseum, want daar hoort zijn kladblok inmiddels beslist thuis. Misschien interessant om iets met het onderwerp/boek in MT te doen, voorafgaand aan het verschijnen.


    11 juli 2008 om 09:49
    JP Findebalc

    Spellcheck voor je boek kan misschien geen kwaad.


    11 juli 2008 om 11:08
    media

    ZIt me net te bedenken dat je me ook nog wat vragen had gestuurd; zal proberen er dit weekend aan te werken! 😉


    11 juli 2008 om 15:18
    Adriaan

    het lijkt wel alsof iedereen die zich onder persoonlijke titel actief online manifesteert en her en der spreekt of workshopjes geeft een personal brand mag worden genoemd. wat mij betreft je reinste onzin, een merk kent meer dimensies dan een plaatje en een praatje. dus is karin een ‘personal brand’? neen. en evenzo zelfbenoemd personal branding expert bas. hou toch op.


    11 juli 2008 om 20:30
    Luuk Ros

    @adriaan

    Vind ik ook weer te kort door de bocht. Ik voel wel mee met je scepsis, maar het is een interessant fenomeen, waarvan in de offline wereld (sonja bakker, coco chanel) best wat aansprekende voorbeelden bekend zijn. Om dat nu eens te betrekken op online is sowieso interessant. Moet het geen kritiekloos hosannaverhaal worden over de online “nieuwe werkelijheid” of personal branding 2.0, maar het benoemen (en klaarblijkelijk interviewen) van voorbeelden kan boeiend zijn en voor zover ik weet heeft der basch zich op dat punt ook nog niet uitgeroepen tot expert.


    11 juli 2008 om 21:22
    Paul van Oosterhout

    Kudos@adriaan…vind ook dat we soms te snel iets een naam geven zonder dat het iets is.

    Maar even advocaat vd duivel:

    Is dit overigens wel personal branding? De puurste vorm is toch dat een dienst of product gekoppeld wordt aan een naam zodat deze beter verkoopt? denk aan de foreman grill, sonja bakker of shelby mustangs….?

    Het verhaal hierboven is van Storytelling: Wat ze doet is niet speciaal of uniek maar de manier waarop/waardoor ze het is gaan doen is de trigger. Daardoor is zij een merk geworden en moet ze daar marketing voor bedrijven. Is het dan personal branding?

    Ik weet het antwoord ook niet maar dit is wel wat er bij me opkomt.


    13 juli 2008 om 08:07
    chi666

    @Paul: er zijn veel vormen van personal branding, juist wat jij omschrijft zou ik dus géén personal branding noemen. Het koppelen van een naam aan een product is dat juist niet. Die naam is het juist wel. Dus Sonja Bakker als persoon is een personal brand en daar komen dus weer spin offs van. Het enkel koppelen (Foreman grill) weer minder. In mijn optiek dan.

    Karin is volgens mij een personal brand, hoewel ze juist veel gedaan heeft dit niet te worden. Het poppetje, het niet op video willen in eerste instantie, etc. Dat maakte deze casus bijzonder. Ook is er meteen een merk neergezet (koken met Karin) en veel minder Karin Luiten zelf. Dat zou ook een discussie punt kunnen zijn of het echt een personal brand is.

    Maar storytelling en personal branding kan in mijn optiek niet los van elkaar gezien worden. Want iedereen en alles verteld een verhaal, afhankelijk hoe je het doet wordt je geaccepteerd of niet en daarmee gezien als een personal brand.

    Het grappige is dat in alle (e-mail) interviews die ik tot nu toe gedaan heb iedereen tegen me zegt: nee, ik ben geen personal brand, maar aan de andere kant, als ik zo gezien wordt blijkbaar ook weer wel 🙂


    13 juli 2008 om 13:19
    paul van oosterhout

    @ bas:

    Dat kan altijd dat jij dat zo ziet…Maar als ik dus een product op de markt breng met mijn naam er op waardoor ik als merk nog veel bekender wordt is het weer wel personal branding?

    Van het een komt het ander. Wat de start van het personal brand is geweest is meer een kip en het ei verhaal…


    14 juli 2008 om 03:44
    chi666

    @Paul: dan heb je een heel goed product op de markt gebracht, als je personal brand daarvan weer groeit ja. Maar het personal brand is de persoon, de producten zijn de wijze van exploitatie, tenminste, in onze optiek.

    En dat je als persoon waardevoller kan worden door je producten, bijvoorbeeld een boek uitgeven, zeker. Maar doorgaans geef je geen boek uit als je niet al enig personal brand hebt.


    14 juli 2008 om 05:28
    Herbert van Hoogdalem

    Leuk om te zien dat Karin’s tip me bekend voorkomt. Ik voorspel dat bijna iedereen die iets doet met (of juist niets doet aan) personal branding er zo over denkt. Oh, en ik sluit me aan bij Marco: ik kom zsm bij je terug met de antwoorden, deel 2 🙂


    14 juli 2008 om 06:59

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!