Een online beurs, wie legt het me uit?

6 mei 2008, 10:59

{title}Vandaag is de Clickbeurs live gegaan. Een online variant van de carrièrebeurzen die we momenteel elke paar maanden hebben. Net als vorig jaar lijkt het ook dit jaar akelig stil. Of is dat slechts de blik van ‘ons kritische bloggers’? Wat ik me afvraag is nu: wat is de toegevoegde waarde van een online beurs?

De echte waarde van een carrièrebeurs is namelijk het face-to-face ontmoeten van recruiters met potentiële kandidaten. Ik ken veel voorbeelden waarbij ik in het verleden op een brief werd afgewezen en op een beurs laaiend enthausiast werd ontvangen. Vreemd? Misschien, maar waar. Ik ken ook voorbeelden genoeg waar ik recruiters CV’s zie afwijzen, terwijl als ze die mensen op een event tegenkomen de mening ineens heel anders is. Vreemd? Niets menselijks is een recruiter vreemd.

Maar dat aspect heb je dus niet bij een online carrièrebeurs. Immers, je hebt geen face-to-face contact, hooguit chat mogelijkheden (maar die kan je ook zo op een website aanbieden). Dus mijn vraag is: waarom zou je als werkzoekende naar zo’n beurs toe gaan? Wat is nu de toegevoegde waarde t.o.v. het gewoon solliciteren, t.o.v. een chat sessie (bij de bedrijven die dit aanbieden) of t.o.v. gewoon normaal solliciteren per e-mail?

Don’t get me wrong. Ik geloof in de toegevoegde waarde van 3D werelden, zeker ook in werving. Ik geloof heilig in het onontgonnen gebied van serious gaming in HR en recruitment. Ik geloof ook dat het bouwen van communities rondom events nog iets is waar heel veel mee te winnen is, zowel in pré als in post event communicatie. En ook daar kan je dus ook eventueel een 3D concept aan koppelen. Alleen ik begrijp het concept van een online beurs die enkel online is en de echte wereld namaakt niet. Zeker niet omdat je de toegevoegde waarde van een beurs (veel aanbieders naast elkaar en persoonlijk contact) online al hebt (veel aanbieders naast elkaar) of dus mist (persoonlijk contact). Wie heeft er positieve ervaringen mee? Wie kan mij vertellen waar ik blunder in mijn redenatie? Want met zoveel adverteerders en tonnen omzet die de Clickbeurs dit jaar doet kunnen al deze mensen toch niet gek zijn?

Bas van de Haterd
Professioneel bemoeial bij Van de Haterd Consultancy

Freelance professioneel bemoeial. Kijkt altijd naar het fundamentele probleem, niet de quick fix. Centrale focus zijn de (online) dialogen met klanten, stakeholders, medewerkers en toekomstig medewerkers (afhankelijk van de opdracht). Actief als interim community manager, projectleider voor nieuwe corporate recruitmentsites, adviseur bij verschillende start ups en inspirator m.b.t. de toekomst van werk (de arbeidsmarkt van de 21e eeuw).

Categorie
Tags

19 Reacties

    Koos Koets

    Sorry hoor, maar als ik interesse heb in een baan, dan hoef ik echt geen virtuele recruiter te zien, een chat kan prima werken, maar volgens mij zit niemand hier op te wachten, blijkt ook wel uit SL waar alle “prestige” projecten totale geld verspilling bleken.


    6 mei 2008 om 12:41
    chi666

    @Koos: jij en niemand is nogal een verschil natuurlijk. Een chat functie is zeker niet voor iedereen, ik ben alleen voorstander van iedereen toegang bieden tot je recruiters op de manier die die personen prettig vinden. En veel (met name jongeren) zijn erg MSN minded en zien chatten als een natuurlijk gevolg van communicatie (e-mail is voor opa’s kreeg ik jaren geleden al op een HBO naar mijn hoofd geslingerd).

    Second Life heeft voor niemand direct geld opgebracht, maar ik geloof ook niet dat iemand dat verwacht had. De media waarde was voor velen echter meer dan de moeite waard.

    Maar het is duidelijk dat je ook mij niet kan zeggen waar mijn redenatie fout zit, aangezien je het blijkbaar met me eens bent (in ieder geval op het punt dat een virtuele banenbeurs niets toevoegd). Ik ben benieuwd naar de andere reacties.


    6 mei 2008 om 13:07
    Rianne Klein Geltink

    @Bas: ik volg je redenatie volledig. Ik denk dat virtuele beurzen wel een aanvulling kunnen zijn op de live events. Het extra voordeel van de virtuele beurs is dat het niet gebonden is aan plaats en tijd. Met andere woorden, als je net even niet kan tijdens het Live event is er dus nog ruimte om je te oriënteren tijdens het virtuele event. Dit doet Clickbeurs trouwens niet, die houdt het ook nog tijdsgebonden, niet slim volgens mij.

    De mogelijkheden die jij noemt om je te oriënteren buiten live events, zoals chat met individuele werkgevers zijn wel weer ongeorganiseerd, dat wil zeggen dat je zelf 100 sites af moet en nog niet iedereen biedt die functionaliteit. Dus het principe van meerdere aanbieders en meerdere vragers binnen één platform met een soort van structuur en functionaliteiten die je alle digitale exposanten aanbiedt, biedt volgens mij dan voordelen voor de doelgroep

    Of dat dan per se in een 3D omgeving moet hangt denk ik af van de doelgroep. De jongere doelgroep waar de Clickbeurs zich op richt, leent zich er denk ik wel voor. Anders kan het ook op andere manieren, vergelijk met bol.com, die heeft ook geen 3D winkel gebouwd….

    Kortom, ik deel je mening dat er nog een wereld te winnen is aan het bouwen van communities rondom events. Clickbeurs is hierin een mooi initiatief waarvan wij in de beurzenwereld kunnen leren, maar ik zie het als een soort van leercurve waar we in zitten en we zijn pas net op weg. Zou het wel leuk vinden als we hier even konden brainstormen hoe we dan wel communities rondom events kunnen creeeren waarbij zowel de aanbieder als de bezoeker toegevoegde waarde in ziet.


    6 mei 2008 om 18:30
    chi666

    Daar heb je dan gelijk in Rianne, dat de chat functie (hoe klungelig in elkaar gezet ook) inderdaad wel een meerwaarde biedt. Mits uiteraard de recruiters ook online zijn en zo, maar je hebt gelijk, dat is een meerwaarde. Hoewel meer een technische functionaliteit dan iets anders.

    Wat betreft events en communities, mail even zou ik zeggen.


    6 mei 2008 om 20:33
    Peter Davelaar

    Ik zie zeker ook toekomst voor online beurzen. Ik moet zeggen dat ik het eens ben met de argumenten van Sonja.

    Door de enorme hype van Second Life en de dip die daarop volgde zijn bedrijven wat mij betreft nu te terughoudend met dit soort nieuwe iniatieven.

    Goed om te zien dat er in ieder geval bedrijven zijn als Gax die durven te gaan en hier nu al vruchten van plukken.


    7 mei 2008 om 05:04
    Sonja

    @Bas Het lijkt me interessant om de brainstormsessie rondom events/communities te volgen.

    Zou je hier apart een artikel aan kunnen wijden?


    7 mei 2008 om 06:47
    Rianne Klein Geltink

    @Bas: ik lees net pas alle reacties, ik dacht ook meer aan een generieke brainstorm hier op MF hoor, niet specifiek voor ons, sorry als daar een misverstand is ontstaan. Ben benieuwd naar meningen van bloggers en bloglezers over dit onderwerp. Mijn gedachte is bijvoorbeeld dat het de specifieke event titel geen community hoeft te hebben, maar dat mensen zich vormen rond thema’s en dat dus de thema’s dan leading zijn. De uitdaging voor event organizers is vaak dat ze zo gericht zijn op het genereren van content op dat specifieke event moment en er dan na afloop dus nog weinig energie steken, anders dan weer opstarten voor een volgende editie. Year-round contact zit minder in de genen denk ik.


    7 mei 2008 om 07:45
    chi666

    @Rianne: communiceren is zo dicht mogelijk langs elkaar op praten 🙂

    Maar het zit nu minder in de genen, tenminste, bij de grote Nederlandse partijen. Dat is jammer, want daar laten jullie kansen liggen in mijn optiek. Het opstarten van een nieuw event is inderdaad het enige wat telt, waarmee elke partij (met name op congres en masterclass gebeuren) weer iedere keer tegen hetzelfde aanloopt: opnieuw mensen zoeken. Terwijl je die als je het goed doet vast houd. Ik heb daar al wel een stukje voor in de voorbreiding staan. Komt volgende week wel denk ik.


    7 mei 2008 om 07:51
    Koos Koets

    Sorry maar een bedrijf dat recruiteerd via SL slaat de plank volledig mis, al was het maar omdat niemand in Nederland SL gebruikt (behalve Marco dan 😉 )

    Ik zou het veel functioneler vinden dat als ik een vacaturesite bezoek, ik direct op een “chat now” knop kan drukken en met de recruiter spreken. Ik hoef echt geen gedoe met avatars of Habbo achtige toestanden. Misschien dat dat misschien nog wel werkt om vakkenvullers of krantenbezorgers te vinden, maar echt niet voor 18+ personeel.


    7 mei 2008 om 08:01
    Sonja

    @Koos: Je zou je verbazen hoeveel nederlanders er tegenwoordig nog in sl zitten.

    Of er juist voor kiezen iets op te starten nu de hype voorbij is. Maar ik zie het meer als een interessante aanvulling, sowieso het gebruik van 3d werelden. Ik geloof dat IBM nu bezig is met de eigenaar van sl om een speciale wereld op te bouwen voor alleen bedrijven, handiger ivm security aspecten.

    @Bas bedankt voor de link, ik kijk uit naar je artikel


    7 mei 2008 om 09:05
    Koos Koets

    Nou Sonja vertel het me dan maar hoeveel het er zijn, en dan niet het aantal registraties, maar het aantal ACTIEVE nederlanders op SL.


    7 mei 2008 om 09:27
    Peter Davelaar

    Ik vind het in ieder geval een erg leuk concept, wellicht kan clickbeurs ons over een maand wat inzicht geven in de geboekte resultaten?


    7 mei 2008 om 10:13
    Sonja

    @koos: daar gaat het hier eigenlijk niet om. Als jij een goed event neerzet/ awareness creeert, dan komen de mensen vanzelf wel naar sl.


    7 mei 2008 om 20:44
    Peter Davelaar

    Wat kost een stand op de clickbeurs overigens? Kan het nergens terugvinden.

    Groet, Peter


    13 mei 2008 om 09:09
    chi666

    @Peter: 9.000 euro volgens de fyler als standaard prijs.


    13 mei 2008 om 09:33
    P. van Klinken

    Het is nu drie jaar later. Second Life is wel dood nu, dat geldt ook voor de clickbeurs van reed business. Zo leuk om nu na drie jaar te lezen hoe mensen vast kunnen zitten in de waan van de dag.


    11 april 2011 om 06:17

Marketingfacts. Elke dag vers. Mis niks!